FÖR TIDIGT ATT TALA OM EN KRAFTIG VÄNDNING - VD
6 november, 09:40
6 november, 09:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Waves organiska tillväxt ökade sekventiellt under det tredje kvartalet. Trots det är det för tidigt att tala om en vändning för detaljhandelsbolaget. Det säger bolagets vd Torsten Jansson till Nyhetsbyrån Direkt.
För det tredje kvartalet uppgick den organiska tillväxten till 4,1 procent jämfört med 1,4 procent under det föregående kvartalet.
Kan man inte redan nu tala om en vändning?
"Världsläget måste lugna ned sig med tullproblematiken i USA samt krigen i Ukraina, Gaza och Sudan. Jag tror att det måste bli lugnare innan man kan se en mer kraftig vändning", säger Torsten Jansson.
Vad vill du se för organisk tillväxt för att du ska kunna konstatera att det skett en vändning?
"I alla fall över 5 procent. Sedan vore det trevligt om vi inte fick en vändning så i alla fall en stabilisering på detaljhandelssidan."
Något som bekymrar Torsten Jansson var att Sportindex, som visar på sporthandelns försäljning i Sverige, sjönk 0,9 procent under det tredje kvartalet efter att ha visat på positiv utveckling under de två föregående kvartalen.
"Det trenden hade jag hoppats skulle fortsätta", säger Torsten Jansson.
Hur går det för varumärket Craft?
"Jag är jättenöjd med utvecklingen för Craft. Sedan är det olika segment där vi växer inom flera av dem. Inte minst inom Teamwear. Men skulle vi bara haft detaljhandeln som kanal hade det varit tufft."
Vd:n noterar annars en ökad optimism bland en del av bolaget kunder.
"Det är framför allt inom Profil. Detaljhandeln är fortfarande tuff för väldigt många. Det är väl egentligen bara lågprissegmenten som går bra inom detaljhandeln. Däremot inom profilmarknaden så ser vi en ökad aktivitet och optimism", fortsätter Torsten Jansson.
Under det tredje kvartalet uppgick New Wave omsättning inom profilkanalen till 1.485 miljoner kronor (1.386), en ökning med 7,2 procent. Omsättningen i detaljhandelskanalen minskade samtidigt med 1,9 procent och uppgick till 905 miljoner kronor (923).
Vad beror det här på?
"Jag har svårt att bedöma det. Jag tror att privatpersoner kanske har vant sig lite grann vid att spara och jag gissar att sparkvoten fortfarande är ganska hög. Sedan borde det släppa på konsumentsidan, inte minst i Sverige efter räntesänkningar och annat", säger Torsten Jansson
Enligt vd:n fortsätter New Wave att ta marknadsandelar.
"Jag skulle nog säga att det gäller samtliga marknader eftersom vi ökar i alla regioner. På profilsidan definitivt. Vissa marknader inom detaljhandeln är så små där det är mer enskilda händelser än att man kan dra några slutsatser av det."
USA är er största marknaden, hur är utvecklingen där?
"I relation till problematiken med tullar känns det faktiskt överraskande stabilt i USA."
Har ni genomfört ytterligare produktionsflyttar på grund av tullarna?
"Det arbetet fortgår. Vi har flyttat mycket av produktionen när det gäller leveranser till USA från Asien till Afrika. Det är framföra allt från Kina där det har varit mycket fram och tillbaka vad tullarna ska bli."
När det gäller kvartalet i stort är New Wave-annars till freds med utfallet.
"Jag är egentligen nöjd med allt förutom den här engångskostnaden i USA (tidigare meddelad återbetalning av efterskänkta PPP-lån i USA, reds anm). Exklusive den är det faktiskt ett något högre rörelseresultat jämfört med förra året, trots att vi går igenom en ganska tung investeringsfas."
Kan man förvänta sig fler engångsposter likt den i USA framöver?
"Nej."
Hur ser du annars på resten av året?
"Det fjärde kvartalet är för tidigt att prata om. Det skulle i så fall vara om vi är närmare eller under en viss vändning på företagssidan."
