Amer Sports kommer igen
Finländska Amer Sports är världens största sportutrustningsfirma. Börsveckan tror att den mindre svacka som företaget befinner sig i är av övergående karaktär. Och att aktien ska värderas upp.
31 januari, 2007
Finländska Amer Sports är världens största sportutrustningsfirma. Börsveckan tror att den mindre svacka som företaget befinner sig i är av övergående karaktär. Och att aktien ska värderas upp.
31 januari, 2007
Har du händelsevis svingat en golfklubba, åkt utförsåkning, spelat tennis eller badminton. Ja, då har du med stor sannolikhet också någon gång använt någon av Amer Sports produkter. Finländarna har de senaste åren förvärvat ihop en verksamhet med nära 7 000 anställda som säljer sportprodukter för runt 16 miljarder kronor per år.
Amer Sports rymmer fem större varumärken. Det största och mest kända är skidmärket Salomon, som köptes av Adidas för drygt ett år sedan. Salomon har haft en del problem de senaste åren, bland annat för att pjäxbindningarna allt mer integreras med själva skidan. Det slår mot Salomon som alltid varit stora på just bindningar. För tillfället kostar det också såklart på att slå samman företagen. Produktionen har flyttats och samordnats med koncernens andra vintersportmärke, Atomic. Därtill har man haft en del leveransproblem av mer tillfällig karaktär. Förhoppningen hos Amer Sports är att man i år lyckas vända Salomons utveckling. Mot slutet av 2008 räknar man med att ha en betydligt mindre kostnadskostym och spara nära 40 miljoner euro på årsbasis. Även inom försäljningen av golfutrustningsartiklar går det trögt. Wilson (mest känt för sina tennisracketar) är en liten spelare i golfsegmentet. Ledningen hoppas kunna lösa problemen med ett ökat fokus på större kunder. Detta om sorgebarnen. Desto bättre går det nämligen för gymutrustningen, under varumärket Precor. Här ökade försäljningen med 20 procent under förra räkenskapsåret och även i år är tillväxten dubbelsiffrig. Det är också betydligt snabbare än konkurrensen. Även Suunto, som bland annat säljer dykutrustning, har haft ett bra år. Detta gör att koncernen som helhet lär mäkta med att öka försäljningen med ett par procent i år.
De flesta problemen kan Amer Sports påverka själva. Lite svårare är det dock att lösa den globala uppvärmningen helt själv. Återkommande snöbrist i både Alperna och de svenska fjällen lär slå hårt mot försäljningen av skidor och tillbehör. Fast det finns också positiva underliggande trender som en allt högre levnadsstandard, mer fritid, och ett ökat hälsofokus.
Amer Sports designar, tillverkar och säljer sedan i ett 30-tal länder via, främst egna, sälj- och distributionsbolag. Mycket av produktionen sköts av underleverantörer och en del av den egna tillverkningen är på väg att flyttas till Fjärran Östern Men de största fabrikerna ligger fortsatt i västvärlden. Där ser det helt klart ut att finnas utrymme för mer besparingar. Mäktiga återförsäljare som Wal-Mart och Target, och mer specialiserade kedjor såsom Intersport, tar hand om försäljningen mot kund. Man tampas med konkurrenter som Nike, Adidas och Callaway. Och inte minst Head, som ägs av Londonsvensken Johan Eliasch. En sammanslagning vore industriellt väldigt intressant men nuvarande balansräkning lämnar knappast utrymme för några större förvärv.
Vad är då poängen med att samla alla dessa varumärken under ett tak? Ledningen pekar bland annat på att det ökar förhandlingsstyrkan mot bolagets återförsäljare, att det finns skalfördelar i produktionen, och att man snabbt kan föra ut nya produkter via sitt säljnätverk. Det låter vettigt. Men det svåra med förvärv är ju inte att hitta skäl som låter bra utan att göra verklighet av planerna och besparingarna.
Vissa företag är duktiga på att hämta hem synergier och andra är mindre duktiga. Tyvärr verkar Amer Sports vara mindre duktiga. Förra året blev, som väntat, och på grund av integrationen med Salomon, ett förlorat år för Amer Sports. Men i år bör man klara rörelsemarginaler kring 9-10 procent. Det är i linje med ledningens mål och det har man också ledigt klarat tidigare. Kombinerar man detta med blygsamma intäktsökningar om 4-5 procent per år så har aktien en rätt bra uppsida. P/e-talet ligger på 13 på snittprognosen för 2007. Därtill finns chansen till att Amer Sports gör något intressant förvärv. Eller att någon ambitiös riskkapitalist lägger bud lockad av alla de besparingar och samordningsvinster i Amer Sports som bara väntar på att tas fram. Sammantaget har Amer Sports goda odds att bli en lönsam aktie.
Linus Stockelberg
Finländska Amer Sports är världens största sportutrustningsfirma. Börsveckan tror att den mindre svacka som företaget befinner sig i är av övergående karaktär. Och att aktien ska värderas upp.
31 januari, 2007
Har du händelsevis svingat en golfklubba, åkt utförsåkning, spelat tennis eller badminton. Ja, då har du med stor sannolikhet också någon gång använt någon av Amer Sports produkter. Finländarna har de senaste åren förvärvat ihop en verksamhet med nära 7 000 anställda som säljer sportprodukter för runt 16 miljarder kronor per år.
Amer Sports rymmer fem större varumärken. Det största och mest kända är skidmärket Salomon, som köptes av Adidas för drygt ett år sedan. Salomon har haft en del problem de senaste åren, bland annat för att pjäxbindningarna allt mer integreras med själva skidan. Det slår mot Salomon som alltid varit stora på just bindningar. För tillfället kostar det också såklart på att slå samman företagen. Produktionen har flyttats och samordnats med koncernens andra vintersportmärke, Atomic. Därtill har man haft en del leveransproblem av mer tillfällig karaktär. Förhoppningen hos Amer Sports är att man i år lyckas vända Salomons utveckling. Mot slutet av 2008 räknar man med att ha en betydligt mindre kostnadskostym och spara nära 40 miljoner euro på årsbasis. Även inom försäljningen av golfutrustningsartiklar går det trögt. Wilson (mest känt för sina tennisracketar) är en liten spelare i golfsegmentet. Ledningen hoppas kunna lösa problemen med ett ökat fokus på större kunder. Detta om sorgebarnen. Desto bättre går det nämligen för gymutrustningen, under varumärket Precor. Här ökade försäljningen med 20 procent under förra räkenskapsåret och även i år är tillväxten dubbelsiffrig. Det är också betydligt snabbare än konkurrensen. Även Suunto, som bland annat säljer dykutrustning, har haft ett bra år. Detta gör att koncernen som helhet lär mäkta med att öka försäljningen med ett par procent i år.
De flesta problemen kan Amer Sports påverka själva. Lite svårare är det dock att lösa den globala uppvärmningen helt själv. Återkommande snöbrist i både Alperna och de svenska fjällen lär slå hårt mot försäljningen av skidor och tillbehör. Fast det finns också positiva underliggande trender som en allt högre levnadsstandard, mer fritid, och ett ökat hälsofokus.
Amer Sports designar, tillverkar och säljer sedan i ett 30-tal länder via, främst egna, sälj- och distributionsbolag. Mycket av produktionen sköts av underleverantörer och en del av den egna tillverkningen är på väg att flyttas till Fjärran Östern Men de största fabrikerna ligger fortsatt i västvärlden. Där ser det helt klart ut att finnas utrymme för mer besparingar. Mäktiga återförsäljare som Wal-Mart och Target, och mer specialiserade kedjor såsom Intersport, tar hand om försäljningen mot kund. Man tampas med konkurrenter som Nike, Adidas och Callaway. Och inte minst Head, som ägs av Londonsvensken Johan Eliasch. En sammanslagning vore industriellt väldigt intressant men nuvarande balansräkning lämnar knappast utrymme för några större förvärv.
Vad är då poängen med att samla alla dessa varumärken under ett tak? Ledningen pekar bland annat på att det ökar förhandlingsstyrkan mot bolagets återförsäljare, att det finns skalfördelar i produktionen, och att man snabbt kan föra ut nya produkter via sitt säljnätverk. Det låter vettigt. Men det svåra med förvärv är ju inte att hitta skäl som låter bra utan att göra verklighet av planerna och besparingarna.
Vissa företag är duktiga på att hämta hem synergier och andra är mindre duktiga. Tyvärr verkar Amer Sports vara mindre duktiga. Förra året blev, som väntat, och på grund av integrationen med Salomon, ett förlorat år för Amer Sports. Men i år bör man klara rörelsemarginaler kring 9-10 procent. Det är i linje med ledningens mål och det har man också ledigt klarat tidigare. Kombinerar man detta med blygsamma intäktsökningar om 4-5 procent per år så har aktien en rätt bra uppsida. P/e-talet ligger på 13 på snittprognosen för 2007. Därtill finns chansen till att Amer Sports gör något intressant förvärv. Eller att någon ambitiös riskkapitalist lägger bud lockad av alla de besparingar och samordningsvinster i Amer Sports som bara väntar på att tas fram. Sammantaget har Amer Sports goda odds att bli en lönsam aktie.
Linus Stockelberg
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 496,04