STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Maj och juni var positiva månader för Scandic och det väntas fortsätta baserat på bokningsläget inför det tredje kvartalet.

Det säger vd Jens Mathiesen till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten på tisdagen.

"Vi ser väldigt positivt på antalet bokade gäster och jämfört med samma tidpunkt i fjol. Framför allt beläggningsgraden", säger han.

Under det andra kvartalet påverkades framför allt april av den sena påsken. Under 2024 låg påsken i det första kvartalet.

"Det tog lite tid för affärsresandet att komma i gång efter påsken och det var ganska svagt på alla marknader. Men maj och juni var väldigt positivt", säger han.

Senaste veckorna slog beskedet att Scandic inte längre ska inkludera frukost i sina rumspriser igenom i media.

Finns det några kostnadsskäl bakom det här beslutet?

"Det har i princip inget med kostnader att göra utan det handlar om gästerna. Vi är ett väldigt internationellt företag vi säljer egentligen hotellrum till hela världen och Norden är nästan sista utpost i världen som inkluderar frukost i priserna. Turister och utländska resenärer efterfrågar hotellrum utan frukost och vill ha den valmöjligheten. Nu har vi kört tester sedan januari i alla länder och fått bra feedback från kunder", säger Jens Mathiesen.

Kort före publiceringen av delårsrapporten kom beskedet att Scandic har för avsikt att förvärva Dalata Hotel Groups hotellverksamhet från Pandox och Eiendomsspar i samband med deras publika bud på Dalata.

Om affären, som är rekommenderad av Dalatas styrelse och ledning, går igenom innebär det att Scandic tar över 56 hotell med cirka 12.000 rum.

"Det viktigaste när man tittar på det här är att bolaget är väldigt välskött. Vi köper inte något problembarn eller turnaround-case. Det är ett bolag som är välskött med starkt resultat och marginaler och siffror som ligger i linje med Scandic. Det är inte ofta vi ser det. Med två väldigt starka bolag som slås ihop ger det möjlighet för oss att leverera ännu bättre resultat tillsammans", säger Jens Mathiesen.

Planen är att befintliga varumärken i den förvärvade portföljen i form av Clayton och Maldron kommer finnas kvar.

"Det är väldigt kända varumärken med stark 'footprint' i Storbritannien och Irland", säger han, men öppnar också för att varumärket Scandic kan etableras i Storbritannien och Irland.

"Vi går från tre varumärken till totalt fem. Vi kommer växa med alla varumärken där det ger mest mening. Nu får vi fler kommersiella möjligheter för att utvärdera om det ger mest mening i London att ha ett Scandic eller Clayton eller vad som är bäst, det kommer vi följa. Så vi kommer väldigt sannolikt att se Scandicskyltar i Storbritannien och Irland över tid", säger han.

Malcolm Winbo +46 8 5191 7934

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Scandic Hotels Group

Senast

84,60

1 dag %

−0,41%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.