Blandade signaler för H&M

H&M lanserade sin onlinehandel i USA i förra veckan och enligt bolaget har det så här långt mottagits mycket väl av kunderna. Samtidigt går det trögt för butiksförsäljningen på H&M:s största marknad.


6 augusti, 2013

"Det är väldigt tidigt ännu så länge men så här långt så har det varit ett väldigt bra mottagande. Vi ser fram emot framtiden, först i USA men vi jobbar även för fullt med att rulla ut online i våra övriga marknader också", säger ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.

I samband med lanseringen den 1 augusti pekade Credit Suisse i en analys bland annat på att det inte går att hämta eller returnera de varor som köpts online i någon av H&M:s butiker i USA.

Jobbar ni med att förändra det?

"Definitivt. Vår ambition är att man ska kunna göra det. Det kan man göra i Tyskland, Österrike, Holland och England och vår ambition är att man ska kunna göra det i samtliga länder. Det ligger i både vårt och kundernas intresse", säger Nils Vinge utan att ange när en förändring kan bli aktuell.

Det faktum att den lokala momsen skiljer sig från deldelstat till delstat och även från county till county gör att kassasystemen måste kunna klara av alla sorts utlämningar och returer.

"Detta måste då integreras fullt ut i kassasystemet där man måste veta exakt var varje artikel är köpt och det är något vi arbetar på", säger Nils Vinge.

Samtidigt kom siffror från Tyskland som visar att försäljningen i tyska klädbutiker sjönk 1 procent i juli jämfört med motsvarande månad året innan. Tyskland är H&M:s största marknad.

Det framgår av en undersökning gjord av branschtidningen Textilwirtschaft.

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

136,75

1 dag %

−0,40%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.