HL Display i gott skick
HL Display säljer butiksutrustning och drabbades hårt av lågkonjunkturen i fjol. Ändå går bolaget ur krisen i gott skick. Aktien har potential om bara tillväxten kommer igång igen.
12 mars, 2010
HL Display säljer butiksutrustning och drabbades hårt av lågkonjunkturen i fjol. Ändå går bolaget ur krisen i gott skick. Aktien har potential om bara tillväxten kommer igång igen.
12 mars, 2010
I bokslutet talar HL Displays franske vd Gérard Dubuy om att utvecklingen 2009 blev värre än det "värsta-falls-scenario" som utarbetats internt. Omsättningen föll med 11 procent till 1 360 Mkr. I lokala valutor var tappet 15 procent. Rörelseresultatet halverades till 86 Mkr och per aktie blev vinsten 1,88 kronor (3,11).
Det låter kanske inte som någon total genomklappning men i och med att 42 procent av HL:s omsättning går till livsmedelskedjor som Coop och Carrefour borde kanske företaget ha varit lite mer stabilt. Är det några som brukar stå starka även i lågkonjunktur är det ju sådana kunder.
HL Displays stora produktgrupper är hyllkantslister för prismärkning, avdelare och andra lösningar för butikshyllan. Merparten av försäljningen går alltså till livsmedelshandeln men HL Display har länge arbetat för att öka försäljningen mot varumärkesleverantörer. På det området, som drar in 20 procent av omsättningen, erbjuds främst kampanjställ som placeras utanför de vanliga butikshyllorna.
Det mesta tillverkas i plast vid HL:s fabriker i Sverige, England och Kina. Försäljningen går via egna säljbolag i 33 länder och därtill har HL Display distributörer i 14 länder. Sverige, Frankrike, Norge, England och Ryssland är de försäljningsmässigt största marknaderna.
Internt har det Nackabaserade företaget gjort vad man kunnat för att parera intäktstappet. Tillverkningsenheterna har effektiviserats vilket lyft bruttomarginalen till 50 procent. Det är fyra procentenheter över den nivå som bolaget klarat om man ser till utvecklingen över hela 2000-talet.
Ihop med de besparingar som gjorts på rörelsekostnaderna, som föll i linje med omsättningen, så ger det en bra potential till vinstökningar den dag som volymerna återkommer i marknaden. Företaget behöver inte nå lika hög försäljning som tidigare för att klara sitt mål om 12 procent marginal, uppgav Gérard Dubuy nyligen vid en presentation i mäklarfirman Remiums regi. Den siffran var 6,3 procent i fjol och som bäst drygt 10 procent under 2007.
Förutom besparingarnakan man räkna med att HL Displays senaste förvärv lyfter koncernmarginalerna ett snäpp framöver. Strax innan jul köptes brittiska PPE som i år bidrar med runt 315 Mkr i omsättning. Britternas marginal ligger kring 10 procent tack vare att försäljningen mest går till varumärkesleverantörer. Här är inte konkurrensen lika hård som inom livsmedelssektorn. En annan fördel med PPE-köpet är att britterna inte bara producerar i plast utan även i metall och trä. Det gör det möjligt för HL att bredda sitt erbjudande till kunderna.
PPE-köpet är HL Displays största förvärv hittills och kostade 260 Mkr. En tilläggsköpeskilling på 60 Mkr kan också falla ut. Man finansierade detta med banklån vilket förklarar att företagets nettokassa vid årsskiftet vänts till en nettoskuld på 139 Mkr. Skuldsättningen är ändå inte direkt hög och HL anser sig ha krut kvar för ytterligare kompletteringsförvärv om tillfällen öppnar sig.
Sammantaget får man säga att HL Display är i gott skick. På lång sikt finns ett frågetecken för hur HL står sig i en värld där kunderna lägger alltmer butiksinvesteringar på högteknologiska produkter för digital skyltning med mera, HL Display föll i alla fall inte för frestelsen att spara in på produktutvecklingen under krisen och har lanserat några framtidsprodukter för exempelvis ljussättning av butikshyllor.
Den pusselbit som behöver falla på plats är tillväxten. Tyvärr såg inte fjärde kvartalet så bra ut på den punkten och i bokslutet uttrycker sig företagsledningen försiktigt. Det talas om en stabiliserad marknad utan tydliga tecken på en vändning. Räknar vi defensivt så hamnar årets omsättning på knappt 1,7 miljarder inklusive PPE. Marginalen borde dock stiga något bara genom besparingar och en rörelsevinst på 130 Mkr är rimlig att vänta sig (cirka 115 Mkr pro forma för 2009). P/e-talet landar då kring 13.
Det är ingen anmärkningsvärt hög värdering. Men man bör heller inte köpa en så pass dåligt handlad aktie som HL alltför dyrt. Andra nackdelar är att HL Display inte gynnas så mycket av tillväxten i utvecklingsländerna utan är "Europatunga" och att fjolårets positiva valutaeffekter kanske inte ger samma draghjälp i år. Vi ser dock positivt på bolaget givet att konjunkturen fortsätter att hämta fart.
