USWE SPORTS AB DELÅRSRAPPORT FÖRSTA KVARTALET 2025-2026
31 juli, 08:00
31 juli, 08:00
SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses hela koncernens verksamhet. Med ”Moderbolaget” avses USWE Sports AB (publ). I koncernen ingår USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.
Första kvartalet (1 april - 30 juni 2025)
• Nettoomsättningen ökade med 42% (-2%) till 41 119 (29 006) KSEK, varav den justerade organiska tillväxten var 37% (-3%)
• EBITDA ökade till 1 005 (-1 957) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 2,4% (-6,7%)
• Operationell EBIT ökade till 52 (-2 988) KSEK, vilket motsvarar en marginal på 0,1% (-10,3%). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
• Resultat före skatt minskade till -2 809 (-4 845) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 423 (-5 382) KSEK
• Likvida medel uppgick per den 30 juni 2025 till 8 571 (9 529) KSEK
• Soliditeten stärktes till 67% (66%) per den 30 juni 2025
• Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (5 838 978) aktier uppgick till -0,39 (-0,83) SEK
Väsentliga händelser under första kvartalet 2025/2026
Den 3 juni avyttrades varumärket VOID Cycling till Wesports Group/Spobik.
Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter första kvartalets utgång.
VD HAR ORDET
Starkt kvartal med kraftig tillväxt och lönsamhetsförbättring
Nettoomsättningen för första kvartalet ökade med 42% till 41,1 (29,0) MSEK och Operationell EBIT (OP EBIT) förbättrades till 52 KSEK (-3 MSEK). Det är glädjande att se att resultatet utvecklas positivt och att försäljningsökningen ger den effekt som vi förväntar oss. Vi har en skalbar affärsmodell där försäljningsökning till distributör och återförsäljare ger en positiv resultateffekt utan ökade externa kostnader. Under kvartalet ser vi just detta.
Kassaflöde och varulager i fokus
Jämfört med motsvarande period föregående år har vi minskat vårt varulager med 10,5 MSEK. Detta är resultat av ett flertal initiativ där försäljningen av VOID, som vi tidigare har rapporterat om, är en viktig del. Kvartalets nettoomsättning innehåller en engångseffekt om 4,6 MSEK avseende försäljningen av VOIDs varulager. Lagret såldes till inköpspris och har därför ingen resultatpåverkan, men gör att bruttomarginalen för kvartalet påverkas negativt. Den jämförbara bruttomarginalen ligger på samma nivå som motsvarande period föregående år.
Vi fortsätter att hålla kassaflöde och lagernivåer i fokus, men kan nu lägga mer tid på att utveckla verksamheten för fortsatt tillväxt. Det ser vi fram emot.
Globala handelsklimatet fortsatt osäkert
Det osäkra handelsklimatet påverkar motorsegmentet i Nordamerika negativt under kvartalet där ett flertal av våra distributörer agerar med försiktighet avseende inköp. Denna försiktighet är svår att kringgå och liknar klimatet som varit inom segmenten outdoor- och cykel sedan pandemin. Vi lyckas dock parera en negativ påverkan genom att övriga kanaler, segment och marknader utvecklas starkt.
Dollarkursen har minskat med 14% sedan årsskiftet. För netto-omsättningen i kvartalet innebär det en negativ påverkan på
4 MSEK avseende nettoomsättningen. Den försvagade dollarkursen påverkar även kvartalets resultat negativt med 0,7 MSEK (övriga rörelsekostnader).
Osäkerheten kring handelsklimatet samt eventuella framtida tullar i USA kvarstår och vi följer utvecklingen. Vi förväntar oss att osäkerheten fortsätter, men det är också tydligt att det går att hitta vägar till tillväxt även under dessa förutsättningar. Det kräver dock långsiktig uthållighet och acceptans för större svängningar än i ett stabilt handelsklimat.
Vi har ett flertal exempel på hur vårt fokus på event och vår närvaro på marknaden motverkar de negativa yttre effekterna och vi ser även under detta kvartal en tillväxt i USA. Tillväxten drivs av våra egna kanaler samt försäljning via våra viktigaste återförsäljare. Efterfrågan från slutkonsument fortsätter att öka och när fler slutkonsumenter letar efter våra produkter, förväntar vi oss att fler återförsäljare tar in vårt sortiment i butikerna.
Jacob Westerberg, VD och Koncernchef
Kontakter
Jacob Westerberg, VD, USWE Sports AB
Tel: +46 (0) 732-344 318
Email: jacob.westerberg@uswe.com
Bolagets aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market med ticker “USWE”.
Västra Hamnen Corporate Finance är Bolagets Certified Adviser och kan nås på ca@vhcorp.se
Om oss
USWE [you-swii] utvecklar och producerar outdoorutrustning för den internationella sport- och outdoormarknaden. Sortimentet har tyngdpunkt på ryggsäckar och vätskeryggsäckar för högfartsaktiviteter som mountainbike, motorsport, skidåkning och traillöpning. Samtliga ryggsäckar bygger på ett egenutvecklat och patenterat system som går under namnet No Dancing Monkey™. USWE sortimentet innehåller från 2023 även kläder för löpning, mountainbike och motorcykel. I juli 2022 förvärvades de USA baserade bolaget Giant Loop som är specialiserat på packväskor för off road motorcyklar.
USWE grundades 2007 i Skåne, Sverige och har idag hela världen som marknad genom ett utvecklat distributionsnätverk samt försäljning från egen hemsida samt via Amazon. I sortimentet finns USWE:s premiumryggsäckar, vätskeryggsäckar, midjebälten, kläder för cykel, mountainbike, motorcykel och löpning, samt packväskor för offroad motorcyklar.
