Stenhårda vinster i Tulikivi

Kan man tjäna pengar på att sälja sten? Javisst, i Finland finns ett familjebolag som lever gott på sina stiliga och energieffektiva eldstäder.


15 december, 2006

Störst tillväxtpotential ser Tulikivi, som så många andra finländska bolag, i det allt mer välmående Ryssland. Ryssarna ser på eldstäderna som en lyx. Vilket skiljer sig radikalt mot bolagets största exportland, Tyskland. Tyskarna har en mer praktisk syn på produkterna, som ett sätt att säkra sig mot elavbrott och spara in på elräkningen. Ett par allmänna trender får anses vara i Tulikivis favör. Dels de allt högre energipriserna och osäkerheten kring den framtida energiförsörjningen. Folk är också benägna att hosta upp allt mer pengar för att ha ett snyggt och trevligt boende. Tulikivis slogan (fritt översatt) ¿det är en kall, kall värld¿ kan dock ifrågasättas, då det mesta tyder på motsatsen, att vi får en allt varmare värld. 

Det överlägset största verksamhetsområdet för Tulikivi är eldstäderna, vilket innefattar hela spektrat. Det vill säga kaminer, brasugnar, bakugnar, vedspisar samt även bastuugnar. Några av fördelarna, jämfört med en traditionell braskamin, är att värmen får en jämnare spridning och att den håller sig längre i rummet. Produkterna är byggda av täljsten vilka har egenskaperna är att de är mjuka men också väldigt tunga. Förutom eldstäderna säljer Tulikivi natursten, mestadels inom Skandinavien. Alltifrån marmor till badrummet till granit för köksbänken. Genom ett förvärv i april av en finländsk konkurrent så erbjuder man nu också eldstäder i keramik. Kanske är Tulikivi ett bra styckningscase för Nibe och Nobia att dela på?

Koncernen, som sysselsätter över 700 personer, har sitt huvudkontor i Nunnanlahti i Norra Karelen där man har brutit täljsten i över hundra år. De sju produktionsplatserna har man placerat nära stenbrotten, för att på så sätt minimera fraktkostnaderna. De tyngsta bakugnarna väger nämligen nära tre ton. Dagens stenfyndigheter beräknas räcka i 65 år med dagens produktionstakt, men jakten på nya fyndigheter pågår ständigt.

Koncernen har vuxit stabilt från drygt 90 Mkr i omsättning 1988 till dagens försäljning på knappt 700 Mkr. Cirka hälften av detta går på export till ett tiotal marknader och den andelen har ökat stadigt över åren. I år har stenbolaget klarat 40 procents tillväxt och ledningen siktar på en organisk tillväxt på över fem procent per år de kommande tre åren. Därtill blir det fler bolagsköp. Hälften av årets försäljningsökning kommer från det ovannämnda förvärvet, vilket gjordes för att bredda sortimentet och ge samordningsfördelar i försäljningsledet. Aktien är rätt dyr i dagsläget men bolaget är väl värt att ha på radarn.

Linus Stockelberg

Ämnen i artikeln


Tulikivi A

Senast

0,46

1 dag %

−1,50%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,02%

Senast

2 461,87

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.