Amerikanska fordonstillverkaren General Motors och LG Energy Solution uppgraderar sin gemensamma batterifabrik i Spring Hill, Tennessee, för att tillverka litiumjärnfosfatbatterier (LFP) - en lösning som väntas ge betydligt lägre kostnader än dagens litiumjonbatterier med nickel och kobolt. Det rapporterar CNBC.

Enligt GM:s batteriansvarige Kurt Kelty är målet att skala upp produktionen av lågkostnadsbatterier i USA och därmed bredda utbudet av elbilar. Tekniken kompletterar bolagets nuvarande batteristrategi med högnickellösningar och kommande litium-mangan-baserade alternativ.

GM har i dag ett elbilsutbud som sträcker sig från cirka 35 000 till över 300 000 dollar. Batterifabriken i Tennessee är en del av Ultium Cells, ett joint venture där GM och LG sedan tidigare investerat 2,3 miljarder dollar. Några nya investeringssiffror offentliggjordes inte i samband med måndagens besked. Kommersiell produktion av de nya LFP-battericellerna väntas starta i slutet av 2027.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln

General Motors

Senast

53,35

1 dag %

0,32%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.