Acast lanserar AI-baserat verktyg för effektivare poddannonsering


30 maj, 09:46

Podcastbolaget Acast introducerar Smart Recommendations, ett nytt AI-verktyg som ska effektivisera planeringen av poddannonsering genom att snabbt identifiera relevanta målgrupper. Verktyget bygger på ett decennium av Acasts data och över 5 miljoner datapunkter från Podchaser.

"Att hitta den ideala målgruppen bland alla podcasts kan vara tidskrävande och komplext", säger Emily Villatte, tillförordnad vd och CFO på Acast.

"Smart Recommendations löser detta genom att utnyttja Acasts egna data och kunskap tillsammans med Podchasers omfattande databas. Detta gör det möjligt för annonsörer att upptäcka värdefulla målgrupper och effektivt nå ut till dessa", fortsätter hon.

Podcastbolaget rapporterar också starka resultat från de första testerna av sitt nya verktyg. Verktyget har använts i över 200 kampanjbriefs av det interna säljteamet och utvalda kunder, vilket lett till upp till 92 procents minskning i planeringstid. Vidare uppger bolaget att 80 procent av annonsköparna upptäckte nya podcasts de tidigare inte övervägt. För podcasts med färre än 50 000 lyssnare per vecka ökade köpfrekvensen med en median på 14 procent.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Acast

Senast

15,74

1 dag %

0,90%

1 dag

1 mån

1 år

Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.