Kan lönsamheten i Tyskland förbättras?
Rörelsemarginalen i Tyskland har varit negativ varje år sedan förvärvet och ligger idag på -6,1%.
Senaste åren har svag nyförsäljning präglat siffrorna, som står för cirka 60% av koncernens försäljning. Förra året föll den 25% i Tyskland. Det har även skapat en stark prispress.
Nyförsäljningen är väldigt cyklisk och bolagets strategi är att öka andelen eftermarknadsintäkter över tid. På sikt är målet att dessa ska täcka samtliga av koncernens fasta kostnader.
Eftermarknadsintäkter står idag för 37% av intäkterna i Tyskland, vilket är i nivå med USA. Trots det är marginalen klart sämre. Det förklaras av en mer personalintensiv affär. Antal anställda i Tyskland och USA är i princip detsamma (370 stycken), medan den amerikanska verksamheten säljer för 70% mer.
En nyckel i affären är tillgänglighet och hög service. I Tyskland finns 20 verkstäder jämfört med 13 i USA. I Tyskland sker all service i verkstäder medan den delvis sker hos kunden i USA. Det skapar högre fasta kostnader. Dessutom är det brist på kompetenta tyska mekaniker, enligt bolaget.
I den tyska verksamheten har antalet anställda minskat med 14% sedan 2023 och besparingar om 60 Mkr i årstakt har gjorts.
Marknaden har nu också börjat återhämta sig. I Q2 steg omsättningen med drygt 10%. Det är dock inte tillräckligt då marginalen fortsatt var negativ i kvartalet, - 3,5% (-8,2).