Placeras analytiker om Truecaller: "Svårt att se blankarna backa"

Truecallers aktie handlas ned 20%. Bolagets tredje rapport levde inte upp till förväntningarna. Även Placeras analytiker Viktor Rodenberg ser rapporten som en besvikelse och förstår varför blankningen ökat. "Jag har svårt att se blankarna backa nu när det inte finns någon trigger i närtid, snarare kan jag tänka mig att den ökar."

Placeras analytiker Viktor Rodenberg om Truecaller
Placeras analytiker Viktor Rodenberg om Truecaller.

Idag, 13:59

Truecallers aktie rasar efter bolagets rapportsläpp. Strax efter lunchtid handlas den ned 20%.

Siffrorna nådde inte upp till analytikerkårens förväntningar och särskilt anmärkningsvärt var annonsintäkterna som under det tredje kvartalet sjönk 10% från samma period i fjol.

Det är inte första gången som kommunikationsappen har svårt att nå förväntningarna: under årets andra kvartalsrapport kom både omsättningen och resultatet in lägre än väntat.

Då satte Placeras analytiker Viktor Rodenberg och Daniel Svensson "köp" på aktien.

"Vi ställde om till köp efter att aktien gått ned 30% efter den rapporten", säger Viktor Rodenberg.

Sårbar affär

Den minskade annonsaffären är enligt VD Rishit Jhunjhunwala orsakad av en algoritmändring hos Truecallers partner inom annonsnätverk.

Viktor Rodenberg tycker att det är en rimlig förklaring, men menar att det ger dåliga implikationer om hela annonsaffären.

"Det gör att Truecallers exponering mot potentiella köpare av annonsutrymme kraftigt minskat på nätverket. Det är oroväckande att en så viktig partner kan göra plötsliga ändringar som helt tar Truecaller på sängen."

"Frågan är vilka växlar man ska dra på den tröga annonsförsäljningen. Att algoritmer påverkar säger en del om att det är en sårbar affär. Det är ingen bra reklam för deras affärsmodell."

Samtidigt säger analytikern att Truecaller sedan en tid tillbaka satsat mer på direktförsäljning, vilket han anser klokt, "även om det tar tid att röra nålen rent tillväxtmässigt"

"Sniffat upp information"

Under de senaste tre månaderna har blankningen ökat rejält i Truecaller, från 2% till att nu utgöra mer än 9% av aktierna.

"Blankarna hade uppenbarligen sniffat upp informationen om algoritmändringen i nästintill realtid. Ökningen skedde tätt efter Q2, vilket är då VD:n säger att problemen startade. Det finns sätt att spåra digital information om man har resurser", säger Viktor Rodenberg och förklarar:

"Efter den andra kvartalsrapporten var hypotesen att blankningen troligen handlade om regulatoriska risker kring Truecallers affär, vilket vi tyckte var gamla nyheter. Med informationen som fanns tillgänglig då tyckte vi det var tillräckligt stor rabatt sett till vad bolaget presterade."

Svårt se blankningen minska

Med en aktie som är ned över 20% ställs frågan om det är läge att köpa dippen. Det tycker inte Viktor Rodenberg.

"Truecaller är på kort sikt svår att tjäna pengar i, då man har ett visst informationsunderläge. Jag har svårt att se blankarna backa nu när det inte finns någon trigger i närtid för aktiekursen, snarare kan jag tänka mig att den ökar", säger han och fortsätter:

"Det finns heller inget i VD:ns uttalande i rapporten, som tyder på att problemet är löst. Därför behöver man inte skynda sig in i aktien idag."

Fakta

Rodenbergs långsiktiga syn på aktien

"Inför rapporten låg värderingen på 18x årets väntade rörelsevinst. Nu kom Q3 10% under förväntningarna och tar vi ned vinstprognosen lika mycket för Q4 skulle värderingen för 2025E hamna på EV/Ebit 16x efter kursraset. Fortfarande inte jättebilligt. Värderingen har hängt på att tillväxten ska bli bra, men frågan är just vilken tillväxt man kan tro på framöver. Prognosen på marknaden var +16% för 2026E vilket känns avlägset just i Q3. Troligen kommer börsen hellre fälla än fria aktien nu efter ett par svaga rapporter och blankarna har fått mer vatten på sin kvarn. Om annonsmarknaden kommer tillbaka kan bilden ändras snabbt", säger analytikern.

"På lång sikt är det viktigaste att produkten växer i popularitet samt att prenumeration och företagstjänsterna blir en större andel av försäljningen."

Inte nattsvart

Placeras analytiker har inte uppdaterat sitt köpråd från augusti, och vill inte säga på rak arm om han skulle upprepa det nu.

Rapporten är däremot inte nattsvart.

"Mycket ser bra ut. Antalet användare fortsätter öka i hög takt, 15%. Intäkter från prenumeranter ökar med 55% i lokala valutor tack vare både bättre konverteringsgrad och högre ARPU", säger han.

Även bolagets företagsabonnemang, Truecaller for business, växer 40% i lokala valutor. Det beskriver Viktor Rodenberg som mycket starkt.

"Men annonser är drygt 60% av intäkterna och fortfarande helt avgörande för bolaget", påpekar han.

Truecaller i siffror

Truecaller, Mkr
Q3-2025
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q3-2024
Förändring
Nettoomsättning
467,9
486
-3,7%
457,3
2,3%
Bruttoresultat
354,3
 
 
351,9
0,7%
Bruttomarginal
75,7%
 
 
77,0%
 
Ebitda
162,5
 
 
167,4
-2,9%
Ebitda-marginal
34,7%
 
 
36,6%
 
Justerat ebitda
186,2
205
-9,2%
183,7
1,4%
Justerad ebitda-marginal
39,8%
42,2%
 
40,2%
 
Rörelseresultat
145,9
 
 
154,7
-5,7%
Rörelsemarginal
31,2%
 
 
33,8%
 
Resultat före skatt
148,4
 
 
158,2
-6,2%
Nettoresultat
108,5
 
 
117,8
-7,9%
Resultat per aktie, kronor
0,32
 
 
0,34
-5,9%

Konsensusdata från Modular Finance.

Ämnen i artikeln

Truecaller

Senast

30,70

1 dag %

−20,18%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån