Ljusa utsikter för Trelleborg
Trelleborg presterade klart bättre än väntat i sitt första kvartal. Vi ser ljusa utsikter för bolaget och med en stor rabatt mot branschen är aktien fortsatt köpvärd.
21 april, 2011
Trelleborg presterade klart bättre än väntat i sitt första kvartal. Vi ser ljusa utsikter för bolaget och med en stor rabatt mot branschen är aktien fortsatt köpvärd.
21 april, 2011
Gummikoncernen Trelleborg överraskade positivt med sitt resultat för det första kvartalet. Justerat för jämförelsestörande poster, som inte alls ingick i resultatet i den omfattning som var väntat, var resultatet före skatt på 602 Mkr hela 20 procent över snittprognosen i SME Direkts sammanställning inför rapporten.
Trelleborg höll dessutom en högre lönsamhet än väntat och bjöd på lugnande besked om det innevarande kvartalet.
Trelleborgs förmåga att hantera stigande råvarukostnader har varit ett frågetecken. Det är främst områdena Automotive och Wheel Systems som påverkas av stigande råvarukostnader, men Trelleborg har varit framgångsrika i att kompensera sig för dessa. Det är framför allt de stigande volymerna som gjort det lättare att hantera råvarukostnaderna i kvartalet.
Trelleborg räknar dock med fortsatt stigande och volatila råvarupriser den närmaste tiden.
Trelleborg har fyra affärsområden: Engineered Systems, Automotive Systems, Sealing Solutions och Wheel Systems. De båda förstnämnda svarar för cirka 70 procent av omsättningen medan Wheel Systems är minst och förra året svarade för drygt 10 procent av omsättningen.
Det område som överraskade mest positivt i det första kvartalet var Sealing solutions, som tillverkar tätningar till industri-, flyg- och fordonsmarknaderna. Området är Trelleborgs mest lönsamma och svarar för ungefär en femtedel av koncernens omsättning.
I det första kvartalet nådde rörelsemarginalen för Sealing solutions hela 19,3 procent och försäljningen uppgick till 1 633 Mkr. Det var klart bättre än väntat, framför allt sett till lönsamheten. Efterfrågan jämfört med för ett år sedan har ökat markant inom samtliga områden och på samtliga marknader och den underliggande försäljningstillväxten var 29 procent.
Totalt sett noterade Trelleborgskoncernen en organisk försäljningstillväxt på 19 procent i det första kvartalet. Valutaeffekterna är precis som för svenska exportbolag i stort kraftigt negativa och för Trelleborg drog de ned omsättningen med 10 procent jämfört med för ett år sedan, vilket är i nivå med vad SKF och Atlas Copco rapporterat.
De båda tyngsta affärsområdena Engineered Systems och Automotive Systems utvecklades i underkant av förväntningarna under det första kvartalet. Engineered Systems tappar omsättning jämfört med i fjol men stärker lönsamheten till följd av genomförda strukturåtgärder.
Automotive utvecklas åt andra hållet och ökar omsättningen men tappar lönsamhet, främst på grund av de ökade råmaterialkostnaderna. Trelleborg genomför prishöjningar för att kompensera sig men de har ännu inte hunnit slå igenom fullt ut. Den underliggande försäljningstillväxten för Automotive låg i kvartalet på 18 procent jämfört med Engineered Systems 6 procent.
Naturkatastroferna i Japan väntas påverka fordonsindustrin negativt under det innevarande kvartalet men precis som SKF har Trelleborg svårt att ge någon prognos för hur stor inverkan kan väntas bli. Vd Peter Nilsson räknar dock med att det endast blir en begränsad effekt för Trelleborgs del.
Prognoserna för den europeiska fordonsindustrin pekar mot en produktionsminskning på cirka 10 procent i det andra kvartalet, men Trelleborg räknar med att försäljningen för området Automotive kommer att vara mer eller mindre oförändrad.
