Synsam Groups Q1-rapport 2025
16 maj, 07:30
16 maj, 07:30
Synsam Groups Q1-rapport 2025
Stark organisk tillväxt i det första kvartalet
1 januari–31 mars 2025
Händelser efter periodens utgång
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”Med kunden i fokus och genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonhälsa stärker Synsam sin marknadsposition ytterligare under årets första kvartal. Den organiska tillväxten var 12,8 procent och like-for-like tillväxten 8,9 procent, i en marknad där konsumenterna fortsätter att hålla igen på utgifterna. Vår strategi ger resultat, med rätt typ av etableringar, fokus på såväl Synsam Lifestyle som på kontantaffären, egna House Brands, en effektiv organisation och marknadens bästa serviceerbjudande.
Fortsatt positiv utveckling för abonnemangs- och kontantaffären
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 12,5 procent. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 718 000 (cirka 645 000) och churn uppgick i det första kvartalet till 2,84 procent. Våra abonnemangskunder är generellt sett väldigt nöjda och långsiktigt lojala. Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista mars 2025 till cirka 858 000.
Nettoomsättningen från kontantaffären hade även en fortsatt fin utveckling i kvartalet och ökade med 12 procent.
Kvartalet präglat av varierande marknadsförutsättningar
I Norge ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 21 procent i det första kvartalet 2025 samtidigt som EBITDA-marginalen stärktes. Här bidrar implementeringen av EyeView, som nu är slutförd, samt även en positiv effekt av att påsken försköts till Q2 i år jämfört med föregående år. Även Finland uppvisade ett starkt kvartal med en organisk tillväxt på 26 procent i en hårt konkurrensutsatt marknad. Finland lyckades samtidigt generera en ökad bruttomarginal i kvartalet.
Efter en tid av positiv utveckling i Danmark var den organiska tillväxten i det första kvartalet negativ.
Vi stärker vår närvaro och flyttar fram våra positioner i Danmark genom bland annat uppgradering av våra butiker och breddning av vårt sortiment, men vi genomför även en specifik satsning i Köpenhamnsregionen. Som en del i denna satsning öppnade vi den 21 januari en flaggskeppsbutik i centrala Köpenhamn. Butiken är Danmarks största optikbutik med det bredaste sortimentet av märkesbågar och en destination för ögonhälsa och glasögonmode.
Sveriges organiska tillväxt var även något lägre i det första kvartalet jämfört med föregående år. Även bruttomarginalen och EBITDA-marginalen var lägre jämfört med föregående år, delvis påverkat av utrullning av Synsam EyeView.
Synsam har under det första kvartalet etablerat 5 nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya butiker att etableras.
Byggstenar för lönsam tillväxt
Vi har i det första kvartalet en stark organisk tillväxt. I detta kvartal har samtidigt EBITDA-marginalen påverkats negativt av den höga etableringstakten under 2024, där ett flertal butiker är under ramp-up, av införandet av Synsam EyeView i Sverige och av en lägre bruttomarginal, huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 MSEK. Vi kalibrerar löpande lönsamhet och tillväxt och våra effektiviseringsprogram är viktiga byggstenar i att säkerställa hållbar tillväxt och lönsamhet och effekterna av våra satsningar kommer att bli långsiktigt betydande:
E-handel växer – nytt e-handelslager och secondhand-verkstad invigt
Synsams e-handel, där bland annat linser och solglasögon är populära produkter, fortsätter att expandera i takt med kundernas ökade efterfrågan på synhjälpmedel. För att möta de växande volymerna invigde Synsam under kvartalet sitt nya och utökade e-handelslager i Spånga, norr om Stockholm. Lokalerna inhyser även Synsams secondhand-verkstad för det cirkulära andrahandssortimentet. Med den nya lagerytan om totalt 2 700 kvm, vilket är en fördubbling mot tidigare yta, har vi långsiktigt säkrat kapacitet och effektivitet och möjliggör förbättrad service för kunder i hela Norden.
Vi breddar nu vår varumärkesportfölj ytterligare och kommer inom kort att lansera en ny butiksdestination, som riktar sig mot en ny kundgrupp. Varje kund ger oss en chans att förbättra ögonhälsan för fler.
Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, i en marknad som till stor del är driven av medicinska behov och nya tekniska lösningar, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.”
Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska
Livesänd frågestund på engelska
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag. www.synsamgroup.com/investor-relations
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2025 klockan 07.30.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangs-erbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,6 miljarder SEK (rullande 12 månader till mars 2025) och har närmare 600 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).www.synsamgroup.com
16 maj, 07:30
Synsam Groups Q1-rapport 2025
Stark organisk tillväxt i det första kvartalet
1 januari–31 mars 2025
Händelser efter periodens utgång
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”Med kunden i fokus och genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonhälsa stärker Synsam sin marknadsposition ytterligare under årets första kvartal. Den organiska tillväxten var 12,8 procent och like-for-like tillväxten 8,9 procent, i en marknad där konsumenterna fortsätter att hålla igen på utgifterna. Vår strategi ger resultat, med rätt typ av etableringar, fokus på såväl Synsam Lifestyle som på kontantaffären, egna House Brands, en effektiv organisation och marknadens bästa serviceerbjudande.
Fortsatt positiv utveckling för abonnemangs- och kontantaffären
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 12,5 procent. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 718 000 (cirka 645 000) och churn uppgick i det första kvartalet till 2,84 procent. Våra abonnemangskunder är generellt sett väldigt nöjda och långsiktigt lojala. Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista mars 2025 till cirka 858 000.
Nettoomsättningen från kontantaffären hade även en fortsatt fin utveckling i kvartalet och ökade med 12 procent.
Kvartalet präglat av varierande marknadsförutsättningar
I Norge ökade Synsam sin marknadsandel ytterligare med en organisk tillväxt på 21 procent i det första kvartalet 2025 samtidigt som EBITDA-marginalen stärktes. Här bidrar implementeringen av EyeView, som nu är slutförd, samt även en positiv effekt av att påsken försköts till Q2 i år jämfört med föregående år. Även Finland uppvisade ett starkt kvartal med en organisk tillväxt på 26 procent i en hårt konkurrensutsatt marknad. Finland lyckades samtidigt generera en ökad bruttomarginal i kvartalet.
Efter en tid av positiv utveckling i Danmark var den organiska tillväxten i det första kvartalet negativ.
Vi stärker vår närvaro och flyttar fram våra positioner i Danmark genom bland annat uppgradering av våra butiker och breddning av vårt sortiment, men vi genomför även en specifik satsning i Köpenhamnsregionen. Som en del i denna satsning öppnade vi den 21 januari en flaggskeppsbutik i centrala Köpenhamn. Butiken är Danmarks största optikbutik med det bredaste sortimentet av märkesbågar och en destination för ögonhälsa och glasögonmode.
Sveriges organiska tillväxt var även något lägre i det första kvartalet jämfört med föregående år. Även bruttomarginalen och EBITDA-marginalen var lägre jämfört med föregående år, delvis påverkat av utrullning av Synsam EyeView.
Synsam har under det första kvartalet etablerat 5 nya butiker i koncernen. I det andra kvartalet kommer mellan 9 och 11 nya butiker att etableras.
Byggstenar för lönsam tillväxt
Vi har i det första kvartalet en stark organisk tillväxt. I detta kvartal har samtidigt EBITDA-marginalen påverkats negativt av den höga etableringstakten under 2024, där ett flertal butiker är under ramp-up, av införandet av Synsam EyeView i Sverige och av en lägre bruttomarginal, huvudsakligen på grund av ändrad värderingsmetod för glas i lager med negativ effekt på 28 MSEK. Vi kalibrerar löpande lönsamhet och tillväxt och våra effektiviseringsprogram är viktiga byggstenar i att säkerställa hållbar tillväxt och lönsamhet och effekterna av våra satsningar kommer att bli långsiktigt betydande:
E-handel växer – nytt e-handelslager och secondhand-verkstad invigt
Synsams e-handel, där bland annat linser och solglasögon är populära produkter, fortsätter att expandera i takt med kundernas ökade efterfrågan på synhjälpmedel. För att möta de växande volymerna invigde Synsam under kvartalet sitt nya och utökade e-handelslager i Spånga, norr om Stockholm. Lokalerna inhyser även Synsams secondhand-verkstad för det cirkulära andrahandssortimentet. Med den nya lagerytan om totalt 2 700 kvm, vilket är en fördubbling mot tidigare yta, har vi långsiktigt säkrat kapacitet och effektivitet och möjliggör förbättrad service för kunder i hela Norden.
Vi breddar nu vår varumärkesportfölj ytterligare och kommer inom kort att lansera en ny butiksdestination, som riktar sig mot en ny kundgrupp. Varje kund ger oss en chans att förbättra ögonhälsan för fler.
Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, i en marknad som till stor del är driven av medicinska behov och nya tekniska lösningar, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.”
Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska
Livesänd frågestund på engelska
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag. www.synsamgroup.com/investor-relations
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2025 klockan 07.30.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangs-erbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,6 miljarder SEK (rullande 12 månader till mars 2025) och har närmare 600 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).www.synsamgroup.com
Aktierekommendationer
Analyser
Aktierekommendationer
Analyser
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 450,74