Analytikern om Saabs ubåtar: "Dyr och långdragen historia"

För första gången sedan förvärvet av Kockums ser Saab ut att få en exportaffär på A26-ubåtarna. "Min tolkning är att det minskar riskerna för att hela projektet”, säger Handelsbankens analytiker Daniel Djurberg.

Djurberg Saab
Handelsbankens analytiker Daniel Djurberg tycker exporten av A26 är en "fjäder i hatten" för Saab.

Idag, 14:22

Polen och Saab meddelade i går att landet vill köpa A26-ubåtar för att ersätta de nuvarande ubåtarna av Kilo-klass.

"Det är en fjäder i hatten att Saab lyckas sälja de här fartygen. Det trots att de har tagit väldigt god tid på sig att utveckla de här två ubåtarna till det svenska försvaret", säger Handelsbankens analytiker Daniel Djurberg.

Hans bedömning är att Polen har samma typ av förutsättningar och behov som Sverige, då det handlar om att ha ubåtarna i grunda miljöer i Östersjön.

"Man kanske inte ska dra för mycket slutsatser på ytterligare export", säger han.

Samtidigt är det positivt för ubåtsprojektet.

"Min tolkning är att det minskar riskerna för att hela projektet slutar med A26 och att Kockum skulle få ägna sig åt att bygga andra flyttyg än ubåtar, vilket de i och för sig gör väl", säger Djurberg.

Det var 2014 som Saab förvärvade Kockums efter en konflikt mellan svenska staten och tyska ägaren ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Detta eftersom ThyssenKrupp också ägde konkurrenten HDW, som de kontinuerligt prioriterade.

Problem i Kockums

Om försäljningen till Polen nu blir av är det den första exporten sedan Saab genomförde förvärvet.

"Jag ska inte bara skylla på Kockums, men det har ju varit problematik i projektet under en lång tid. Fram till Rysslands invasion har Sverige beställt försvarsmateriel bara för att hålla någon typ av lägsta beredskap. Egentligen ville man ju att det skulle gå så långsamt som möjligt och betala så lite som möjligt för att ha igång den här beredskapen", resonerar Djurberg.

"Ubåtar är, om möjligt, ännu mer geopolitik än stridsflygplan. Vi drar inga slutsatser, men om de får en affär här och att man ser att det är rimliga prislappar mot konkurrenter, så ökar det i teorin och i praktiken möjligheten till fler affärer."

Vad innebär det här för Saab som bolag skulle du säga?

"Det är en ökad trovärdighet för Kockums industri. Tillsammans med Aeronautics (där Gripen finns, red. anm.) så är det här den underpresterande enheten när det gäller marginal", säger Djurberg och fortsätter:

Analytikerns bedömning är att Saab tagit mycket utvecklingskostnader i projektet sedan 2014.

"Det är klart att det kan hjälpa till att på sikt höja marginalen i Kockums. Det är positivt för alla aktieägare. Plus att man kanske slipper dyra nedläggningskostnader eller något annat som annars kanske skulle vara på tapeten. Men helt klart, AB Sverige skulle inte behöva, man ska inte säga ubåtsaffär, men i min värld har det här varit en dyr och långdragen historia."

Indirekt kan man säga att skattebetalare varit med och finansierat, då statens försvarsbudget hela tiden höjs, menar analytikern.

"Indirekt så kostar utvecklingen av en ubåt många miljarder. Saab klarar inte att svälja den kostnaden själva, utan det blir beställare som FMV (Försvarets Materielverk, red. anm.) och indirekt staten."

Aktien för högt värderad

Djurberg lyfter att han gillar bolaget, men samtidigt har banken en sälj-rekommendation för aktien på grund av dess värdering.

Sälj-rekommendationen påverkas inte av ubåtsbeskedet.

"Däremot så är det positivt att man får intresset från Polen. Polen är väldigt intressant ur alla aspekter, som en kund och partnerland till Saab."

Ämnen i artikeln

SAAB B

Senast

479,05

1 dag %

1,88%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån