Ingen rea på Harboe Bryggeri
Många läsare har nog slagit till på en produkt från Harboe utan att vara medvetna om det. Lågprisöl och billig läsk i svenska butiker kan ofta komma från Harboe, men aktien är inte på rea.
18 april, 2007
Många läsare har nog slagit till på en produkt från Harboe utan att vara medvetna om det. Lågprisöl och billig läsk i svenska butiker kan ofta komma från Harboe, men aktien är inte på rea.
18 april, 2007
Harboe Bryggeri är en dansk koncern med tre byggerier. Bryggeriet i Danmark står för 60 procent av kapaciteten och sen finns ett tyskt bryggeri samt ett litet estniskt. Företaget producerar öl, läsk, mineralvatten och juicer. Utöver bryggerirörelsen bedriver det också djuruppfödning samt försäljning av centralpaketerat kött. Matvarudelen utgör en tiondel av omsättningen. Exklusive ölskatter omsätter Harboe knappt 1,4 miljarder danska kronor. Nästan två tredjedelar går på export, huvudsakligen till Tyskland, Sverige, Norge och Baltikum.
Trenden inom daglivarubranschen går mot färre aktörer och allt större enheter. De största kedjorna är internationella och har centraliserade inköpsorganisationer som ställer tuffa krav på leverantörerna. Inköparna kräver hög kapacitet, hög tillförlitlighet och bra kvalitet, samtidigt som priserna ska vara de lägsta möjliga.
För bryggarna har det inneburit ständiga effektiviseringar och en jakt på förhandlingsstyrka via starka varumärken. Harboe har valt en delvis annan strategi och säljer huvudsakligen genom kedjornas egna varumärken (EMV). Exempel på egna varumärken i Sverige är Axfoods Eldorado och Coops Signum och Änglamark. Under 2005 ökade de egna varumärkena från 19 till 23 procent av den europeiska detaljhandeln och den trenden lär fortsätta. Harboes strategi ser på så vis bra ut. Samtidigt är det inom EMV som prispressen är allra tuffast.
Överlag minskar ölförsäljningen i Västeuropa, men det motverkas av att läsk- och juicemarknaden ökar. Extra snabbt växer nya drycker som grönsaksjuicer, smaksatt isté och mjölkbaserade kaffevarianter. Harboe vill haka på den här tillväxttrenden och har investerat i ny produktionskapacitet för smoothies och dylikt.
Det kan behövas. Harboe har dock haft svårt att få någon tillväxt att tala om trots att volymerna ökat snabbt. Desto bättre har Harboes lönsamhet utvecklats. Rörelsemarginalen har lyft från nivåer 5 procent till uppemot 9 procent.
Innevarande räkenskapsår 06/07 blir dock lite svagare. Som andra bryggerier tvingas Harboe till stora effektiviseringar inom produktion och logistik. Harboe beskriver konkurrensen inom bryggerinäringen som extremt tuff. Det går inte att kompensera sig för höjda kostnader utan att förlora volymer.
Trots att Harboe de senaste fyra åren investerat mer än en halv miljard danska kronor är bolaget i praktiken skuldfritt. Före jul florerade rykten kring att riskkapitalbolag tittade på Harboe. Den senaste tidens aktieförsäljningar från vd Bernd Griese tyder på att det var just rykten.
Harboes rörelse genererar goda kassaflöden och baserat på ett snitt av de senaste 5 åren handlas aktien till 9 gånger rörelsens kassaflöde före investeringar. Väl så, men de senaste åren har kassan plöjts ner i investeringar och inte mycket tyder på att behovet minskar drastiskt framöver. Räknat på en rimlig vinst nästa år är p/e-talet 15.
Harboe är välskött men konkurrenssituationen är dock stentuff och Harboes aktie är inte gratis. Med utgångspunkt i balansräkning och kassaflöden är det nog kan nog bara ett riskkapitalbolag som räkna hem någon vidare uppsida i aktien.
Många läsare har nog slagit till på en produkt från Harboe utan att vara medvetna om det. Lågprisöl och billig läsk i svenska butiker kan ofta komma från Harboe, men aktien är inte på rea.
18 april, 2007
Harboe Bryggeri är en dansk koncern med tre byggerier. Bryggeriet i Danmark står för 60 procent av kapaciteten och sen finns ett tyskt bryggeri samt ett litet estniskt. Företaget producerar öl, läsk, mineralvatten och juicer. Utöver bryggerirörelsen bedriver det också djuruppfödning samt försäljning av centralpaketerat kött. Matvarudelen utgör en tiondel av omsättningen. Exklusive ölskatter omsätter Harboe knappt 1,4 miljarder danska kronor. Nästan två tredjedelar går på export, huvudsakligen till Tyskland, Sverige, Norge och Baltikum.
Trenden inom daglivarubranschen går mot färre aktörer och allt större enheter. De största kedjorna är internationella och har centraliserade inköpsorganisationer som ställer tuffa krav på leverantörerna. Inköparna kräver hög kapacitet, hög tillförlitlighet och bra kvalitet, samtidigt som priserna ska vara de lägsta möjliga.
För bryggarna har det inneburit ständiga effektiviseringar och en jakt på förhandlingsstyrka via starka varumärken. Harboe har valt en delvis annan strategi och säljer huvudsakligen genom kedjornas egna varumärken (EMV). Exempel på egna varumärken i Sverige är Axfoods Eldorado och Coops Signum och Änglamark. Under 2005 ökade de egna varumärkena från 19 till 23 procent av den europeiska detaljhandeln och den trenden lär fortsätta. Harboes strategi ser på så vis bra ut. Samtidigt är det inom EMV som prispressen är allra tuffast.
Överlag minskar ölförsäljningen i Västeuropa, men det motverkas av att läsk- och juicemarknaden ökar. Extra snabbt växer nya drycker som grönsaksjuicer, smaksatt isté och mjölkbaserade kaffevarianter. Harboe vill haka på den här tillväxttrenden och har investerat i ny produktionskapacitet för smoothies och dylikt.
Det kan behövas. Harboe har dock haft svårt att få någon tillväxt att tala om trots att volymerna ökat snabbt. Desto bättre har Harboes lönsamhet utvecklats. Rörelsemarginalen har lyft från nivåer 5 procent till uppemot 9 procent.
Innevarande räkenskapsår 06/07 blir dock lite svagare. Som andra bryggerier tvingas Harboe till stora effektiviseringar inom produktion och logistik. Harboe beskriver konkurrensen inom bryggerinäringen som extremt tuff. Det går inte att kompensera sig för höjda kostnader utan att förlora volymer.
Trots att Harboe de senaste fyra åren investerat mer än en halv miljard danska kronor är bolaget i praktiken skuldfritt. Före jul florerade rykten kring att riskkapitalbolag tittade på Harboe. Den senaste tidens aktieförsäljningar från vd Bernd Griese tyder på att det var just rykten.
Harboes rörelse genererar goda kassaflöden och baserat på ett snitt av de senaste 5 åren handlas aktien till 9 gånger rörelsens kassaflöde före investeringar. Väl så, men de senaste åren har kassan plöjts ner i investeringar och inte mycket tyder på att behovet minskar drastiskt framöver. Räknat på en rimlig vinst nästa år är p/e-talet 15.
Harboe är välskött men konkurrenssituationen är dock stentuff och Harboes aktie är inte gratis. Med utgångspunkt i balansräkning och kassaflöden är det nog kan nog bara ett riskkapitalbolag som räkna hem någon vidare uppsida i aktien.
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
SEB
Igår, 15:22
SEB-analytiker rekryteras till Alcur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 479,56