STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tillväxten för apoteksvaror på nätet ökar, men för Apotea saktar den ner. Gapet mellan Apotea och den totala nätförsäljningen ökade från 7 till 9 procentenheter mellan kvartal två och tre.

Det visar färska branschsiffror från Postnords kommande E-barometer, som Dagens Industri fått ta del av.

Under det tredje kvartalet uppgick Apoteas tillväxt till knappt 9 procent och har därmed bromsat in kvartal för kvartal under årets första nio månader.

Apotea tappar även fart jämfört med konkurrenterna på nätet, då nätförsäljningen av apoteksvaror växte med hela 18 procent under tredje kvartalet, enligt Postnords E-barometer som släpps 25 november.

"Medan Apotea alltså drog ner snittet bidrog Meds till att höja det. Uppstickaren växte med nästan 22 procent", skriver DI.

Apoteas vd Pär Svärdson betonar ofta att Apotea växer snabbare än apoteksmarknaden som helhet och att bolaget är flera gånger större än konkurrenterna Meds och Apohem tillsammans – vilket gör procentuell tillväxt mindre relevant, påpekar tidningen.

”Vi tar andelar av totalmarknaden vilket är tillfredsställande, men vi kommer ställa om till mer tillväxtfokus framöver”, säger Apotea-vd:n till DI.

Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt

+46 8 5191 7911

borsdesken.direkt@direkt.se

Ämnen i artikeln

Meds Apotek

Senast

47,80

1 dag %

1,70%

1 dag

1 mån

1 år

Apotea

Senast

89,75

1 dag %

−0,78%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,10%

Senast

2 792,30

1 mån
Loading market data...