Är det dags att köpa lyxbjässen?

Aktieanalys Lyxkonglomeratet LVMH är ett riktigt kvalitetsbolag och värderingen har kommit ner till mer attraktiva nivåer. Räcker det för att motivera ett köp?

Det är väldigt lätt att lockas av lyxbolag. Pricing power, höga marginaler och tidlösa varumärken är en riktigt fin cocktail. Det är inte inom många branscher som prishöjningar kan leda till ännu starkare och ett mer eftertraktat varumärke. Flera av de största lyxföretagen har funnits i över ett sekel. Exempelvis grundades champagneproducenten Moët & Chandon år 1743. 

När Bernard Arnault träffade Apples grundare Steve Jobs sa Jobs: “You know Bernard, I don’t know if in 50 years my iPhone will still be a success but I can tell you, I’m sure everybody will still drink your Dom Pérignon.” 

Bernad Arnault

Fransosen Bernard Arnault är grundaren till världens största lyxkonglomerat LVMH. Trots att Arnault snart närmar sig 75 års ålder är han fortfarande vd på bolaget. 

Efter att Arnault tog sin Ingenjörsexamen från det prestigefyllda universitet École Polytechnique började han arbeta på sin fars byggföretag. Efter några år tog han över familjeföretaget och fick senare idén om att skapa ett lyxkonglomerat.  

År 1984 fick Arnault möjligheten att köpa konkursboet Boussac Saint-Frères där tillgångarna Christian Dior, varuhuset Le Bon Marché, detaljhandelsföretaget Conforama och blöjtillverkaren Peaudouce ingick. Efter köpet sålde Arnault nästan alla tillgångar och avskedade 9 000 medarbetare. Därefter fick han smeknamnet "The Terminator”. Varumärket Christian Dior och varuhuset Le Bon Marché var det som behölls. Ungefär tre år efter Boussac Saint-Frères-affären, köptes Louis Vuitton och Moët Hennessy. 

Idag består LVMH av över 75 varumärken och tillsammans omsätter dessa 85 miljarder euro. Dotterbolagen drivs decentraliserat. Gruppens rörelsemarginal ligger runt 26 procent. Störst andel av försäljningen (32 procent) kommer från Asien exklusive Japan. Därefter kommer USA med runt cirka 25 procent och Europa exkluderat Frankrike med lite över 15 procent. Sedan årsskiftet är aktien upp runt 8 procent och börsvärdet ligger på 370 miljarder euro.

I oktober redovisade LVMH sina försäljningssiffror för hur varje affärsområde har gått under de senaste nio månaderna:

Vin & spritdrycker står för 7 procent av försäljningen. Här ingår bland annat Cognac-varumärket Hennessy och champagnen Dom Pérignon. Ifjol sålde LVMH hela 71 miljoner champagneflaskor. Under de senaste nio månaderna minskade den organiska försäljningen med 7 procent. Tuffa jämförelsetal och höga lagernivåer hos återförsäljare fanns bland orsaker till den svaga utvecklingen. 

Det största och mest lönsamma affärsområdet mode & lädervaror motsvarar ungefär halva omsättningen. Här växte försäljningen med 16 procent. Försäljningen inom bland annat viktiga Louis Vuitton och kashmir-specialisten Loro Piana gick starkt. 

Parfym & kosmetik, där bland annat Givenchy och parfymmärket Aqua Allegoria ingår, står för 10 procent av försäljningen. Under den senaste niomånadersperioden ökade omsättningen med 12 procent.

Klockor & smycken står för lite över 10 procent av LVMH:s försäljning. Här ingår exempelvis klocktillverkaren TAG Heuer och smyckestillverkaren Tiffany som 2021 köptes för nästan 16 miljarder dollar. Segmentets försäljningen ökade med 9 procent. 

Selektiv detaljhandel, som står för runt 20 procent av försäljningen, omfattar bland annat butikskedjan Sephora och tax-free försäljning under DFS. Här ökade omsättningen med hela 26 procent. Sephora presterade riktigt bra och fortsatte ta marknadsandelar, särskilt i Nordamerika, Europa och Mellanöstern. Ökat internationellt resande gav också affärsområdet vind i seglen. 

Sedan årsskiftet har LVMH-gruppen sammantaget ökat den översta raden med 14 procent (10 procent om man tar med valutaeffekter som påverkade negativt). Om vi endast kollar på det tredje kvartalet ser vi att tillväxten avtar. Omsättningen växer då med 9 procent. USA, som levererade negativ tillväxt under andra kvartalet, växte två procent i tredje kvartalet och var således den region med sämst tillväxt. Vi ser även en avtagande tillväxt i Asien och Europa. Däremot växte Japan hela 30 procent. 

En långsiktig trend som talar för LVMH är den växande medelklassen i bland annat Kina, Indien och Latinamerika.

Under det senaste decenniet har lyxsektorn gynnats av trenden ovan och det kommer vara viktigt för LVMH att tillväxten i dessa marknader hålls uppe. 

Kortsiktigt finns det risk att LVMH påverkas mer av en sämre konjunktur. Förutom rena lyxvarumärken har LVMH en mängd märken som riktar sig till “mindre” förmögna kunder och detta segment bör ta mer stryk i sämre tider.

Vi på Placera gillar företag med en stark huvudägare och i LVMH:s fall finns familjen Arnault. De äger nästan 50 procent av aktierna och har över 60 procent av rösterna. Intressant är att  Bernard Arnaults alla fem barn jobbar inom koncernen. Exempelvis har dottern Delphine varit involverad under en lång tid och idag är hon vd för Dior och styrelseledamot i LVMH. Den yngsta sonen Jean Arnault, som är född 1998, arbetar inom Louis Vuittons klockdivision. 

LVMH  2023E 2024E 2025E
Oms till,% 8 6 8
Ebit marg,% 26 26 27
Ev/ebit 18 17 15
P/e 24 22 20

 

Baserat på innevarande års prognoser handlas LVMH-aktien till ev/ebit 18 och p/e 24. Under nästa år förväntas multiplarna falla till 17 respektive 22. I jämförelse med lyxbolagen Hermès och Brunello Cucinelli handlas LVMH till en rabatt. Däremot handlas man till en premie gentemot Gucci-ägaren Kering. 

Placera anser att LVMH passar in i en global långsiktig portfölj. Däremot tycker vi att aktien inte är tillräckligt billig för att vara ett klockrent kap. Vi är i dagsläget neutrala.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton Neutral 743,30 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -