Blandade signaler för H&M
H&M lanserade sin onlinehandel i USA i förra veckan och enligt bolaget har det så här långt mottagits mycket väl av kunderna. Samtidigt går det trögt för butiksförsäljningen på H&M:s största marknad.
6 augusti, 2013
H&M lanserade sin onlinehandel i USA i förra veckan och enligt bolaget har det så här långt mottagits mycket väl av kunderna. Samtidigt går det trögt för butiksförsäljningen på H&M:s största marknad.
6 augusti, 2013
"Det är väldigt tidigt ännu så länge men så här långt så har det varit ett väldigt bra mottagande. Vi ser fram emot framtiden, först i USA men vi jobbar även för fullt med att rulla ut online i våra övriga marknader också", säger ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.
I samband med lanseringen den 1 augusti pekade Credit Suisse i en analys bland annat på att det inte går att hämta eller returnera de varor som köpts online i någon av H&M:s butiker i USA.
Jobbar ni med att förändra det?
"Definitivt. Vår ambition är att man ska kunna göra det. Det kan man göra i Tyskland, Österrike, Holland och England och vår ambition är att man ska kunna göra det i samtliga länder. Det ligger i både vårt och kundernas intresse", säger Nils Vinge utan att ange när en förändring kan bli aktuell.
Det faktum att den lokala momsen skiljer sig från deldelstat till delstat och även från county till county gör att kassasystemen måste kunna klara av alla sorts utlämningar och returer.
"Detta måste då integreras fullt ut i kassasystemet där man måste veta exakt var varje artikel är köpt och det är något vi arbetar på", säger Nils Vinge.
Samtidigt kom siffror från Tyskland som visar att försäljningen i tyska klädbutiker sjönk 1 procent i juli jämfört med motsvarande månad året innan. Tyskland är H&M:s största marknad.
Det framgår av en undersökning gjord av branschtidningen Textilwirtschaft.
H&M lanserade sin onlinehandel i USA i förra veckan och enligt bolaget har det så här långt mottagits mycket väl av kunderna. Samtidigt går det trögt för butiksförsäljningen på H&M:s största marknad.
6 augusti, 2013
"Det är väldigt tidigt ännu så länge men så här långt så har det varit ett väldigt bra mottagande. Vi ser fram emot framtiden, först i USA men vi jobbar även för fullt med att rulla ut online i våra övriga marknader också", säger ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt.
I samband med lanseringen den 1 augusti pekade Credit Suisse i en analys bland annat på att det inte går att hämta eller returnera de varor som köpts online i någon av H&M:s butiker i USA.
Jobbar ni med att förändra det?
"Definitivt. Vår ambition är att man ska kunna göra det. Det kan man göra i Tyskland, Österrike, Holland och England och vår ambition är att man ska kunna göra det i samtliga länder. Det ligger i både vårt och kundernas intresse", säger Nils Vinge utan att ange när en förändring kan bli aktuell.
Det faktum att den lokala momsen skiljer sig från deldelstat till delstat och även från county till county gör att kassasystemen måste kunna klara av alla sorts utlämningar och returer.
"Detta måste då integreras fullt ut i kassasystemet där man måste veta exakt var varje artikel är köpt och det är något vi arbetar på", säger Nils Vinge.
Samtidigt kom siffror från Tyskland som visar att försäljningen i tyska klädbutiker sjönk 1 procent i juli jämfört med motsvarande månad året innan. Tyskland är H&M:s största marknad.
Det framgår av en undersökning gjord av branschtidningen Textilwirtschaft.
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
1 DAG %
Senast
Munters Group
Idag, 12:16
Munters VD miljonköper aktier
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 483,28