Den övergripande prognosen för Trelleborgs andra kvartal är en efterfrågan i nivå med eller något bättre än det första kvartalet i år, justerat för säsongsmässiga variationer.
Enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser väntas Trelleborg nå en tillväxt på drygt 3 procent i år och försäljningen väntas uppgå till drygt 28 miljarder kronor med en vinst per aktie på cirka 6 kronor. Nästa år spås bli bättre med en tillväxt på drygt 7 procent i försäljningen och en vinst per aktie som landar strax under 7 kronor.
I ljuset av det första kvartalet räknar vi dock med att de prognoserna kommer att justeras upp något den närmaste tiden.
Med dagens aktiekurs på cirka 70 kronor innebär de nuvarande prognoserna att Trelleborg handlas till p/e 11,7 för innevarande år och p/e 10 räknat på prognosen för 2012.
Det innebär att Trelleborg fortfarande handlas med en rabatt på mellan 20-35 procent mot verkstadsbolag som SKF, Sandvik, Alfa Laval och Atlas Copco. Med en lägre tillväxt och lönsamhet ska Trelleborg inte handlas på samma multiplar som exempelvis Atlas Copco, som är högst värderad i sektorn, men rabatten mot sektorn känns generellt sett allt för hög.
Valutor och råvarukostnader är fortfarande ett stort problem för hela verkstadssektorn och Trelleborg är inget undantag. Hittills har dock bolagen visat sig kunna kompensera sig relativt väl för de ökade kostnaderna även om de väntas fortsätta stiga. Valutaeffekterna är ett större problem.
Med en positiv grundsyn på konjunkturen ser vi goda möjligheter till en fortsatt förbättrad efterfrågan för Trelleborg och vi räknar som sagt med att vinstprognoserna justeras upp för bolaget de närmaste veckorna. Det gör att den redan låga värderingen relativt branschkollegorna blir ännu mer attraktiv.
Sammantaget behåller vi vår köprekommendation på Trelleborg.
Trelleborg presterade klart bättre än väntat i sitt första kvartal. Vi ser ljusa utsikter för bolaget och med en stor rabatt mot branschen är aktien fortsatt köpvärd.
21 april, 2011
Gummikoncernen Trelleborg överraskade positivt med sitt resultat för det första kvartalet. Justerat för jämförelsestörande poster, som inte alls ingick i resultatet i den omfattning som var väntat, var resultatet före skatt på 602 Mkr hela 20 procent över snittprognosen i SME Direkts sammanställning inför rapporten.
Trelleborg höll dessutom en högre lönsamhet än väntat och bjöd på lugnande besked om det innevarande kvartalet.
Trelleborgs förmåga att hantera stigande råvarukostnader har varit ett frågetecken. Det är främst områdena Automotive och Wheel Systems som påverkas av stigande råvarukostnader, men Trelleborg har varit framgångsrika i att kompensera sig för dessa. Det är framför allt de stigande volymerna som gjort det lättare att hantera råvarukostnaderna i kvartalet.
Trelleborg räknar dock med fortsatt stigande och volatila råvarupriser den närmaste tiden.
Trelleborg har fyra affärsområden: Engineered Systems, Automotive Systems, Sealing Solutions och Wheel Systems. De båda förstnämnda svarar för cirka 70 procent av omsättningen medan Wheel Systems är minst och förra året svarade för drygt 10 procent av omsättningen.
Det område som överraskade mest positivt i det första kvartalet var Sealing solutions, som tillverkar tätningar till industri-, flyg- och fordonsmarknaderna. Området är Trelleborgs mest lönsamma och svarar för ungefär en femtedel av koncernens omsättning.
I det första kvartalet nådde rörelsemarginalen för Sealing solutions hela 19,3 procent och försäljningen uppgick till 1 633 Mkr. Det var klart bättre än väntat, framför allt sett till lönsamheten. Efterfrågan jämfört med för ett år sedan har ökat markant inom samtliga områden och på samtliga marknader och den underliggande försäljningstillväxten var 29 procent.
