VILL TA MIG TID ATT FORMA MIN BILD AV BOLAGET - VD
27 mars, 2024
27 mars, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppens nya vd Daniel Ervér behöver mer tid för att skapa sig en bild av verksamheten innan han delar med sig av sin vision för klädbolagets framtid.
Det säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Jag är 55-56 dagar in i den nya rollen så det är lite av ett pågående arbete. Fördelen är att jag har 18 års erfarenhet av H&M så mycket känner jag till men det är också mycket nytt. Jag springer för fullt för att sätta mig in i rollen, jag är en bit in", säger Daniel Ervér.
Enligt vd:n har det hittills varit stort fokus på att få fart på de planer som redan var på plats när han tillträdde, att hålla fokus på att stärka lönsamheten, stärka bruttomarginalen och jobba med den operativa kostnadsbasen.
"Att hålla momentum på det har varit en viktig del och där känner jag att jag är bra inne i loopen", säger Daniel Ervér.
En ny vd brukar oftast innebära att det efter en tid kommer någon form av programförklaring om hur resan framåt ska se ut. Kommer vi få se det i H&M?
"Jag vill ta mig tid att forma min bild, jag vill ta mig tid att jobba med teamen för att skapa mig en helhetsbild. Det är klart att det är viktigt att jag som vd har en tydlig vision men det är för tidigt att tala om nu. Det är ett jobb som jag göra tillsammans med min ledningsgrupp och styrelsen och vi är mitt inne i det jobbet nu. Men magkänslan är att vi kan göra H&M ännu starkare", säger Daniel Ervér och fortsätter:
"En sak känner jag väldigt starkt för och det är vår modell, att bygga på ett starkt designteam i kombination med en stark digital närvaro och en bred butiksportfölj samt att vi bygger en portfölj av varumärken som har en direkt relation med våra kunder. Det är en styrkeposition och det är upp till oss hur väl vi spelar den positionen".
Ni står fast vid målsättning att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024. Hur pass säker kan du vara?
"Helt säker kan man ju aldrig vara givet alla omvärldsfaktorer /…/ Men vi ser att vi lyckas väl med bruttomarginalen och att göra jobbet där till en nivå som vi tycker är god för vår 10-procentsambition, vi gör ett bra jobb med våra operativa kostnader men det är också så att försäljningen måste följa med för att vi ska nå målet", säger Daniel Ervér.
I det första kvartalet utgjorde H&M-gruppens varulager 16,0 procent av omsättningen. Det var en förbättring mot de 17,9 procent som noterades motsvarande period året innan men en viss försämring sett till det fjärde kvartalets 15,8 procent.
Är den sekventiella inbromsningen något att oroa sig för, är den tillfällig?
"Jag tror man ska titta på den långsiktiga utvecklingen /…/ vi har gått mot ett mål som vi håller fast vid på 12-14 procent och den resan siktar vi fortfarande på att göra", säger vd:n och tillägger att den sekventiella utvecklingen inte är lika relevant som jämförelsen med ett år tillbaka.
H&M-gruppens bruttomarginal stärktes till 51,5 procent i det första kvartalet, jämfört med 47,2 procent ett år tidigare. Med en högre bruttomarginal ökar, allt annat lika, utrymmet för att sänka priserna. Under onsdagens rapportpresentation var budskapet att H&M-gruppen generellt siktar på att gå ur 2024 med lägre priser än vad bolaget gick in i året med.
"Vi ser att makrofaktorer förbättras och normaliseras där vi kommer från extremt höga historiska nivåer. Vi ser att vi jobbar väl med vårt arbete att stärka bruttomarginalen och vi ser att kunden fortfarande påverkas av inflationen och höga boendekostnader. Då är det ännu viktigare än någonsin att ha ett bra priserbjudande och vår bästa gissning just nu är att vi netto kommer att komma ut ur året med en prissänkning i relation till vad vi gick in i året med", säger Daniel Ervér.
Under 2024 ska H&M-gruppens investeringstakt i befintliga butiker öka. Till exempel görs ombyggnationer av cirka 250 butiker globalt, vilket är en betydande ökning jämfört med förra året.
Är 250 en rimlig takt att även för nästa år?
"Det är mellan tummen och pekfingret en rimlig takt. Sedan utvärderar vi vilken effekt det får på kundens upplevelse och hur försäljningen går. Och går det bättre ser vi en möjlighet att göra ännu fler butiker", säger Daniel Ervér.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
27 mars, 2024
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppens nya vd Daniel Ervér behöver mer tid för att skapa sig en bild av verksamheten innan han delar med sig av sin vision för klädbolagets framtid.
