Mjukvarubolaget Opter, som utvecklar och säljer en egenutvecklad standardmjukvara för transportplanering till nordiska transportbolag, har upplevt en "word of mouth"-effekt på marknaden. Det uppgav vd Viktor Edlund vid Aktiespararnas Stora Aktiedagen i Stockholm, på frågan om hur bolaget jobbar med sin varumärkeskännedom.

- Vi jobbar mycket med marknadsföring online. Våra kunder samarbetar mycket med varandra och chaufförerna rör sig i olika miljöer. Så vi har nog historiskt sålt väldigt mycket på "word of mouth" och på att vi kan koppla ihop våra kunder för att kunna samarbeta, förklarar Edlund.

Word of mouth är rekommendationer från en person till en annan och kan ses som gratis marknadsföring.

De flesta potentiella kunder har redan ett befintligt system och kundlojaliteten är stor. Edlund pekar på att långsiktighet är nyckeln för ökad marknadspenetration.

- Orsaken till att man byter system är ofta att man har ett konkret krav från en transportköpare som det nuvarande systemet inte möter, eller att man känner att man inte får hjälp av sin nuvarande leverantör. För oss är det viktigt att hela tiden ha en långsiktiga exponering mot marknaden och vara där den dagen kunden byter", uppger Opter-chefen.

Historiskt har bolaget "i princip" kunnat leverera i takt med att nya affärer kommit in men i år har man inte riktigt hunnit med. Bolaget har nu en liten kö som framförallt utgörs av nya kunder. Dock har bolaget nyligen anställt ytterligare två erfarna konsulter och efter årsskiftet borde det se bättre ut, säger Edlund.

Filip Lindkvist
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Opter

Senast

103,50

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Veckans analyser

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.