Nelly Group nära dubblade nettovinsten
15 juli, 08:13
15 juli, 08:13
E-handelsbolaget Nelly Group redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade och nettoresultatet nära fördubblades.
Omsättningen steg 15,2 procent till 361,7 miljoner kronor (314,1).
Bruttoresultatet blev 196,9 miljoner kronor (171,9), med en bruttomarginal på 54,4 procent (54,7).
Rörelseresultatet blev 55,4 miljoner kronor (30,5), med en rörelsemarginal på 15,3 procent (9,7).
Resultatet efter skatt blev 52,4 miljoner kronor (26,7). Resultat per aktie uppgick till 1,75 kronor (0,89).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 104,1 miljoner kronor (105,8).
"Den gynnsamma utveckling vi sett i kundbasen under de senaste kvartalen bibehölls. Onlinetrafiken ökade med 8,5 procent mot föregående år och antalet ordrar växte med 14,3 procent. En fortsatt stark nykundsrekrytering i kombination med förbättrad återköpsfrekvens resulterade i att antalet aktiva kunder växte för tredje kvartalet i rad. Detta bekräftar att kunderbjudandet är attraktivt och att en mer effektiv marknadsföring gett resultat", uppger vd Helena Karlinder-Östlundh.
Vår- och sommarsortimentet har presterat väl, skriver hon vidare. Returerna har minskat.
"Trots den starka tillväxt som redan uppnåtts inom Nellys egna varumärken finns fortfarande stor potential att ta position på fler kategorier och därmed även utöka snittkundkorgen. Samtidigt fortlöper förädlingen av den externa varumärkesportföljen och framåt lanseras flera nya samarbeten med välkända internationella aktörer. Utöver dessa initiativ tillkännagav vi i slutet av andra kvartalet att butikskonceptet som varit så framgångsrikt i Stockholm, under hösten utvidgas till Danmark med en flaggskeppsbutik på Strøget, Köpenhamns mest trafikerade shoppinggata. Det är en spännande höst som väntar oss", fortsätter Nelly Group-chefen.
Nelly Group, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 361,7 | 314,1 | 15,2% |
Bruttoresultat | 196,9 | 171,9 | 14,5% |
Bruttomarginal | 54,4% | 54,7% | |
Rörelseresultat | 55,4 | 30,5 | 81,6% |
Rörelsemarginal | 15,3% | 9,7% | |
Nettoresultat | 52,4 | 26,7 | 96,3% |
Resultat per aktie, kronor | 1,75 | 0,89 | 96,6% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 104,1 | 105,8 | -1,6% |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
15 juli, 08:13
E-handelsbolaget Nelly Group redovisar ökad omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade och nettoresultatet nära fördubblades.
Omsättningen steg 15,2 procent till 361,7 miljoner kronor (314,1).
Bruttoresultatet blev 196,9 miljoner kronor (171,9), med en bruttomarginal på 54,4 procent (54,7).
Rörelseresultatet blev 55,4 miljoner kronor (30,5), med en rörelsemarginal på 15,3 procent (9,7).
Resultatet efter skatt blev 52,4 miljoner kronor (26,7). Resultat per aktie uppgick till 1,75 kronor (0,89).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 104,1 miljoner kronor (105,8).
"Den gynnsamma utveckling vi sett i kundbasen under de senaste kvartalen bibehölls. Onlinetrafiken ökade med 8,5 procent mot föregående år och antalet ordrar växte med 14,3 procent. En fortsatt stark nykundsrekrytering i kombination med förbättrad återköpsfrekvens resulterade i att antalet aktiva kunder växte för tredje kvartalet i rad. Detta bekräftar att kunderbjudandet är attraktivt och att en mer effektiv marknadsföring gett resultat", uppger vd Helena Karlinder-Östlundh.
Vår- och sommarsortimentet har presterat väl, skriver hon vidare. Returerna har minskat.
"Trots den starka tillväxt som redan uppnåtts inom Nellys egna varumärken finns fortfarande stor potential att ta position på fler kategorier och därmed även utöka snittkundkorgen. Samtidigt fortlöper förädlingen av den externa varumärkesportföljen och framåt lanseras flera nya samarbeten med välkända internationella aktörer. Utöver dessa initiativ tillkännagav vi i slutet av andra kvartalet att butikskonceptet som varit så framgångsrikt i Stockholm, under hösten utvidgas till Danmark med en flaggskeppsbutik på Strøget, Köpenhamns mest trafikerade shoppinggata. Det är en spännande höst som väntar oss", fortsätter Nelly Group-chefen.
Nelly Group, Mkr | Q2-2025 | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 361,7 | 314,1 | 15,2% |
Bruttoresultat | 196,9 | 171,9 | 14,5% |
Bruttomarginal | 54,4% | 54,7% | |
Rörelseresultat | 55,4 | 30,5 | 81,6% |
Rörelsemarginal | 15,3% | 9,7% | |
Nettoresultat | 52,4 | 26,7 | 96,3% |
Resultat per aktie, kronor | 1,75 | 0,89 | 96,6% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 104,1 | 105,8 | -1,6% |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Swedbank
Rapportperioden
Swedbank
Rapportperioden
1 DAG %
Senast
Cloetta
Idag, 17:42
ABB upp och Essity ned efter rapporter
ISS
Idag, 17:35
Nordea mot strömmen efter rapport
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 555,63