Köp Dometic, ta semester

Marknaden för husvagnar och husbilar är glödhet. Dometic är välpositionerat och aktien är billig.

placera-Dometic_bred.jpg

18 april, 2017

Konsumenten mår bra och spenderar mer och mer på fritidsaktiviteter. Antalet campingbesökare nådde nya rekordnivåer på flera europeiska marknader ifjol, och det finns en allmän trend att vilja tillbringa mer tid utomhus med full flexibilitet och komfort.

placera-dometic.PNG

Det innebär goda tider för Dometic som tillverkar och säljer produkter inom områdena Klimat, Hygien & Sanitet och Mat & Dryck som sedan används i fritidsfordon samt i fritids- och arbetsbåtar, lastbilar och bilar i premiumsegmentet.

Och det förvånar inte att Dometics nettoomsättning ökade organiskt med 7 procent ifjol, driven av en urstark utveckling inom husbilar/husvagnar (RV). Sedan 2014 har omsättningen ökat med över 40 procent till 12,4 miljarder kronor.

Fritidsfordon, inkluderad RVs, står för cirka 65 procent av Dometics omsättning och har utvecklats väldigt bra de senaste åren. En tydlig trendinom den expansiva campingbranschen är att fler vill resa allt mer komfortabelt, vilket gynnar försäljningen av husbilar. Sverige är ett bra exempel på denna trend, nyregistreringar av husbilar ökade med 23 procent ifjol.

placera-Dometic_markis.PNG

Störst marknad för Dometic är emellertid USA, och även där var volymtillväxten inom RV-leveranserna mycket starkt under 2016 med en ökning på 15 procent jämfört med 2015. I Europa som helhet steg registreringen av nya RV-fordon med 11 procent. Generellt är det bättre för Dometic med större, lyxigare husbilar jämfört med husvagnar, eftersom det genomsnittliga värdeinnehållet är högre i de förstnämnda.

placera-Dometic_bred.jpg

Dometic är också aktiv inom eftermarknad för uppgraderings- och ersättningsprodukter, reservdelar och förbrukningsmaterial. Under 2016 svarade eftermarknaden för 40 procent av intäkterna, men drygt hälften av rörelseresultatet.

Dometic har gradvis ökat sina säljinsatser inom eftermarknaden, och jobbar med att bredda sin detaljhandelstäckning. En hittills outnyttjad tillväxtpotential finns inom kärnproduktområden, som till exempel kylboxar, parkeringskylare och sanitetsprodukter.

Framgångarna inom eftermarknaden är också en förklaring till den fina lönsamhetsutvecklingen. Rörelsemarginalen ökade ifjol med 0,8 procentenheter till 13,1 procent. Sedan 2014 har den ökat med 1,5 procentenheter.

Balansräkningen förbättrades under året och nettoskulden minskade med 800 Mkr till 3,2 miljarder kronor vid slutet av december. Det motsvarar 1,7 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, vilket är under bolagets finansiella mål på 2,0 gånger. Det tillåter ledningen att vara aktiv på förvärvsfronten. I början av februari stärktes erbjudandet till marinmarknaden (9 procent av omsättningen) genom förvärvet av brittiska Oceanair, som omsatte cirka 125 Mkr.

Vd Roger Johansson nöjer sig dock inte med Oceanair-affären och vill genomföra fler förvärv.

placera-Dometic_roger_johansson.jpg

Vd Roger Johansson

För 2017 är han optimistisk om att nå en tillväxt i nivå med bolagets medel- till långsiktiga mål på 5 procent och att fortsätta öka rörelsemarginalen i riktning mot 15-procentsmålet. Första kommentarerna och branschstatistik tyder på en bra start av året.

Bland annat skriver husvagns- och husbilstillverkaren Kabe i sin årsredovisning att orderingången har fortsatt öka för flera märken i början av 2017. Registreringar av husbilar i Sverige har ökat med 25 procent under första kvartalet, emellertid på bekostnad på husvagnar som minskade med 6 procent.

I USA rapporterade Thor Industries, en av världens största RV-tillverkare, nyligen rekordsiffror och uppgav bland annat att man förväntar sig nya rekordvolymer i år. Enligt den amerikanska branschorganisationen Recreational Vehicle Industry Association (RVIA) ökade RV-leveranserna med nästan 9 procent under perioden januari – februari.

Givet de signalerna och vår positiva syn på ekonomin, ser vi goda möjligheter för  Dometic att omsättningen i linje med fjolårets nivå på 7 procent. Det skulle innebära en omsättning på 13,3 miljarder kronor. Med en fortsatt marginalförbättring i kalkylen, ser vi en vinst per aktie på 4,80 kronor som realistiskt.

placera-180417dometic.PNG

I kombination med dagens kurs kring 63 kronor innebär det ett p/e-tal på låga 13. Det är alldeles för lågt. Som jämförelse: Thule, som drivs av liknande trender som Dometic, handlas kring p/e 20. Köp.

Dometic Group

Senast

34,40

1 dag %

−0,98%

1 dag

1 mån

1 år

KABE Group B

Senast

249,65

1 dag %

0,26%

Thule Group

Senast

231,00

1 dag %

5,00%

Placera granskar fondjättarna

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,17%

Senast

2 462,54

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.