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
6 november, 09:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New Waves organiska tillväxt ökade sekventiellt under det tredje kvartalet. Trots det är det för tidigt att tala om en vändning för detaljhandelsbolaget. Det säger bolagets vd Torsten Jansson till Nyhetsbyrån Direkt.
För det tredje kvartalet uppgick den organiska tillväxten till 4,1 procent jämfört med 1,4 procent under det föregående kvartalet.
Kan man inte redan nu tala om en vändning?
"Världsläget måste lugna ned sig med tullproblematiken i USA samt krigen i Ukraina, Gaza och Sudan. Jag tror att det måste bli lugnare innan man kan se en mer kraftig vändning", säger Torsten Jansson.
Vad vill du se för organisk tillväxt för att du ska kunna konstatera att det skett en vändning?
"I alla fall över 5 procent. Sedan vore det trevligt om vi inte fick en vändning så i alla fall en stabilisering på detaljhandelssidan."
Något som bekymrar Torsten Jansson var att Sportindex, som visar på sporthandelns försäljning i Sverige, sjönk 0,9 procent under det tredje kvartalet efter att ha visat på positiv utveckling under de två föregående kvartalen.
"Det trenden hade jag hoppats skulle fortsätta", säger Torsten Jansson.
Hur går det för varumärket Craft?
"Jag är jättenöjd med utvecklingen för Craft. Sedan är det olika segment där vi växer inom flera av dem. Inte minst inom Teamwear. Men skulle vi bara haft detaljhandeln som kanal hade det varit tufft."
Vd:n noterar annars en ökad optimism bland en del av bolaget kunder.
"Det är framför allt inom Profil. Detaljhandeln är fortfarande tuff för väldigt många. Det är väl egentligen bara lågprissegmenten som går bra inom detaljhandeln. Däremot inom profilmarknaden så ser vi en ökad aktivitet och optimism", fortsätter Torsten Jansson.
Under det tredje kvartalet uppgick New Wave omsättning inom profilkanalen till 1.485 miljoner kronor (1.386), en ökning med 7,2 procent. Omsättningen i detaljhandelskanalen minskade samtidigt med 1,9 procent och uppgick till 905 miljoner kronor (923).
Vad beror det här på?
"Jag har svårt att bedöma det. Jag tror att privatpersoner kanske har vant sig lite grann vid att spara och jag gissar att sparkvoten fortfarande är ganska hög. Sedan borde det släppa på konsumentsidan, inte minst i Sverige efter räntesänkningar och annat", säger Torsten Jansson
Enligt vd:n fortsätter New Wave att ta marknadsandelar.
"Jag skulle nog säga att det gäller samtliga marknader eftersom vi ökar i alla regioner. På profilsidan definitivt. Vissa marknader inom detaljhandeln är så små där det är mer enskilda händelser än att man kan dra några slutsatser av det."
USA är er största marknaden, hur är utvecklingen där?
"I relation till problematiken med tullar känns det faktiskt överraskande stabilt i USA."
Har ni genomfört ytterligare produktionsflyttar på grund av tullarna?
"Det arbetet fortgår. Vi har flyttat mycket av produktionen när det gäller leveranser till USA från Asien till Afrika. Det är framföra allt från Kina där det har varit mycket fram och tillbaka vad tullarna ska bli."
När det gäller kvartalet i stort är New Wave-annars till freds med utfallet.
"Jag är egentligen nöjd med allt förutom den här engångskostnaden i USA (tidigare meddelad återbetalning av efterskänkta PPP-lån i USA, reds anm). Exklusive den är det faktiskt ett något högre rörelseresultat jämfört med förra året, trots att vi går igenom en ganska tung investeringsfas."
Kan man förvänta sig fler engångsposter likt den i USA framöver?
"Nej."
Hur ser du annars på resten av året?
"Det fjärde kvartalet är för tidigt att prata om. Det skulle i så fall vara om vi är närmare eller under en viss vändning på företagssidan."
Gustaf Andersson +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt
Aktieråd
Analyser
Krypto
Försvarsboomen
Konsumtion

Aktieråd
Analyser
Krypto
Försvarsboomen
Konsumtion

1 DAG %
Senast
Acast
Igår, 17:11
Småbolagsfonden slår index med 100%
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 758,16