Labubu-tillverkaren ökar vinsten med 400%

Med sina vassa tänder och stora ögon har Labubu-dockan blivit ett popkulturellt fenomen. Nu rapporterar ägarbolaget en nettovinst som ökat med 400% på ett halvår, samtidigt som aktien rusat på börsen.

Kinesiska leksakstillverkaren Pop Mart ökar vinsten rejält, när deras Labubu-dockor blivit världskända.
Kinesiska leksakstillverkaren Pop Mart ökar vinsten rejält med deras Labubu-dockor.

Idag, 17:23

Kinesiska leksakstillverkaren Pop Marts aktie har skjutit i höjden. Sedan årsskiftet har den stigit 208% på Hongkong-börsen.

Samtidigt har nettovinsten ökat med nästan 400%, visar delårsrapporten som publicerades tidigare i dag.

Anledningen? Labubu. De lurviga dockorna med stora ögon och vassa tänder. Många beskriver dem som "ugly-cute".

Högre marknadsvärde än Barbiejätten

Dockan har blivit ett slags popkulturellt fenomen. Världsstjärnor som Rihanna och David Beckham har setts bära dem som accessoarer. Madonna lät till och med forma sin födelsedagstårta efter en Labubu. Och på TikTok fylls flödet av människor som med spänning öppnar plastpåsarna dockorna levereras i – det är oftast en överraskning vilken variant man får.

Drivet av det enorma Labubu-intresset har Pop Mart nu ett högre marknadsvärde än industrigiganten och Barbie-tillverkaren Mattel.

Ska sälja 10 miljoner dockor per dag

I samband med delårsrapporten lovar bolaget att utöka sitt utbud av dockorna, som snabbt sålt slut i såväl fysiska butiker och på deras egen hemsida. Det rapporterar Reuters som också skriver att VD Wang Ning i en intervju med kinesiska statliga medier sagt att försäljningen av Labubu från och med september väntas uppgå till över 10 miljoner dockor – per dag.

Labubu tillhör bolagets leksakskategori The Monsters. Den omsatte 670 miljoner USD under halvåret, motsvarande 35% av Pop Marts totala omsättning.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.