Hiab |
Börskurs: 44,32 EUR | Antal aktier: 64,5 m |
Börsvärde: 2 858 miljoner | Nettokassa: 261 miljoner |
VD: Scott Phillips | Ordförande: Ilkka Herlin |
Hiab (44,32 EUR) är en finsk industrikoncern som tillhandahåller olika typer av lyftanordningar som installeras på lastbilar. Koncernen har 4 000 anställda. Dominerande ägare är Kone-familjen Herlin som privat och genom holdingbolag äger 37% av kapitalet och 69% av rösterna i Hiab.
Hiab, förkortning för Hydrauliska Industrier AB grundades 1944 i Hudiksvall. På 90-talet blev bolaget uppköpt av en finsk verkstadskoncern som hette Partek, som i sin tur senare blev uppköpt av Kone. Hisstillverkaren knoppade sedan av Hiab och några andra verksamheter som börsbolaget Cargotec.
I fjol delades Cargotec upp i tre separata bolag. Under sommaren knoppades Kalmar, som gör maskiner för godshantering i hamnar, av till ett eget börsbolag. Vi på Afv analyserade aktien i samband med noteringen och landade då i ett köpråd. Under hösten såldes sedan MacGregor som tillverkar lyftanordningar för fartyg till riskkapitalbolaget Triton. Prislappen motsvarade 15x Ebit. Kvar i det noterade Cargotec finns sedan dess endast Hiab. Tidigare i år bytte börsbolaget Cargotec namn till Hiab.
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
---|
Omsättning | 1 647 | 1 647 | 1 697 | 1 748 |
- Tillväxt | -63,9% | 0,0% | 3,0% | 3,0% |
Rörelseresultat | 217 | 214 | 229 | 245 |
- Rörelsemarginal | 13,2% | 13,0% | 13,5% | 14,0% |
Resultat efter skatt | 1 067 | 171 | 183 | 196 |
Vinst per aktie | 16,62 | 2,66 | 2,84 | 3,00 |
Utdelning per aktie | 1,20 | 1,30 | 1,40 | 1,50 |
Direktavkastning | 2,7% | 2,9% | 3,2% | 3,4% |
Avkastning på eget kapital | 77% | 16% | 17% | 16% |
| 35% | 25% | 25% | 25% |
| -0,9x | -1,8x | -2,1x | -2,3x |
| 2,7x | 16,7x | 15,6x | 14,8x |
| 12,0x | 12,1x | 11,3x | 10,6x |
| 1,6x | 1,6x | 1,5x | 1,5x |
Kommentar: I nettoresultatet för 2024 ingick en stor reavinst från försäljningen av MacGregor. |
Hiab säljer lyftlösningar för lastbilar så som bakgavellyftar, timmerkranar och containerkranar. Hiab säljer även en typ av mindre gaffeltruckar som kan transporteras bakom lastbilar. Totalt är marknaden i de nischer bolaget verkar värd 4,5 miljarder euro i årlig utrustningsförsäljning (2023 års siffra).
Hiab säljer sina produkter både till slutanvändarna och OEM-tillverkare som integrerar Hiab:s lösningar som en del av sin produkt. Kundbasen är mycket diversifierad. De tio största kunderna tillsammans utgjorde i fjol 18% av koncernens omsättning.
På fråga från Afv om vilken som är den viktigaste konkurrensfördelen inom branschen svarar VD Scott Phillips "Service, service och service". Att ha bra service verkar alltså vara viktigt för att få sälja ny utrustning men är även en höglönsam affär i sig. Rörelsemarginalen för service-segmentet var i fjol 22% mot 13% för utrustningssegmentet. I fjol stod service för 28% av koncernens omsättning. Inom service-segmentet ingår reservdelsförsäljning, tillbehör, installationer, renovering av äldre utrustning, underhåll, garantilösningar och lösningar för digital övervakning av utrustningen.
Bolagets produktion är utspridd på ett sätt som ungefär matchar var produkterna säljs, exempelvis har Hiab stor tillverkning i Korea, EU, USA och Brasilien. Bolagets försäljning borde därmed inte direkt påverkas särskilt mycket av tullhöjningarna.
Hiab är antingen marknadsledare, eller marknadstvåa inom de flesta segment bolaget är verksamt inom. Den mest raka konkurrenten till Hiab är österrikiska noterade Palfinger som är ett större bolag än Hiab. Därutöver finns en del regionala konkurrenter som svenska JOAB och danska HMF.