Totalt sett noterade Trelleborgskoncernen en organisk försäljningstillväxt på 19 procent i det första kvartalet. Valutaeffekterna är precis som för svenska exportbolag i stort kraftigt negativa och för Trelleborg drog de ned omsättningen med 10 procent jämfört med för ett år sedan, vilket är i nivå med vad SKF och Atlas Copco rapporterat.
De båda tyngsta affärsområdena Engineered Systems och Automotive Systems utvecklades i underkant av förväntningarna under det första kvartalet. Engineered Systems tappar omsättning jämfört med i fjol men stärker lönsamheten till följd av genomförda strukturåtgärder.
Automotive utvecklas åt andra hållet och ökar omsättningen men tappar lönsamhet, främst på grund av de ökade råmaterialkostnaderna. Trelleborg genomför prishöjningar för att kompensera sig men de har ännu inte hunnit slå igenom fullt ut. Den underliggande försäljningstillväxten för Automotive låg i kvartalet på 18 procent jämfört med Engineered Systems 6 procent.
Naturkatastroferna i Japan väntas påverka fordonsindustrin negativt under det innevarande kvartalet men precis som SKF har Trelleborg svårt att ge någon prognos för hur stor inverkan kan väntas bli. Vd Peter Nilsson räknar dock med att det endast blir en begränsad effekt för Trelleborgs del.
Prognoserna för den europeiska fordonsindustrin pekar mot en produktionsminskning på cirka 10 procent i det andra kvartalet, men Trelleborg räknar med att försäljningen för området Automotive kommer att vara mer eller mindre oförändrad.
Den övergripande prognosen för Trelleborgs andra kvartal är en efterfrågan i nivå med eller något bättre än det första kvartalet i år, justerat för säsongsmässiga variationer.
Enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser väntas Trelleborg nå en tillväxt på drygt 3 procent i år och försäljningen väntas uppgå till drygt 28 miljarder kronor med en vinst per aktie på cirka 6 kronor. Nästa år spås bli bättre med en tillväxt på drygt 7 procent i försäljningen och en vinst per aktie som landar strax under 7 kronor.
I ljuset av det första kvartalet räknar vi dock med att de prognoserna kommer att justeras upp något den närmaste tiden.
Med dagens aktiekurs på cirka 70 kronor innebär de nuvarande prognoserna att Trelleborg handlas till p/e 11,7 för innevarande år och p/e 10 räknat på prognosen för 2012.
Det innebär att Trelleborg fortfarande handlas med en rabatt på mellan 20-35 procent mot verkstadsbolag som SKF, Sandvik, Alfa Laval och Atlas Copco. Med en lägre tillväxt och lönsamhet ska Trelleborg inte handlas på samma multiplar som exempelvis Atlas Copco, som är högst värderad i sektorn, men rabatten mot sektorn känns generellt sett allt för hög.
Valutor och råvarukostnader är fortfarande ett stort problem för hela verkstadssektorn och Trelleborg är inget undantag. Hittills har dock bolagen visat sig kunna kompensera sig relativt väl för de ökade kostnaderna även om de väntas fortsätta stiga. Valutaeffekterna är ett större problem.
Med en positiv grundsyn på konjunkturen ser vi goda möjligheter till en fortsatt förbättrad efterfrågan för Trelleborg och vi räknar som sagt med att vinstprognoserna justeras upp för bolaget de närmaste veckorna. Det gör att den redan låga värderingen relativt branschkollegorna blir ännu mer attraktiv.
Sammantaget behåller vi vår köprekommendation på Trelleborg.
Bostadsmarknaden
Riksbankens räntebesked
Bostadsmarknaden
Riksbankens räntebesked
1 DAG %
Senast
Qliro
Igår, 18:51
Qliro fått indikativt budintresse
Igår, 18:23
X stämmer delstaten New York
Verve
Igår, 18:01
Verve ska göra nyemission
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 461,40