Kan jag själv placera min tjänstepension?

Jag är född 1977 är landstingsanställd i Dalarna landsting. Om jag förstått det rätt finns det i nuläget ingen möjlighet för mig att själv förvalta min tjänstepension. Stämmer detta?


30 mars, 2007

REDAKTIONEN SVARAR: Det stämmer inte. Som landstingsanställd har du en tjänstepension som till du till viss del kan bestämma hur du placerar. För landstingsanställda är det valcentralerna Pensionsvalet eller Electum som administrerar och informerar om hur du kan gå tillväga. Vilken av de två valcentralerna som har hand om anställda i Dalarnas landsting får du reda på genom att ta kontakt med dem. Webbadresserna är www.pensionsvalet.se respektive www.electum.se . Du kan alltid prata med ditt lokala fackombud som också ska ha information om din tjänstepension.

Sedan februari i år har regeringen dock infört ett stopp för att flytta din tjänstepension från ett bolag till ett annat bolag. Däremot kan du alltid bestämma över var dina framtida pengar kan placeras.

Tyvärr får man en väldigt dålig information från de valcentraler som har hand om tjänstepensionerna, vilket är sorgligt eftersom det här kommer att utgöra en relativt stor del av din framtida pension. 

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån