Två produkter står för 70% av intäkterna
Gentians kommersiella portfölj består av sex stycken produkter. De två största produkterna står för cirka 70% av intäkterna (en dryg tredjedel var). Den ena storsäljaren är Gentians första produkt, Cystatin C, som lanserades 2006 och används inom diagnostik av olika njurbesvär. Den andra viktiga produkten heter fCal turbo och är ett kalprotektin för IBD. Den lanserades 2015. Både dessa produkter har växt drygt 20% årligen senaste sex åren trots att marknaden är rätt mogen med hög konkurrens i alla fall för Cystatin C.
Övriga fyra produkter har liten försäljning och redovisas inte separat. Ytterligare en produkt är under utveckling och planerad lansering är i slutet av 2026. Den diagnostiserar hjärtsvikt, vilket är en stor marknad. Bolaget har viss försäljning av externa produkter (tredjepartsförsäljning) på marknader där man säljer direkt till slutkund (Sverige och Norge).
Bolaget säljer dock främst via analysatortillverkare som Roche och Siemens och lokala distributionspartners. Cirka 80% av intäkterna kommer från långsiktiga kontrakt med redan etablerade kunder.
För fCal-produkten används uteslutande en enda distributionspartner, Bühlmann Laboratories, som i sin tur levererar till OEM-tillverkaren Beckman Coulter. Beckman är en stor global leverantör av analysatorer. Som vi förstår det är Bühlmann duktiga på just kalprotektin men fokuserar sin utveckling på andra typer av analysatorer än PETIA. Bolaget anger inte hur stor del av intäkterna enskilda eller största kunder står för.
Gentian får se upp med att deras större kunder inte utvecklar egna reagenser och inkluderar i sitt utbud. Därför måste Gentian vara snabba, satsa på tekniskt svåra produkter och dessutom ha bäst kvalitet.