STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) H&M-gruppen fortsätter att omstrukturera sin varumärkesportfölj och nu har turen kommit till Monki vars butiksnät går i graven.

Enligt ett besked på H&M:s hemsida tidigare i veckan kommer varumärkena Weekday och Monki från och med 2025 att verka under paraplyvarumärket Weekday såväl online som i fysiska butiker. Åtgärden medför att merparten av alla Monki-butiker kommer att stängas och att begränsat antal kommer att omvandlas till Weekday-butiker.

Enligt H&M:s senaste rapport fanns det 56 Monki-butiker vid utgången av augusti. Hur många som stängts sedan dess, i vilken takt de resterande stängningarna kommer att ske och hur många butiker som ska konvertera still Weekday vill H&M inte svara på.

"Det är fortfarande i ett tidigt skede, och vi har ingen ytterligare information att dela med oss av just nu", skriver Nadine Schmidt, kommunikationschef för Weekday, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Monki och Weekday kom in i H&M-gruppen 2008 genom förvärvet av modeföretaget Fabric Skandinavien.

Nedmonteringen av Monkis butiksnät följer strax efter att H&M-gruppen beslutat att lägga ner Afound, en marknadsplats som sedan 2018 sålt koncernens egna samt externa varumärken.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


H&M B

Senast

138,70

1 dag %

3,31%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.