Denna information är sådan information som USWE Sports AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-07-31 08:00 CEST.
Bifogade filer
31 juli, 08:00
SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses hela koncernens verksamhet. Med ”Moderbolaget” avses USWE Sports AB (publ). I koncernen ingår USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.
Första kvartalet (1 april - 30 juni 2025)
• Nettoomsättningen ökade med 42% (-2%) till 41 119 (29 006) KSEK, varav den justerade organiska tillväxten var 37% (-3%)
• EBITDA ökade till 1 005 (-1 957) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 2,4% (-6,7%)
• Operationell EBIT ökade till 52 (-2 988) KSEK, vilket motsvarar en marginal på 0,1% (-10,3%). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
• Resultat före skatt minskade till -2 809 (-4 845) KSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 423 (-5 382) KSEK
• Likvida medel uppgick per den 30 juni 2025 till 8 571 (9 529) KSEK
• Soliditeten stärktes till 67% (66%) per den 30 juni 2025
• Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (5 838 978) aktier uppgick till -0,39 (-0,83) SEK
Väsentliga händelser under första kvartalet 2025/2026
Den 3 juni avyttrades varumärket VOID Cycling till Wesports Group/Spobik.
Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter första kvartalets utgång.
VD HAR ORDET
Starkt kvartal med kraftig tillväxt och lönsamhetsförbättring
Nettoomsättningen för första kvartalet ökade med 42% till 41,1 (29,0) MSEK och Operationell EBIT (OP EBIT) förbättrades till 52 KSEK (-3 MSEK). Det är glädjande att se att resultatet utvecklas positivt och att försäljningsökningen ger den effekt som vi förväntar oss. Vi har en skalbar affärsmodell där försäljningsökning till distributör och återförsäljare ger en positiv resultateffekt utan ökade externa kostnader. Under kvartalet ser vi just detta.
Kassaflöde och varulager i fokus
Jämfört med motsvarande period föregående år har vi minskat vårt varulager med 10,5 MSEK. Detta är resultat av ett flertal initiativ där försäljningen av VOID, som vi tidigare har rapporterat om, är en viktig del. Kvartalets nettoomsättning innehåller en engångseffekt om 4,6 MSEK avseende försäljningen av VOIDs varulager. Lagret såldes till inköpspris och har därför ingen resultatpåverkan, men gör att bruttomarginalen för kvartalet påverkas negativt. Den jämförbara bruttomarginalen ligger på samma nivå som motsvarande period föregående år.
Vi fortsätter att hålla kassaflöde och lagernivåer i fokus, men kan nu lägga mer tid på att utveckla verksamheten för fortsatt tillväxt. Det ser vi fram emot.
Globala handelsklimatet fortsatt osäkert
Det osäkra handelsklimatet påverkar motorsegmentet i Nordamerika negativt under kvartalet där ett flertal av våra distributörer agerar med försiktighet avseende inköp. Denna försiktighet är svår att kringgå och liknar klimatet som varit inom segmenten outdoor- och cykel sedan pandemin. Vi lyckas dock parera en negativ påverkan genom att övriga kanaler, segment och marknader utvecklas starkt.
Dollarkursen har minskat med 14% sedan årsskiftet. För netto-omsättningen i kvartalet innebär det en negativ påverkan på
4 MSEK avseende nettoomsättningen. Den försvagade dollarkursen påverkar även kvartalets resultat negativt med 0,7 MSEK (övriga rörelsekostnader).
Osäkerheten kring handelsklimatet samt eventuella framtida tullar i USA kvarstår och vi följer utvecklingen. Vi förväntar oss att osäkerheten fortsätter, men det är också tydligt att det går att hitta vägar till tillväxt även under dessa förutsättningar. Det kräver dock långsiktig uthållighet och acceptans för större svängningar än i ett stabilt handelsklimat.
Vi har ett flertal exempel på hur vårt fokus på event och vår närvaro på marknaden motverkar de negativa yttre effekterna och vi ser även under detta kvartal en tillväxt i USA. Tillväxten drivs av våra egna kanaler samt försäljning via våra viktigaste återförsäljare. Efterfrågan från slutkonsument fortsätter att öka och när fler slutkonsumenter letar efter våra produkter, förväntar vi oss att fler återförsäljare tar in vårt sortiment i butikerna.
Jacob Westerberg, VD och Koncernchef
Kontakter
Jacob Westerberg, VD, USWE Sports AB
Tel: +46 (0) 732-344 318
Email: jacob.westerberg@uswe.com
Bolagets aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market med ticker “USWE”.
Västra Hamnen Corporate Finance är Bolagets Certified Adviser och kan nås på ca@vhcorp.se
Om oss
USWE [you-swii] utvecklar och producerar outdoorutrustning för den internationella sport- och outdoormarknaden. Sortimentet har tyngdpunkt på ryggsäckar och vätskeryggsäckar för högfartsaktiviteter som mountainbike, motorsport, skidåkning och traillöpning. Samtliga ryggsäckar bygger på ett egenutvecklat och patenterat system som går under namnet No Dancing Monkey™. USWE sortimentet innehåller från 2023 även kläder för löpning, mountainbike och motorcykel. I juli 2022 förvärvades de USA baserade bolaget Giant Loop som är specialiserat på packväskor för off road motorcyklar.
USWE grundades 2007 i Skåne, Sverige och har idag hela världen som marknad genom ett utvecklat distributionsnätverk samt försäljning från egen hemsida samt via Amazon. I sortimentet finns USWE:s premiumryggsäckar, vätskeryggsäckar, midjebälten, kläder för cykel, mountainbike, motorcykel och löpning, samt packväskor för offroad motorcyklar.
Denna information är sådan information som USWE Sports AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-07-31 08:00 CEST.
Bifogade filer
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59