LÅG RISK FÖR STÄNGNING HORMUZSUNDET ENL DNB CARNEGIE
23 juni, 13:28
23 juni, 13:28
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) DNB Carnegie fäster inte särskilt stor vikt vid att det iranska parlamentet godkänt att stänga Hormuzsundet eftersom det främst handlar om att passera ett ”byråkratiskt hinder”.
Analyshuset upplyser om att det är Irans nationella säkerhetsråd som har den faktiska beslutanderätten i frågan.
"Vi ifrågasätter starkt Irans förmåga och kapacitet att genomföra en fullständig och långvarig stängning av Hormuzsundet", skriver DNB Carnegie i sin analys.
Vidare spår analyshuset fem olika scenarier på hur Iran skulle kunna störa den kommersiella sjöfarten genom Hormuzsundet:
1: Sändningsstörningar som gör navigering svårare och mindre säker.
2: Ökad trakassering av fartyg med patrullbåtar som kan tvinga fartyg att resa i konvojer med skydd.
3: Användning av sjöminor i avskräckande syfte.
4: Användning av ballistiska missiler och drönare.
5: En fullständig stängning.
Omkring 25 procent av världens sjöburna handel med olja och oljeprodukter passerar genom Hormuzsundet, liksom ungefär 20 procent av den globala exporten av flytande naturgas.
Hittills har inga rederier meddelat att de stoppat trafiken genom Hormuzsundet rapporterar branschtidningen Shippingwatch enligt danska Marketwire.
"Man ska vara försiktig med att måla fan på väggen från början. Det är fullständigt orealistiskt att Hormuzsundet skulle stängas. Risken är snarare att vi får en situation liknande den vi ser i södra Röda havet", kommenterar analytikern Lars Jensen till Shippingwatch.
Enligt DNB Carnegie indikerar bettingsajten Polymarket en 44 -procentig sannolikhet för att Iran kommer att stänga sundet under 2025.
Vid 13.15-tiden på måndagen handlades det danska fraktkonglomeratet Maersk samt den tyska fraktjätten Hapag-Lloyd nära oförändrat.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
23 juni, 13:28
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) DNB Carnegie fäster inte särskilt stor vikt vid att det iranska parlamentet godkänt att stänga Hormuzsundet eftersom det främst handlar om att passera ett ”byråkratiskt hinder”.
Analyshuset upplyser om att det är Irans nationella säkerhetsråd som har den faktiska beslutanderätten i frågan.
"Vi ifrågasätter starkt Irans förmåga och kapacitet att genomföra en fullständig och långvarig stängning av Hormuzsundet", skriver DNB Carnegie i sin analys.
Vidare spår analyshuset fem olika scenarier på hur Iran skulle kunna störa den kommersiella sjöfarten genom Hormuzsundet:
1: Sändningsstörningar som gör navigering svårare och mindre säker.
2: Ökad trakassering av fartyg med patrullbåtar som kan tvinga fartyg att resa i konvojer med skydd.
3: Användning av sjöminor i avskräckande syfte.
4: Användning av ballistiska missiler och drönare.
5: En fullständig stängning.
Omkring 25 procent av världens sjöburna handel med olja och oljeprodukter passerar genom Hormuzsundet, liksom ungefär 20 procent av den globala exporten av flytande naturgas.
Hittills har inga rederier meddelat att de stoppat trafiken genom Hormuzsundet rapporterar branschtidningen Shippingwatch enligt danska Marketwire.
"Man ska vara försiktig med att måla fan på väggen från början. Det är fullständigt orealistiskt att Hormuzsundet skulle stängas. Risken är snarare att vi får en situation liknande den vi ser i södra Röda havet", kommenterar analytikern Lars Jensen till Shippingwatch.
Enligt DNB Carnegie indikerar bettingsajten Polymarket en 44 -procentig sannolikhet för att Iran kommer att stänga sundet under 2025.
Vid 13.15-tiden på måndagen handlades det danska fraktkonglomeratet Maersk samt den tyska fraktjätten Hapag-Lloyd nära oförändrat.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
Aktierekommendationer
Oljepriset
Aktierekommendationer
Oljepriset
1 DAG %
Senast
Swedbank Robur Global Emerging Markets A
Igår, 15:13
Förvaltaren gör comeback i Japanfonden – Barnevik lämnar
VEF
Igår, 14:01
VEF: Det hänger på Creditas
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 452,44