STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den onoterade svenska digitala banken Northmill, som vänder sig till både privatkunder och företagskunder, hade ett resultat före skatt under det andra kvartalet 2025 på 56 miljoner kronor (46).

De totala intäkterna steg till 212 miljoner kronor (187), varav räntenettot ökade till 183 miljoner kronor (163) och provisionsnettot växte till 23 miljoner kronor (17).

Kreditförlusterna sjönk till 64 miljoner kronor (69).

Nettovinsten landade på 45 miljoner kronor (37).

Antalet kortkunder ökade med 136 procent jämfört med andra kvartalet 2024 och var 92.000 vid kvartalets slut.

"Efter rapportperiodens slut har tillväxten accelererat ytterligare under sommaren, till fler än 140.000 kortkunder", framhåller banken som har haft en sommarkampanj.

Den totala utlåningsportföljen var 4,7 miljarder kronor, jämfört med 3,9 miljarder kronor för ett år sedan. Tillväxten drevs av stark tillväxt inom företagsutlåning.

Bolaget grundades 2006. Under 2019 godkände Finansinspektionen Northmills ansökan om banktillstånd. Företaget finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland och har totalt 190 anställda.

Northmill uppger sig ha som mål att bli ett helhetsalternativ till de regionala aktörerna, både på konsument- och företagssidan.

De svenska börsnoterade bankerna har redan delårsrapporterat för det andra kvartalet.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån