Klippo omsatte 2005 140 Mkr med en rörelsemarginal på 14,3 procent. Sortimentet omfattar gräsklippare för professionella användare.
Klippo är ett välkänt varumärke i Norden och förvärvet kommer att stärka Husqvarnas ställning på den nordiska marknaden. Två tredjedelar av försäljningen sker på den svenska marknaden. Förvärvet kommer att medföra synergier inom inköp, distribution och produktutveckling. Husqvarna betalar 200 Mkr för Klippo.
Husqvarna omsätter ca 30 miljarder kr. Klippo är alltså ett mycket litet förvärv med marginella effekter på resultatet på kort sikt. Förvärvet beräknas vara slutfört under första kvartalet 2007. Verksamheten kommer att ingå i affärsområdet Professionella Produkter.
I december köpte Husqvarna det tyska företaget Gardena för 3,7 miljarder kr. Det var en bra affär som bidrog till ett ökat intresse för Husqvarna.
Gardena omsatte 3,8 miljarder kronor under det räkenskapsår som löpte ut i september 2006. Rörelseresultatet uppgick till 486 Mkr vilket motsvarade en rörelsemarginal på 12,7 procent. I Husqvarna är marginalen 10-11 procent.
Gardena har ett starkt försäljningsnät i Europa, framför allt i Tyskland som svarar för 50 procent av försäljningen. Även i Skandinavien har bolaget ett starkt försäljningsnät vilket ger Husqvarna större möjligheter att nå slutkonsumenten på hemmamarknaden. På den globala marknaden kan Husqvarna hjälpa fram Gardenas produkter.
I Gardena svarar produkter och system för bevattning för mer än två tredjedelar av omsättningen. Liksom köpet av Klippo ska förvärvet av Gardena vara slutfört under första kvartalet 2007.
Vi räknar med att Husqvarna nådde en vinst på 6,25 kr per aktie under 2006. För 2007 och 2008 är prognosen en vinst på 7,40 kr respektive 8,30 kr per aktie.
Aktierna i Husqvarna sjunker idag med 1,50 kr och handlas i 103,75 kr. Baserat på vår prognos för 2007 innebär det p/e14.
Vår rekommendation i perspektivet 3-6 månader är öka med en riktkurs på 111 kr.