E-handeln växer tvåsiffrigt inför julen
Den svenska e-handeln växte med 10 procent i årstakt under tredje kvartalet, vilket motsvarar den första tvåsiffriga tillväxten på fyra år.

Idag, 08:56
Den svenska e-handeln växte med 10 procent i årstakt under tredje kvartalet, vilket motsvarar den första tvåsiffriga tillväxten på fyra år.

Idag, 08:56
Det visar Postnords E-barometer, enligt ett pressmeddelande.
E-handeln har nu fyra kvartal i rad med positiv tillväxt bakom sig, vilket borgar för en flygande fart inför årets mest intensiva period.
Trenden är som starkast inom möbler och heminredning, där tillväxten uppgick till 22 procent.
"Därmed växer kategorin snabbare än den annars så starka apotekshandeln, som också visar starka siffror (+18 procent)", skriver Postnord.
Att svenskar vågar satsa på livsstilskonsumtion tolkas som att de ser mer optimistiskt på framtiden.
"Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen. Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet", säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Året väntas avslutas starkt med en omsättning på 12 miljarder kronor för den nätbaserade julhandeln.
Den svenska e-handeln växte med 10 procent i årstakt under tredje kvartalet, vilket motsvarar den första tvåsiffriga tillväxten på fyra år.

Idag, 08:56
Det visar Postnords E-barometer, enligt ett pressmeddelande.
E-handeln har nu fyra kvartal i rad med positiv tillväxt bakom sig, vilket borgar för en flygande fart inför årets mest intensiva period.
Trenden är som starkast inom möbler och heminredning, där tillväxten uppgick till 22 procent.
"Därmed växer kategorin snabbare än den annars så starka apotekshandeln, som också visar starka siffror (+18 procent)", skriver Postnord.
Att svenskar vågar satsa på livsstilskonsumtion tolkas som att de ser mer optimistiskt på framtiden.
"Möbel- och heminredningsbranschen gick väldigt starkt under pandemin för att få en svacka när ekonomin vände. Nu ser vi att konsumenter har börjat prioritera köp till hemmet igen. Stärkt köpkraft och en rörligare bostadsmarknad bidrar till lyftet", säger Ylva Staszewski, chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Året väntas avslutas starkt med en omsättning på 12 miljarder kronor för den nätbaserade julhandeln.
Aktieråd
Försvarsboomen
Konsumtion
Analyser
Aktieråd
Försvarsboomen
Konsumtion
Analyser
1 DAG %
Senast
fonder
Idag, 08:56
Fondförmögenheten når ny rekordnivå
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 729,14