Med onsdagens rapporter från Traton, Alfa Laval, Atlas Copco och Assa Abloy och med de tidigare siffrorna från ABB, Sandvik och Volvo har merparten av verkstadsbjässarna på Stockholmsbörsen visat upp sitt tredje kvartal. Mätt i börsvärde är det hela 2 500 miljarder kronor som de här sju tunga pjäserna representerar.
Och efter att flera av dem i halvårsrapporterna vittnade om att marknaden var på väg att normaliseras eller mattas av något från en hög nivå blir det nu allt tydligare att efterfrågan faller i många segment. Det syns inte särskilt mycket av det i omsättningen, där många har stora orderböcker att leverera på, eller i vinstutvecklingen men desto tydligare blir det i orderingången och i vd-orden.
I tabellen nedan har vi listat hur den organiska tillväxten i orderingång och omsättning har sett ut samt hur rörelsevinsten och marginalen föll ut i det tredje kvartalet för de sju bolagen.
| Orderingång | Omsättning | Rörelsevinst | Just. rörelsemarg. Q3 (Q3-22) |
ABB | 2% | 11% | 13% | 17,4% (16,6%) |
Alfa Laval | 4% | 13% | 36% | 16,7% (14,7%) |
Assa Abloy | X | 1% | 16% | 15,7% (15,6%) |
Atlas Copco | -1% | 10% | 21% | 22,7% (22,2%) |
Sandvik | -7% | 1% | 7% | 20,1% (20,1%) |
Traton | -31% | 7% | 74% | 8,4% (5,2%) |
Volvo | -27% | 9% | 61% | 14,4% (10,3%) |
Fotnot: Order och omsättning avser organisk förändring. Volvo och Tratons order avser antal lastbilar. |
Som synes ökar vinsten på rörelsenivå fortfarande hos alla bolagen i sammanställningen och marginalerna hålls uppe på eller nära rekordhöga nivåer. Tidigare prishöjningar som slår igenom, förvärv, dämpade fraktkostnader och en lång vana vid att hantera tillfälliga volymsvängningar har bäddat för vinsttillväxten och den höga lönsamheten.
Ett större lönsamhetstest väntar dock under de närmaste kvartalen när valutamedvinden avtar, när orderböckerna tunnas ut och när bolagen kan behöva dra ned på produktionstakten i vissa delar av verksamheten. Samtidigt kommer det senaste årets relativt lätta prishöjningsmiljö förändras i takt med att inflationen pekar nedåt och kunderna blir mer återhållsamma.
Långt ifrån alla kundgrupper har dock börjat bromsa. Det finns områden som flyg och gruvor, större automations- och batteriprojekt, olja och gas samt marin där trycket fortfarande är högt. Parallellt är det uppenbart tufft inom byggsektorn som många sätter upp på minuskontot, liksom inom infrastruktur och allmän industri, halvledare samt i nischer kopplade till hushållens konsumtion.
Att den samlade efterfrågesituationen, summa summarum, har svalnat framgår av bolagschefernas beskrivning av marknadsläget. Nedan är några utdrag ur vd-orden.
ABB: Sammantaget såg vi en stabil eller positiv utveckling i de flesta kundsegmenten, medan en negativ utveckling noterades främst inom diskret automation och byggsektorn.
Alfa Laval: Den betydande styrkan i delar av marin-och energisektorn kompenserade för svagare marknadsförhållanden inom bygg-och livsmedelssektorn. Vi förväntar att efterfrågan i det fjärde kvartalet blir ungefär samma som i det tredje kvartalet.
Assa Abloy: Även om privatbostadsbyggandet upplever en besvärlig period, särskilt i Europa, har Assa Abloy återigen visat att vi är en robust, agil och motståndskraftig organisation med en stark och stabil eftermarknad.
Atlas Copco: Ordervolymerna var fortsatt i stort sett på samma höga nivå som föregående år. Atlas Copco förväntar sig att kundernas aktivitetsnivå kommer att försvagas jämfört med det tredje kvartalet.
Sandvik: Sammanfattningsvis så har vi noterat en försvagad marknadsdynamik inom några av våra kundsegment, vilket i sin tur leder till lägre volymer.
Traton: Osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen, särskilt i Europa, och en svårare finansieringsmiljö ledde till att efterfrågan normaliserades.
Volvo:Vi förväntar oss att våra större lastbilsmarknader kommer att fortsätta att vara starka under hela detta år eftersom vi fortsätter att leverera från våra stora orderböcker till kunder, men förutspår lägre marknadsnivåer för nästa år.
Trots en ökad osäkerhet kring efterfrågan har aktiemarknaden, till skillnad mot förra kvartalet, varit förlåtande i sitt mottagande av rapporterna. Volvos vinstskräll tog emot positivt, Sandvik klarade sig hyggligt med tanke på en klart lägre orderingång än väntat och bland dagens rapportörer lyfter både Atlas Copco, Assa Abloy och Alfa Laval.
De förhållandevis positiva kursreaktionerna kan hänföras till att mycket av osäkerheten redan hade tagits ut i förskott på börsen. Hela sektorn har följt med börsen nedåt inför rapporterna och när resultaten visade sig komma in nära förväntningarna mynnade ut i en lättnadssuck.
Prognosavvikelser | Order | Omsättning | Rörelseres (just) |
ABB | 0% | -2% | -2% |
Alfa Laval | 1% | -1% | 3% |
Assa Abloy | X | 0% | 2% |
Atlas Copco | 2% | 2% | 5% |
Sandvik | -5% | 0% | -1% |
Volvo | -5% | 4% | 17% |
Källa: Infront | | | |
En trögare kursutveckling under hösten parat med fortsatt bra tryck i vinstutvecklingen har också lett till ganska sansade värderingar. Tittar vi på nästa års förväntade vinster sticker visserligen Atlas ut med sitt p/e-tal på 23 men i övrigt är det normala till låga multiplar, inte minst för Traton som tyngs av en högre skuldsättning och ägarsitsen där Volkswagen sitter på de flesta aktierna.
Även Volvo och Sandvik får sägas vara påtagligt lågt värderade, med brasklapparna att de också är mer cykliskt exponerade och att vinstprognoserna för alla bolagen kan komma att förändras de närmaste veckorna efter rapportperioden.
Värdering | P/e-tal (-24) | Ev/ebit (-24) | Börsvärde, mdr sek |
ABB | 16,2 | 12,9 | 692 |
Alfa Laval | 17,5 | 13,5 | 142 |
Assa Abloy | 15,7 | 11,3 | 253 |
Atlas Copco | 22,8 | 17,3 | 648 |
Sandvik | 12,6 | 10,8 | 228 |
Traton | 4,2 | 5,9 | 106 |
Volvo | 10,8 | 10,6 | 441 |
Källa: S&P Global | | | |
Solida rapporter och sansade värderingar är tyvärr ingen garanti för att botten nu är nådd i verkstan. Mycket kan hinna hända innan 2024 är avklarat, men står sig vinstprognoserna så bör aktierna klara sig bra igenom en mild och högst förväntad avmattning.
En riktigt brysk inbromsning, som sprider sig även till de segment som är starka idag, är förstås ett alternativt scenario. Även om en tvärnit inte är vårt huvudscenario så kommer sannolikt konjunkturoron att fortsätta sväva över sektorn ytterligare en tid och begränsa uppsidan i aktierna.
De tajmingmässigt bästa köplägena i verkstan uppstår ofta när en nedgång visar tidiga tecken på att stanna av snarare än när inbromsningen nyligen har börjat.