Det säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
"Jag är 55-56 dagar in i den nya rollen så det är lite av ett pågående arbete. Fördelen är att jag har 18 års erfarenhet av H&M så mycket känner jag till men det är också mycket nytt. Jag springer för fullt för att sätta mig in i rollen, jag är en bit in", säger Daniel Ervér.
Enligt vd:n har det hittills varit stort fokus på att få fart på de planer som redan var på plats när han tillträdde, att hålla fokus på att stärka lönsamheten, stärka bruttomarginalen och jobba med den operativa kostnadsbasen.
"Att hålla momentum på det har varit en viktig del och där känner jag att jag är bra inne i loopen", säger Daniel Ervér.
En ny vd brukar oftast innebära att det efter en tid kommer någon form av programförklaring om hur resan framåt ska se ut. Kommer vi få se det i H&M?
"Jag vill ta mig tid att forma min bild, jag vill ta mig tid att jobba med teamen för att skapa mig en helhetsbild. Det är klart att det är viktigt att jag som vd har en tydlig vision men det är för tidigt att tala om nu. Det är ett jobb som jag göra tillsammans med min ledningsgrupp och styrelsen och vi är mitt inne i det jobbet nu. Men magkänslan är att vi kan göra H&M ännu starkare", säger Daniel Ervér och fortsätter:
"En sak känner jag väldigt starkt för och det är vår modell, att bygga på ett starkt designteam i kombination med en stark digital närvaro och en bred butiksportfölj samt att vi bygger en portfölj av varumärken som har en direkt relation med våra kunder. Det är en styrkeposition och det är upp till oss hur väl vi spelar den positionen".
Ni står fast vid målsättning att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024. Hur pass säker kan du vara?
"Helt säker kan man ju aldrig vara givet alla omvärldsfaktorer /…/ Men vi ser att vi lyckas väl med bruttomarginalen och att göra jobbet där till en nivå som vi tycker är god för vår 10-procentsambition, vi gör ett bra jobb med våra operativa kostnader men det är också så att försäljningen måste följa med för att vi ska nå målet", säger Daniel Ervér.
I det första kvartalet utgjorde H&M-gruppens varulager 16,0 procent av omsättningen. Det var en förbättring mot de 17,9 procent som noterades motsvarande period året innan men en viss försämring sett till det fjärde kvartalets 15,8 procent.
Är den sekventiella inbromsningen något att oroa sig för, är den tillfällig?
"Jag tror man ska titta på den långsiktiga utvecklingen /…/ vi har gått mot ett mål som vi håller fast vid på 12-14 procent och den resan siktar vi fortfarande på att göra", säger vd:n och tillägger att den sekventiella utvecklingen inte är lika relevant som jämförelsen med ett år tillbaka.
H&M-gruppens bruttomarginal stärktes till 51,5 procent i det första kvartalet, jämfört med 47,2 procent ett år tidigare. Med en högre bruttomarginal ökar, allt annat lika, utrymmet för att sänka priserna. Under onsdagens rapportpresentation var budskapet att H&M-gruppen generellt siktar på att gå ur 2024 med lägre priser än vad bolaget gick in i året med.
"Vi ser att makrofaktorer förbättras och normaliseras där vi kommer från extremt höga historiska nivåer. Vi ser att vi jobbar väl med vårt arbete att stärka bruttomarginalen och vi ser att kunden fortfarande påverkas av inflationen och höga boendekostnader. Då är det ännu viktigare än någonsin att ha ett bra priserbjudande och vår bästa gissning just nu är att vi netto kommer att komma ut ur året med en prissänkning i relation till vad vi gick in i året med", säger Daniel Ervér.
Under 2024 ska H&M-gruppens investeringstakt i befintliga butiker öka. Till exempel görs ombyggnationer av cirka 250 butiker globalt, vilket är en betydande ökning jämfört med förra året.
Är 250 en rimlig takt att även för nästa år?
"Det är mellan tummen och pekfingret en rimlig takt. Sedan utvärderar vi vilken effekt det får på kundens upplevelse och hur försäljningen går. Och går det bättre ser vi en möjlighet att göra ännu fler butiker", säger Daniel Ervér.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt
Investmentbolagen
Enity IPO
Aktieråd
Fondernas placeringar
Enity IPO
Aktieråd
Fondernas placeringar
1 DAG %
Senast
Saab
Igår, 17:56
Stockholmsbörsen vände ner – Saab rasade
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 512,85