Förvärvet av Skårebo
I december förvärvades samtliga aktier i Skårebo. Det är första förvärvet på länge. Marknaden gillade vad den såg och aktien steg nästan 60% på dagen.
Bolaget grundades så sent som hösten 2020 av Nils Fredin och Jonas Nilsson. De är idag 17 anställda och har på kort tid uppnått en försäljning på 250 Mkr och rörelseresultat på 15 Mkr. Det verkar med andra ord vara skickliga entreprenörer (som också kommer fortsätta leda bolaget).
Skårebo har inte extra stor koncentration av någon leverantör utan matchar respektive varumärkes marknadsandel. Att vara grossist är en lågmarginalsaffär. Skårebo har tagit fram egna kringprodukter under varumärket S-Line som har högre marginaler. Det handlar om laddkablar, fästelement med mera.
Skårebo | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Omsättning | 65 | 220 | 187 | 243 |
-tillväxt | - | 238% | -15% | 30% |
Ebit | 4,9 | 14,4 | 5,7 | 15 |
-marginal | 7,5% | 6,5% | 3,0% | 6,2% |
Kunderna är främst laddboxåterförsäljare, vanligen med egen e-handel. Konsumenten beställer online, och Skårebo skickar direkt till installationsplatsen.
En fördel som lyfts fram är att Skårebos kundsupport består av utbildade elektriker som är specialiserade på laddboxar. Bolaget har tagit fram ett helhetskoncept som ska göra det enkelt för elektriker att utföra installationen. Detta är något som större grossister som exempelvis Ahlsell inte erbjuder.
Marknaden för elbilsladdning har varit svag senaste åren. Tittar vi exempelvis på tidigare största konkurrenten DistIT-ägda Efuel så har omsättningen krympt från 281 till 84 Mkr mellan 2022-2024.
Tillväxt | 2022 | 2023 | 2024 |
Garo | -4% | 9% | -35% |
Ctek | 3% | -7% | 3% |
Efuel | 124% | -59% | -28% |
Skårebo | 238% | -15% | 30% |
Både Skårebo och Efuel drabbades 2023 av försäljningsförbudet som norska leverantören Easee fick i Sverige, på grund av brister i säkerhet. Skårebo har sedan dess återhämtat hela försäljningen och mer därtill. Till skillnad från Efuel vars försäljning fortsätter sjunka.
Även produkttillverkare som Garo med affärsområdet E-mobility samt laddbolaget CTEK har minskat sin försäljning under perioden.
Sustainion ser en lång tillväxtresa framför Skårebo i takt med att svenska bilflottan övergår till eldrift. Man ska dock ha med sig att marknaden fortfarande är väldigt ung.
För att resan ska realiseras måste man tro att det kommer fortsätta finnas grossister nischade mot elladdning och att inte storgrossister som Ahlsell tar hela marknaden. Det är också gynnsamt om det fortsätter att finnas ett flertal större, konkurrerande leverantörer. Annars kan grossisterna tappa sin fördelaktiga position.
Skårebo förvärv | 2024 |
Initial köpeskilling | 42 Mkr |
Tilläggsköpeskilling | 40 Mkr |
Omsättning | 242 Mkr |
Ebit | 15 Mkr |
EV/Sales | 0,33x |
EV/Ebit | 5,3x |