Q2 2025 - Kvartalet i korthet
Nettoomsättningen uppgick till 361,7 (314,1) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 15,1% (8,8%)
Bruttoresultatet uppgick till 196,9 (171,9) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 54,5% (54,7%)
Rörelseresultatet uppgick till 55,4 (30,5) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 15,3% (9,7%)
Resultatet efter skatt uppgick till 52,4 (26,7) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 1,75 (0,89) kronor
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 104,1 (105,8) miljoner kronor
Likvida medel uppgick per den 30 juni till 259,6 (189,9) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade

H1 2025 - Första halvåret i korthet
Nettoomsättningen uppgick till 609,4 (536,3) miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning om 13,6% (2,6%)
Bruttoresultatet uppgick till 324,8 (281,1) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 53,3% (52,4%)
Rörelseresultatet uppgick till 75,3 (31,9) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal om 12,4% (5,9%)
Resultatet efter skatt uppgick till 68,8 (24,8) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till 2,29 (0,83) kronor
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 90,9 (101,2) miljoner kronor

Viktiga händelser under kvartalet
Inga väsentliga händelser har rapporterats under kvartalet

Viktiga händelser efter kvartalets slut
Inga väsentliga händelser har rapporterats efter kvartalets slut

Ökad tillväxt och stärkt lönsamhet under andra kvartalet
Under det andra kvartalet uppvisade Nelly både starkare tillväxt och förbättrad lönsamhet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Nettoomsättningen ökade med 15,1% (8,8%) och uppgick till 361,7 (314,1) miljoner kronor. Rörelseresultatet stärktes till 55,4 (30,5) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på 15,3% (9,7%). Den positiva utvecklingen återspeglades även i halvårsresultatet där nettoomsättningen växte med 13,6% (2,6%) och rörelseresultatet ökade till 75,3 (31,9) miljoner kronor.

Växande kundbas genom rätt sortiment och marknadsföring
Den gynnsamma utveckling vi sett i kundbasen under de senaste kvartalen bibehölls. Onlinetrafiken ökade med 8,5% mot föregående år och antalet ordrar växte med 14,3%. En fortsatt stark nykundsrekrytering i kombination med förbättrad återköpsfrekvens resulterade i att antalet aktiva kunder växte för tredje kvartalet i rad. Detta bekräftar att kunderbjudandet är attraktivt och att en mer effektiv marknadsföring gett resultat.

Vår- och sommarsortimentet 2025 har presterat väl med förbättringar på flera områden, särskilt under andra kvartalet. Prioriterade kategorier som jeans, toppar och stickat stod för en betydande del av tillväxten, och returgraden minskade återigen jämfört med föregående år till 28,4% (31,3%) till följd av den tvärfunktionella returstrategi vi fortsatt implementerar. Försäljningsandelen av Nellys egna varumärken ökade till 54,8% (43,8%), samtidigt som vi drev stark tillväxt på många externa varumärken. Det är värt att belysa att sambandet som historiskt funnits mellan ökad försäljning av egna varumärken och en stärkt bruttomarginal inte var lika tydligt under andra kvartalet. Detta berodde främst på ett medvetet beslut att behålla en attraktiv och dynamisk prissättning gentemot kunderna trots högre produktionskostnader framför allt i Turkiet och en höjd kvalitetsnivå på flera av våra bästsäljare. Bruttomarginalen minskade därför något under andra kvartalet till 54,5% (54,7%).

Ett starkt sortiment och en växande kundbas möjliggjorde även ytterligare förbättringar i vår kundkommunikation under andra kvartalet. Marknadsföringskostnaderna som andel av nettoomsättningen minskade till 10,0% (13,0%) och lönsamheten per order förbättrades jämfört med föregående år. Vi satsade ännu mer på de sociala kanalerna för att stärka Nellys varumärke och bygga långsiktig kundlojalitet. En större andel av den totala annonsbudgeten tilldelades dessa kanaler och vi skapade mer organiskt innehåll för att kontinuerligt driva engagemang och trafik.

Fortsatt fokus på att skapa en differentierad kundupplevelse
Den positiva kundrespons vi fått är glädjande och ger oss tillförsikt att vi ska fortsätta skapa ett ännu mer differentierat och attraktivt erbjudande. Trots den starka tillväxt som redan uppnåtts inom Nellys egna varumärken finns fortfarande stor potential att ta position på fler kategorier och därmed även utöka snittkundkorgen. Samtidigt fortlöper förädlingen av den externa varumärkesportföljen och framåt lanseras flera nya samarbeten med välkända internationella aktörer. Utöver dessa initiativ tillkännagav vi i slutet av andra kvartalet att butikskonceptet som varit så framgångsrikt i Stockholm, under hösten utvidgas till Danmark med en flaggskeppsbutik på Strøget, Köpenhamns mest trafikerade shoppinggata. Det är en spännande höst som väntar oss.

Som alltid vill jag avsluta med ett varmt tack – till alla fantastiska kunder, både nya och återkommande, och så klart till hela Nelly-teamet. Jag slutar aldrig imponeras av den kreativitet, talang och hängivenhet jag dagligen omges av, och jag är stolt över allt vi har åstadkommit tillsammans.

Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB

Nelly Group AB (publ)
Box 690
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås

Webbsändning av delårsrapporten
Presentation av det andra kvartalet sker 15 juli kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.

Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2025-07-15-q2

Telefonnummer och PIN för de som inte har möjlighet att delta via webben (men som inte får ställa frågor vid Q&A):

Finland: +358 9 4245 0972
Sweden: +46 8 525 07003
United Kingdom: +44 20 7043 5048
United States: +1 (774) 450-9900

Conference ID: 5001912#
User ID: 85201#

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Lingblom, CFO
+46 70 002 22 41
ir@nelly.com

Om Nelly Group

Nelly Group driver nelly.com som är ett av Nordens starkaste modevarumärken för unga kvinnor samt nlyman.com. Kärnan är det egna varumärket i kombination med digital försäljning direkt till vår målgrupp. Nelly har skapat ett starkt engagemang genom hög modegrad och digital marknadsföring. Bolaget har en miljon kunder och omsätter 1,2 miljarder kronor per år. Koncernen hette tidigare Qliro Group. Nelly Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm i small cap-segmentet med kortnamnet ”NELLY”.

Denna information är sådan information som Nelly Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-07-15 08:00 CEST.

Bifogade filer

Nelly Group Q2 2025 SWE FINAL

Läs mer på MFN

Ämnen i artikeln


Nelly Group

Senast

57,00

1 dag %

−1,55%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.