Konsument: Tuff makro i priserna

Konsumentbolagens utmaningar är det få som missat. Det ligger redan inprisat i aktierna. Investerarkollektivets fokus på kommande kvartal, skapar möjligheter för de långsiktiga. Placera har gått igenom värderingen på 22 konsumentnära bolag.

placera-redaktionellt-2023bilder-Graf_konsument241002.JPG

2 oktober, 2024

Dustin, Dometic och Husqvarna. Tre konsumentnära bolag som tidigt varnade för att siffrorna för årets tredje kvartal inte kommer att nå upp till marknadens förväntningar. Här kan du läsa Placeras text om vinstvarningarna. En kortfattad lägesbild är svag efterfrågan, återförsäljare lättar som på lagernivåer och allmänt tuff makro som dessutom inte ser ut att vända i år.

Kvartalets vinstvarningar är en direkt konsekvens av att bolag och analytiker tidigare varit för optimistiska om bolagens framtida intjäning. Och i de flesta fall ger det avtryck i aktierna i form av fallande kurser.

Husqvarna-aktien är däremot på plus sedan bolaget informerade marknaden om fortsatt utmanande marknadsförhållanden. Det visar på vikten om att ha uppfattning om utgångläget och vad för information som redan ligger i priset på aktien.

placera-redaktionellt-2023bilder-Graf_konsument241002.JPG

I fallet Husqvarna hade amerikanska konkurrenten Toro veckan innan presenterat de finansiella resultaten för perioden maj till juni – en rapport som även Husqvarna handlades ned på.

Budskapet från bolagen som lämnat vinstvarningar är tydligt – det ljusnar inte i närtid. När det dessutom haglar vinstvarningar från andra sektorer är det uppenbart att tuff makro inte är isolerat till konsumentbolagen.

Medan flera industrinära bolag nu prisas till perfektion och värderas till cirka 40 gånger nästa års förväntade resultat, ser det annorlunda ut bland konsumentnära bolagen.

placera-redaktionellt-2023bilder-Sistakonsument_oktober.JPG

Med hänsyn taget till kassa- eller nettoskuld, värderas några bolag i listan runt 10 gånger det förväntade rörelseresultatet nästa år – ett utgångsläge som skapar utrymme för högre vinstmultiplar. Flera bolag har dessutom en lång historik av lönsamhet, vinstökning och bra marknadspositioner.

De flesta är nu överens om att de kommande kvartalen, nästan oavsett bransch, blir svaga. Men fundera redan nu vad som ligger i aktiekurserna och hur du kan utnyttja kortsiktiga flöden.

Blickar vi istället ut ett par år är läget sannolikt bättre. I den bästa av världar innehåller framtiden både vinst- och multipelexpansion – även om det senare lär bli svårt för de konjunkturberoende bolagen som redan prisas till perfektion. 

Ämnen i artikeln

Axfood

Senast

304,10

1 dag %

−0,46%

1 dag

1 mån

1 år

Bokusgruppen

Senast

80,40

1 dag %

−3,83%

Boozt

Senast

89,10

1 dag %

2,00%

Byggmax Group

Senast

57,70

1 dag %

−1,87%

Clas Ohlson B

Senast

382,60

1 dag %

2,63%

Cloetta

Senast

34,62

1 dag %

1,47%

Dometic Group

Senast

49,18

1 dag %

−0,97%

Dustin Group

Senast

1,59

1 dag %

−1,55%

Essity B

Senast

253,80

1 dag %

−0,55%

Fagerhult Group

Senast

40,25

1 dag %

−0,12%

H&M B

Senast

147,80

1 dag %

−0,54%

Husqvarna B

Senast

51,66

1 dag %

0,00%

Kjell Group

Senast

9,82

1 dag %

0,61%

Lyko Group A

Senast

142,20

1 dag %

2,30%

Mips

Senast

384,40

1 dag %

−0,98%

New Wave B

Senast

109,00

1 dag %

−0,91%

Profoto Holding

Senast

17,65

1 dag %

−2,75%

RugVista Group

Senast

72,20

1 dag %

−3,73%

Revolutionrace

Senast

48,40

1 dag %

2,63%

Svedbergs Group B

Senast

56,10

1 dag %

0,18%

Thule Group

Senast

250,00

1 dag %

0,08%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,02%

Senast

2 635,33

1 mån
Loading market data...