First North-listade Exsitec, verksamt inom digitala lösningar, redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2024 på 33 miljoner kronor (32). Nettoomsättningen ökade till 213 miljoner kronor (201). Tillväxten låg på 6 procent med en organisk tillväxt på -1 procent. Ebita-resultatet uppgick till 38 miljoner kronor (37) med ett justerat ebita-resultat på 40 miljoner kronor (43).
Spelutvecklaren MAG Interactive, vars aktie handlas på Nasdaq First North, redovisar en nettoomsättning för det andra kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2023/2024 på 71,9 miljoner kronor (96,1). Det justerade ebitda-resultatet uppgick till 19,7 miljoner kronor (8,4). Rörelseresultatet (ebit) blev -16,3 miljoner kronor (-4,2).
Fastighetsbolaget Platzers hyresintäkter uppgick till 404 miljoner kronor i det första kvartalet 2024 (350). Driftöverskottet blev 313 miljoner kronor mot 266 miljoner kronor i jämförelsekvartalet.
Förvaltningsresultatet uppgick till 169 miljoner. Här var motsvarande siffra i fjol 161 miljoner kronor. Värdeförändringarna på förvaltningsfastigheter uppgick till -38 miljoner kronor (0) och värdeförändring finansiella instrument blev 109 miljoner (-87).
Efter skatt blev resultatet 230 miljoner kronor (27).
Investmentbolaget VEF redovisar ett resultat efter skatt på 5,3 miljoner dollar för det första kvartalet 2024 (28,4). Resultatet per aktie uppgick till 0:01 kronor (0:03). Rörelseresultatet blev 4,8 miljoner dollar (29,9). Substansvärdet per aktie var vid periodens utgång 4:58 kronor.
Etikettsbolaget Nilörngruppen redovisar ett rörelseresultat på 22,5 miljoner kronor (16,9) och en rörelsemarginal på 9,3 procent (7,6), för det första kvartalet 2024. Nettoomsättningen uppgick till 242 miljoner kronor (221). Orderingången var 233 miljoner kronor (223).
"Det är glädjande att se den vändning vi såg under fjärde kvartalet 2023 fortsätter både vad gäller orderingång, omsättning och lönsamhet. Trots att påsken i år inföll i slutet av kvartalet var mars månad relativt stark. Det är dock fortfarande en eftersläpning inom outdoorsegmentet, men en förväntad återhämtning under tredje kvartalet", skriver vd Krister Magnusson i rapporten.
Lastbilskoncernen Volvo redovisar ett rörelseresultat på 18.159 miljoner kronor för det första kvartalet 2024. Analytiker hade i genomsnitt räknat med 16.980 miljoner kronor enligt en sammanställning av 19 estimat gjord av Infront.
Rörelsemarginalen blev 13,8 procent för kvartalet. Snittestimatet var en marginal på 13,1 procent.
Det justerade rörelseresultat blev också 18.159 miljoner kronor. Här låg snittförväntningarna på 16.987 miljoner kronor.
Försäljningen uppgick till 131.177 miljoner kronor, mot väntade 129.336 miljoner kronor.
Volvo höjer sin prognos för lastbilsmarknaden i Brasilien och sänker prognosen för marknaden i Indien 2024. För marknaderna i Europa och Nordamerika står Volvo fast vid sina marknadsprognoser.
Volvos nettoorderingång på lastbilar, exklusive samriskbolag, uppgick under det första kvartalet 2024 till 48.701 enheter, en nedgång med 19 procent från 60.040 fordon motsvarande period 2023.
Snittestimatet, enligt Infronts sammanställning inför rapporten, låg på en orderingång på 50.275 lastbilar under första kvartalet.
"I Europa har orderböckerna och ledtiderna normaliserats. Under kvartalet minskade vi successivt produktionskapaciteten i Europa och förväntar oss att vara i balans under Q2. I Nordamerika är Mack Trucks orderböcker fortfarande långa, delvis på grund av strejken i november, som sköt över redan såld produktion från 2023 till 2024. Därför har Mack varit restriktiva med att lägga in order i produktionen", skriver Volvo.
I Brasilien ökade både leveranserna och orderingången markant, uppger bolaget.
I Europa minskade orderingången på tunga och medeltunga lastbilar med 20 procent till 25.077 fordon medan leveranserna var 11 procent lägre jämfört med första kvartalet 2023.
Orderingången i Nordamerika sjönk med 37 procent medan leveranserna minskade med 6 procent.
Efterfrågan på många av lastbilskoncernen Volvos marknader fortsatte att normaliseras på goda nivåer under det första kvartalet. Det skriver Volvos vd Martin Lundstedt i rapporten för det första kvartalet.
Volvos leveranser av lastbilar minskade med 10 procent under kvartalet och nettoorderingången sjönk med 19 procent.
"I Europa har orderböckerna och ledtiderna normaliserats. Under kvartalet minskade vi successivt produktionskapaciteten i Europa och förväntar oss att vara i balans under andra kvartalet", skriver han i vd-ordet.
I Nordamerika är Mack Trucks orderböcker fortfarande långa, enligt Martin Lundstedt som delvis hänvisar till strejken i november som sköt över redan såld produktion från 2023 till 2024.
"Därför har Mack varit restriktiva med att lägga in order i produktionen", skriver han.
I Brasilien ökade både leveranserna och orderingången markant.
Vidare skriver Martin Lundstedt att de prishöjningar Volvo successivt genomförde förra året har följt med in i 2024.