Delårsrapport januari - mars 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
21 maj, 10:00
21 maj, 10:00
Delårsrapport januari - mars 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
Korthet – januari till mars
VD | Har ordet
Det första kvartalet är säsongmässigt starkt, med de viktiga högtiderna Alla Hjärtans Dag och Mors Dag i Storbritannien. Även i år var kvartalet starkt, och under Alla Hjärtans Dag slog vi vårt all-time-high rekord för antal levererade buketter. Detta visar att vår ”value-for-money” positionering är rätt väg framåt och att efterfrågan fortsätter vara hög under högtider.
Totalt sett uppvisar kvartalet en liknande trend som tidigare kvartal med en förbättrad lönsamhet per order jämfört med samma kvartal föregående år, vilket drivs av vårt lönsamhetsfokus i en fortsatt tuff marknad. Lönsamhetsfokuset gör att vi under första kvartalet uppvisar en volymnedgång jämfört med första kvartalet 2024 medan nettoomsättningen ökar. Som exempel såg vi under Mors Dag en ökad konkurrens i England, varvid vi valde att minska volymen från performance marketing för att maximera lönsamheten.
Vi har under kvartalet fortsatt arbetet med att differentiera kundanskaffningen, främst genom att fortsätta utveckla vårt CRM-arbete, samt att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Detta arbete gör att vi ser en fortsatt hög lönsamhet och en hälsosam EBITDA trots den minskade volymen från performance marketing.
Efter rapportperioden har vi fullt ut integrerat Serenata Flowers i Euroflorist-koncernens processer och system. I mitten av april migrerade vi Serenata till vår gemensamma plattform, och jag är väldigt stolt över alla medarbetare som på rekordkort tid fick detta att bli verklighet. Samtidigt har vi omstrukturerat verksamheten i Serenta Flowers, vilket gör att majoriteten av personalen har sagts upp och kommer lämna under det andra kvartalet. De förväntade synergierna följer vår plan och Serenata bidrar redan stort till vårt resultat.
Under andra kvartalet kommer vi fortsätta fokusera på att differentiera kundanskaffningen samt att fortsätta realisera synergierna för Serenata. Under året kommer vi fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 21:e maj 2025
Det finns alltid en anledning att ge blommor.
Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.
Närmre upplysningar lämnas av:
Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.
E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com
Anders Denvall, CFO.
E-post: anders.denvall@euroflorist.com
21 maj, 10:00
Delårsrapport januari - mars 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
Korthet – januari till mars
VD | Har ordet
Det första kvartalet är säsongmässigt starkt, med de viktiga högtiderna Alla Hjärtans Dag och Mors Dag i Storbritannien. Även i år var kvartalet starkt, och under Alla Hjärtans Dag slog vi vårt all-time-high rekord för antal levererade buketter. Detta visar att vår ”value-for-money” positionering är rätt väg framåt och att efterfrågan fortsätter vara hög under högtider.
Totalt sett uppvisar kvartalet en liknande trend som tidigare kvartal med en förbättrad lönsamhet per order jämfört med samma kvartal föregående år, vilket drivs av vårt lönsamhetsfokus i en fortsatt tuff marknad. Lönsamhetsfokuset gör att vi under första kvartalet uppvisar en volymnedgång jämfört med första kvartalet 2024 medan nettoomsättningen ökar. Som exempel såg vi under Mors Dag en ökad konkurrens i England, varvid vi valde att minska volymen från performance marketing för att maximera lönsamheten.
Vi har under kvartalet fortsatt arbetet med att differentiera kundanskaffningen, främst genom att fortsätta utveckla vårt CRM-arbete, samt att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Detta arbete gör att vi ser en fortsatt hög lönsamhet och en hälsosam EBITDA trots den minskade volymen från performance marketing.
Efter rapportperioden har vi fullt ut integrerat Serenata Flowers i Euroflorist-koncernens processer och system. I mitten av april migrerade vi Serenata till vår gemensamma plattform, och jag är väldigt stolt över alla medarbetare som på rekordkort tid fick detta att bli verklighet. Samtidigt har vi omstrukturerat verksamheten i Serenta Flowers, vilket gör att majoriteten av personalen har sagts upp och kommer lämna under det andra kvartalet. De förväntade synergierna följer vår plan och Serenata bidrar redan stort till vårt resultat.
Under andra kvartalet kommer vi fortsätta fokusera på att differentiera kundanskaffningen samt att fortsätta realisera synergierna för Serenata. Under året kommer vi fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 21:e maj 2025
Det finns alltid en anledning att ge blommor.
Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.
Närmre upplysningar lämnas av:
Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.
E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com
Anders Denvall, CFO.
E-post: anders.denvall@euroflorist.com
BNP
Månadens mest köpta och sålda
Aktieråd
Saab
Analyser
ISK
BNP
Månadens mest köpta och sålda
Aktieråd
Saab
Analyser
ISK
1 DAG %
Senast

OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 787,77