Truecaller missar förväntningarna – men ser ljus framtid

Truecaller levererade en kvartalsrapport något under förväntan, men VD Rishit Jhunjhunwala betonar att bolaget står starkt trots en konkurrensutsatt marknad. "Vi har haft konkurrens i många år – det viktiga är att vi fortsätter leverera en överlägsen produkt," säger han till Placera.

Truecaller
Rishit Jhunjhunwala

Idag, 11:22

Truecaller, som erbjuder tjänster för säkerhets- och identifieringsverktyg för samtal, levererade under fredagsmorgonen sin rapport för det andra kvartalet. Bolaget redovisade en omsättning om 496,4 Mkr, en ökning med 8,9% jämfört med samma period förra året. Utfallet landade lite lägre än analytikernas estimat som var på 510 Mkr.

Rörelseresultatet uppgick till 157 Mkr, en ökning från 151,5 Mkr året innan. Samtidigt sjönk rörelsemarginalen från 33,2 % till 31,6 %.

"Vi växte användarbasen med 15 % till 427 miljoner och ökade omsättningen med 21 % i fast valuta. Med en EBITDA-marginal, utan incitamentskostander, på nära 43 % visar vi att grunderna är starka," säger VD, Rishit Jhunjhunwala, till Placera.

"Det gör oss optimistiska"

Bolaget lämnar inga framtidsprognoser, men är fortsatt optimistiskt. VD:n lyfter fram att det tredje kvartalet präglas av flera högtider i Indien, vilket historiskt har gett ett lyft för annonsmarknaden.

"Det är svårt att ge en tydlig prognos, men vi ser flera positiva signaler, ökad tillväxt inom annonser och premium. Antalet prenumeranter på iOS växte med 25% bara under andra kvartalet, och dessutom är det en festperiod i Indien som brukar driva annonsintäkter. Det gör oss optimistiska," säger VD:n.

Snabbt växande tjänst

VD:n ser också fortsatt tillväxtmöjlighet för bolagets snabbast växande tjänst Truecaller for Business som växte 53% under perioden valutajusterat. Truecaller for Business är en företagslösning från Truecaller som hjälper företag att nå sina kunder mer effektivt och pålitligt.

"Truecaller for Business är vår snabbast växande affärsgren. Vi ser ökad användning hos befintliga kunder, vi vinner nya affärer och vi expanderar globalt, nu har vi kunder i över 35 länder," säger Rishit Jhunjhunwala.

Orosmoln

Ett orosmoln för Truecaller är risken att en större aktör, som Apple, lanserar en liknande funktion integrerad i sitt operativsystem, något som marknaden tror skulle kunna minska behovet av Truecallers tjänst. Samtidigt framhåller VD:n att bolaget redan verkat i en hårt konkurrensutsatt miljö under flera år.

"Vi har haft konkurrens i många år, Google, Apple och flera operatörer har egna lösningar. Det är inget nytt. Det viktigaste för oss är att ha en överlägsen produkt som hjälper användare att undvika bedrägerier och spam. Så länge vi fokuserar på det har konkurrensen hittills inte påverkat oss," säger VD:n.

Truecaller har fallit omkring 7% under fredagsförmiddagen.

Truecallers rapport i siffror

Truecaller, Mkr
Q2-2025
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q2-2024
Förändring
Nettoomsättning
496,4
510
-2,7%
455,9
8,9%
Ebitda
172,8
183
-5,6%
164,7
4,9%
Ebitda-marginal
34,8%
35,9%
 
36,1%
 
Justerat ebitda
211,6
 
 
176,9
19,6%
Justerad ebitda-marginal
42,6%
 
 
38,8%
 
Rörelseresultat
157,0
 
 
151,5
3,6%
Rörelsemarginal
31,6%
 
 
33,2%
 
Nettoresultat
118,0
 
 
123,0
-4,1%
Resultat per aktie, kronor
0,34
 
 
0,35
-2,9%
Kassaflöde från löpande verksamhet
262,0
 
 
184,2
42,2%

Konsensus data från Modular Finance.

Ämnen i artikeln

Truecaller

Senast

62,25

1 dag %

−2,28%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.