HL Display säljer butiksutrustning och drabbades hårt av lågkonjunkturen i fjol. Ändå går bolaget ur krisen i gott skick. Aktien har potential om bara tillväxten kommer igång igen.
12 mars, 2010
I bokslutet talar HL Displays franske vd Gérard Dubuy om att utvecklingen 2009 blev värre än det "värsta-falls-scenario" som utarbetats internt. Omsättningen föll med 11 procent till 1 360 Mkr. I lokala valutor var tappet 15 procent. Rörelseresultatet halverades till 86 Mkr och per aktie blev vinsten 1,88 kronor (3,11).
Det låter kanske inte som någon total genomklappning men i och med att 42 procent av HL:s omsättning går till livsmedelskedjor som Coop och Carrefour borde kanske företaget ha varit lite mer stabilt. Är det några som brukar stå starka även i lågkonjunktur är det ju sådana kunder.
HL Displays stora produktgrupper är hyllkantslister för prismärkning, avdelare och andra lösningar för butikshyllan. Merparten av försäljningen går alltså till livsmedelshandeln men HL Display har länge arbetat för att öka försäljningen mot varumärkesleverantörer. På det området, som drar in 20 procent av omsättningen, erbjuds främst kampanjställ som placeras utanför de vanliga butikshyllorna.
Det mesta tillverkas i plast vid HL:s fabriker i Sverige, England och Kina. Försäljningen går via egna säljbolag i 33 länder och därtill har HL Display distributörer i 14 länder. Sverige, Frankrike, Norge, England och Ryssland är de försäljningsmässigt största marknaderna.
Internt har det Nackabaserade företaget gjort vad man kunnat för att parera intäktstappet. Tillverkningsenheterna har effektiviserats vilket lyft bruttomarginalen till 50 procent. Det är fyra procentenheter över den nivå som bolaget klarat om man ser till utvecklingen över hela 2000-talet.
Ihop med de besparingar som gjorts på rörelsekostnaderna, som föll i linje med omsättningen, så ger det en bra potential till vinstökningar den dag som volymerna återkommer i marknaden. Företaget behöver inte nå lika hög försäljning som tidigare för att klara sitt mål om 12 procent marginal, uppgav Gérard Dubuy nyligen vid en presentation i mäklarfirman Remiums regi. Den siffran var 6,3 procent i fjol och som bäst drygt 10 procent under 2007.
Förutom besparingarnakan man räkna med att HL Displays senaste förvärv lyfter koncernmarginalerna ett snäpp framöver. Strax innan jul köptes brittiska PPE som i år bidrar med runt 315 Mkr i omsättning. Britternas marginal ligger kring 10 procent tack vare att försäljningen mest går till varumärkesleverantörer. Här är inte konkurrensen lika hård som inom livsmedelssektorn. En annan fördel med PPE-köpet är att britterna inte bara producerar i plast utan även i metall och trä. Det gör det möjligt för HL att bredda sitt erbjudande till kunderna.
PPE-köpet är HL Displays största förvärv hittills och kostade 260 Mkr. En tilläggsköpeskilling på 60 Mkr kan också falla ut. Man finansierade detta med banklån vilket förklarar att företagets nettokassa vid årsskiftet vänts till en nettoskuld på 139 Mkr. Skuldsättningen är ändå inte direkt hög och HL anser sig ha krut kvar för ytterligare kompletteringsförvärv om tillfällen öppnar sig.
Sammantaget får man säga att HL Display är i gott skick. På lång sikt finns ett frågetecken för hur HL står sig i en värld där kunderna lägger alltmer butiksinvesteringar på högteknologiska produkter för digital skyltning med mera, HL Display föll i alla fall inte för frestelsen att spara in på produktutvecklingen under krisen och har lanserat några framtidsprodukter för exempelvis ljussättning av butikshyllor.
Den pusselbit som behöver falla på plats är tillväxten. Tyvärr såg inte fjärde kvartalet så bra ut på den punkten och i bokslutet uttrycker sig företagsledningen försiktigt. Det talas om en stabiliserad marknad utan tydliga tecken på en vändning. Räknar vi defensivt så hamnar årets omsättning på knappt 1,7 miljarder inklusive PPE. Marginalen borde dock stiga något bara genom besparingar och en rörelsevinst på 130 Mkr är rimlig att vänta sig (cirka 115 Mkr pro forma för 2009). P/e-talet landar då kring 13.
Det är ingen anmärkningsvärt hög värdering. Men man bör heller inte köpa en så pass dåligt handlad aktie som HL alltför dyrt. Andra nackdelar är att HL Display inte gynnas så mycket av tillväxten i utvecklingsländerna utan är "Europatunga" och att fjolårets positiva valutaeffekter kanske inte ger samma draghjälp i år. Vi ser dock positivt på bolaget givet att konjunkturen fortsätter att hämta fart.
Fortnox-budet
Investmentbolagen
Storbritannien
Aktieråd
Fortnox-budet
Investmentbolagen
Storbritannien
Aktieråd
1 DAG %
Senast
Saab
Igår, 16:31
Stort inflöde till försvars-ETF:er
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 481,49