Restaurant Brands International, som äger Burger King, Tim Hortons och Popeyes, redovisar en något sämre än väntad delårsrapport för det första kvartalet.

Omsättningen steg 21,3 procent till 2 109 miljoner dollar (1 739). Utfallet kan jämföras med LSEGs analytikerkonsensus som låg på 2 130.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 642 miljoner dollar (627), med en justerad ebitda-marginal på 30,4 procent (36,1).

Justerat resultat per aktie blev 0,75 dollar (0,73), väntat var 0,78.

"Vi ser ett uppmuntrande momentum i Q2 och i kombination med ansvarsfull kostnadshantering är vi på väg att leverera starkare resultat under resten av året och uppnå en organisk tillväxt i det justerade rörelseresultatet på minst 8 procent 2025", säger vd Josh Kobza.

Bolaget upprepar sina helårsutsikter.

Restaurant Brands International, MUSD
Q1-2025
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q1-2024
Förändring
Nettoomsättning
2 109
2 130
-1,0%
1 739
21,3%
Justerat ebitda
642
627
2,4%
Justerad ebitda-marginal
30,4%
36,1%
Justerat resultat per aktie, USD
0,75
0,78
-3,8%
0,73
2,7%

Konsensusdata från LSEG


Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,59%

Senast

2 547,84

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.