Tuffare marknad gynnar
Har Hemnet tjänat på att säljare i högre utsträckning behöver boosta sina bostadsannonser?
"Det finns absolut en logik i det. Jag tror att den lite tuffare marknaden har gjort att vissa produkterbjudanden gått starkare", säger Gustafsson.
Den 1 april lanserade Hemnet ett nytt annonspaket – Hemnet Max. Tidigare fanns paketen Bas, Plus och Premium. Det nya paketet ska ge maximal synlighet och räckvidd. Jonas Gustafsson liknar det vid en business class-biljett.
Beroende på var i landet man bor kan paketet kosta uppemot 30 000 kronor. Den siffran är dock missvisande, menar Gustafsson.
"Under det andra kvartalet låg den genomsnittliga prispunkten på 8 451 kronor. Det handlar alltså inte främst om de där 25 000 eller 30 000 kronorna som figurerat i media."
Han påpekar att bolaget inte lanserar nya annonspaket lättvindigt – senast var 2019 och 2020.
"Jag tycker man ska se Hemnet som en investering som kan ge avkastning. En undersökning vi gjort bland fastighetsmäklare visar att en extra budgivare i genomsnitt kan vara värd drygt 80 000 kronor. Det måste man ställa i relation till annonspriset."