Kylig vår för Kappahl

Kappahl hade inte mycket roligt att bjuda på i sin färska kvartalsrapport. Aktien har dock backat kraftigt på sistone och känns på dagens nivåer fortfarande intressant på lite sikt.

placera-kappahl_bred.jpg

23 juni, 2015

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Sommarvärmen har som bekant låtit vänta på sig i år och de analytiker som bevakar klädkedjan Kappahl hade inför tisdagens kvartalsrapport tagit höjd för en svag försäljning. Effekten av framför allt den kalla majmånaden blev dock större än beräknat. Försäljningen i jämförbara butiker föll med nära 6 procent under Kappahls tredje kvartal, perioden mars till och med maj.

Utvecklingen var svag på samtliga av Kappahls marknader och i Sverige, som står för ungefär 55 procent av omsättningen i koncernen, backade försäljningen med 4,4 procent vilket var något sämre än marknaden som helhet.

Särskilt tung har våren varit för Kappahl på de båda mindre marknaderna Finland och Polen där försäljningen i lokal valuta föll med 15 respektive 12 procent. Även Norge, som står för runt en fjärdedel av omsättningen i koncernen, var svagt och där tappade Kappahl 5,5 procent jämfört med i fjol.

I Polen har Kappahl jobbat länge med att få upp lönsamheten. Bolaget har stängt olönsamma butiker och har nu 43 stycken i landet att jämföra med 47 för ett år sedan. Fortfarande går dock inte verksamheten runt och rörelseförlusten i Polen blev -15 Mkr i det tredje kvartalet. Kappahl lovar nu ännu hårdare tag för att få stopp på förlusterna i landet. Fortfarande är man dock bestämd med att vara kvar i Polen.

Kappahl rapporterar precis som MQ gjorde i förra veckan en något lägre bruttomarginal än för ett år sedan. Med trög försäljning måste kedjorna locka med reor och andra kampanjer vilket som regel påverkar bruttomarginalen negativt. Det finns även en press på bruttomarginalen från ökade inköpskostnader dels på grund av den kraftigt stärkta dollarn men även på grund av allmänt ökade tillverkningskostnader i Asien.

Dollarförstärkningen har kommit hastigt och även om effekten försenas något till följd av valutasäkringar så väntas den komma att påverka marginalerna negativt under de kommande kvartalen. Prishöjningar kommer att krävas för att slå vakt om lönsamheten – men ingen vill vara först ut att höja.

Kappahl har hållit i sina rörelsekostnader bra under kontroll i kvartalet, de var i princip oförändrade mot i fjol. Lägre intäkter och en sämre bruttomarginal ger trots det en stor negativ effekt på rörelseresultatet som föll med nära 60 procent. Utfallet på 41 Mkr var klart sämre än snittprognosen inför rapporten som var dryga 72 Mkr i SME Direkts sammanställning. Per aktie var resultatet 30 öre i stället för väntade 70 öre.

Det stora projekt som pågår inom Kappahl där ett nytt butikskoncept ska införas i samtliga butiker har visat sig gå lite trögare än väntat. Bolaget har redan tidigare sänkt målet för hur många butiker som väntas ha konverterats till det nya konceptet under innevarande räkenskapsår, som slutar i augusti. Tidigare var målet 40 stycken men sedan sänktes det till 30 och nu talar vd Johan Åström om 24 stycken. Även nästa räkenskapsår väntas cirka 30 butiker konverteras.

Även om butikerna håller öppet under ombyggnationen så begränsas försäljningen. Under våren har 15 butiker byggts om vilket bidragit till den svaga försäljningsutvecklingen i kvartalet.

Ett annat projekt som försenats inom Kappahl är utrullningen av nätbutiken, Shop Online, till den polska marknaden. Den var först tänkt att ske i våras, sedan i sommar men nu är beskedet att det dröjer till hösten. Tekniska problem pekas ut som orsaken till förseningen. När väl Polen är uppe kommer Kappahl att kika på att eventuellt lansera näthandel på någon marknad där bolaget inte har fysiska butiker.

Till hösten kommer Kappahl även att öppna sin första fristående butik för varumärket Hampton Republic 27. Den kommer att ligga i den då nyöppnade jättegallerian Mall of Scandinavia i Solna och får sällskap av en Newbie-butik som är Kappahls märke för barnkläder. En Newbie-butik finns redan i Stockholm. Att Kappahl bryter ut varumärken och öppnar separata butiker är en intressant trend eftersom det öppnar för snabbare tillväxt, nya kundgrupper och även för ett större prisspann i sortimentet.

På rullande tolv månader har Kappahl skrapat ihop en vinst på 1,50 kronor. Före dagens rapport väntades helårsresultatet för innevarande år bli 2,50 kronor men nu ser cirka 2,10 kronor mer rimligt ut att vänta sig.

För nästa räkenskapsår, som alltså börjar i september, är snittprognosen enligt SME Direkt en försäljningstillväxt på 2,6 procent. Rörelsemarginalen spås landa på strax under 7 procent och vinsten per aktie blir då 3,20 kronor. Den prognosen innebär ett p/e-tal på 10,3 och justerar vi för nettoskulden värderas rörelsen till 8,4 gånger nästa räkenskapsårs väntade rörelseresultat.

De närmaste utdelningarna väntas innebär direktavkastningar på 3,7 respektive 4,8 procent.

Det tredje kvartalet var en klar besvikelse från Kappahl. Även om mycket var väderrelaterat så har bolaget en del problem att brottas med framöver: Svaga marknader i Polen och Finland, dollarns förstärkning samt kortsiktigt negativa effekter på försäljningen från ombyggnaden av butiksnätet.

En uppgradering av butikerna kommer dock långsiktigt att vara positivt för Kappahl och många av bolagets övriga bekymmer delas av hela branschen. Kappahl-aktien värderas i linje med MQ Holding som vi analyserade nyligen. Av de båda bolagen har MQ ett bättre momentum i verksamheten men Kappahl-aktien har å andra sidan fallit kraftigt de senaste veckorna. På dagens nivåer tycker vi fortfarande att den känns intressant och vi väljer därför att behålla vår köprekommendation på Kappahl. 

Ämnen i artikeln

Veckans analyser

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.