Essity: Hamstring lyfte resultatet
Hygienproduktsbolaget Essitys nettoomsättning uppgick till 33.712 miljoner kronor i det första kvartalet, motsvarande en organisk tillväxt på 7,8 procent.

14 april, 2020
Hygienproduktsbolaget Essitys nettoomsättning uppgick till 33.712 miljoner kronor i det första kvartalet, motsvarande en organisk tillväxt på 7,8 procent.
14 april, 2020
Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget vars aktier handelsstoppades tidigare på tisdagseftermiddagen.
Det justerade ebita-resultatet ökade med 67 procent och uppgick till 5.333 miljoner kronor.
"Den starka utvecklingen är delvis en konsekvens av covid-19-pandemin", skriver bolaget.
Enligt en sammanställning från Infront som gjordes strax efter rapporten för det fjärde kvartalet spådde analytiker att försäljningen skulle uppgå till 31.707 miljoner kronor i det första kvartalet. Det justerade ebita-resultatet för det första kvartalet väntades då landa på 4.296 miljoner kronor. Sammanställningen gjordes i början av februari, alltså innan viruset hade bred spridning på europeisk mark.
"Covid-19 pandemin har resulterat i att försäljningen ökat kraftigt på många marknader för Consumer Tissue, Incontinence Products, Baby Care, Feminine Care och Professional Hygiene till följd av hamstring både bland konsumenter och distributörer", skriver bolaget.
I mars uppgick bolagets organiska tillväxt till 19,7 procent, skriver bolaget.
"Under kommande kvartal kan försäljningen påverkas negativt av hamstringen under mars och försäljningen inom Professional Hygiene kan även påverkas negativt av minskat resande, färre restaurangbesök och ökat hemarbete", skriver bolaget med tillägget att den pågående pandemin kan "leda till en ökad efterfrågan på hygien- och hälsoprodukter" på längre sikt.
Handeln med aktien kommer att komma igång igen klockan 15.30 på tisdagen, med sedvanlig auktion klockan 15.20, enligt ett meddelande från börsoperatören Nasdaq.
Hygienproduktsbolaget Essitys nettoomsättning uppgick till 33.712 miljoner kronor i det första kvartalet, motsvarande en organisk tillväxt på 7,8 procent.
14 april, 2020
Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget vars aktier handelsstoppades tidigare på tisdagseftermiddagen.
Det justerade ebita-resultatet ökade med 67 procent och uppgick till 5.333 miljoner kronor.
"Den starka utvecklingen är delvis en konsekvens av covid-19-pandemin", skriver bolaget.
Enligt en sammanställning från Infront som gjordes strax efter rapporten för det fjärde kvartalet spådde analytiker att försäljningen skulle uppgå till 31.707 miljoner kronor i det första kvartalet. Det justerade ebita-resultatet för det första kvartalet väntades då landa på 4.296 miljoner kronor. Sammanställningen gjordes i början av februari, alltså innan viruset hade bred spridning på europeisk mark.
"Covid-19 pandemin har resulterat i att försäljningen ökat kraftigt på många marknader för Consumer Tissue, Incontinence Products, Baby Care, Feminine Care och Professional Hygiene till följd av hamstring både bland konsumenter och distributörer", skriver bolaget.
I mars uppgick bolagets organiska tillväxt till 19,7 procent, skriver bolaget.
"Under kommande kvartal kan försäljningen påverkas negativt av hamstringen under mars och försäljningen inom Professional Hygiene kan även påverkas negativt av minskat resande, färre restaurangbesök och ökat hemarbete", skriver bolaget med tillägget att den pågående pandemin kan "leda till en ökad efterfrågan på hygien- och hälsoprodukter" på längre sikt.
Handeln med aktien kommer att komma igång igen klockan 15.30 på tisdagen, med sedvanlig auktion klockan 15.20, enligt ett meddelande från börsoperatören Nasdaq.
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportsäsongen
Aktieanalyser
Handelskriget
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportsäsongen
Aktieanalyser
Handelskriget
privatekonomi
17 april, 15:56
Ekonomen: Så kan du göra med barnbidraget
aktier
17 april, 15:31
Så levererade rapportbolagen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 355,58