Den senaste tiden har det brunnit i knutarna kring PPM-förvaltarna. Etik och moral har ifrågasatts när bolagen säljer sina kundstockar som om de vore kreatur. Beloppen är stora och i ett färskt fall har det slutat med konkurs och stämning. De största förlorarna är antagligen de intet ont anande pensionsspararna.
Inte nog med det. PPM-förvaltarnas fonder ger ofta dålig avkastning, visar färska siffror som Dagens Nyheter har tagit fram. Enligt tidningen har uppskattningsvis 700 000 svenskar tagit hjälp av olika förvaltare för att själva slippa välja fonder i PPM.
Om vi antar att den genomsnittliga PPM-spararen har 50 000 på kontot innebär det att PPM-förvaltarna ansvarar för hisnande 35 miljarder kronor.
Tidningen har jämfört avkastningen för fonderna i tolv förvaltningsbolag med Sjunde AP-fondens aktiefond. Totalt erbjuder de tolv förvaltningsbolagen 40 olika fonder. Ingen av dem har givit högre avkastning än Sjunde AP-fondens aktiefond det senaste året.
Det är högts anmärkningsvärt, även om risknivåerna skiljer sig bland de 40 fonderna, finns det fonder med ungefär samma inriktning som Sjunde AP-fondens. Man hade förväntat sig att åtminstone några av dem hade kommit upp i samma kapacitet som det statliga alternativet.
En orsak till det mediokra förvaltningsresultatet är de höga avgifterna som PPM-förvaltarna tar ut i sina fonder. De flesta fonderna som PPM-förvaltare erbjuder är så kallade Fond-i-fond, vilket innebär att de investerar i andra fonder.
Därmed blir det också dubbla avgifter. Trots att avgifterna är rabatterade i PPM konstar dessa fonder klart mer än andra PPM-fonder, i genomsnitt 25 procent högre. Den dyraste fonden i PPM kostar efter rabatt drygt 1,4 procent, vilket kan jämföras med Sjunde AP-fondens aktiefond som kostar 0,14 procent.
Utöver förvaltningsavgifterna tillkommer ofta en fast kostnad på mellan 500 och knappt 1 000 kronor per år. Bolagen motiverar den extra avgiften med att det också ingår kringtjänster som rådgivning och efterlevandeskydd.
Både Finansinspektionen och Finansdepartementet arbetar just nu med hur de ska öka konsumentskyddet när det gäller, bland annat PPM-förvaltarna. Nu har också Fondbolagens förening givit sig in i den infekterade frågan.
Det visade sig i föreningens kommentar till Stefan Löfven och socialdemokraternas utspel tidigare i veckan om att avskaffa PPM, som han anser har blivit en flopp. I den avslutade Pia Nilsson, vd för Fondbolagens förening, med att så kallade "rådgivare" ska stoppas.
"Aggressiv marknadsföring av så kallade "rådgivare" måste beivras. De ska inte få förstöra premiepensionssystemet eller lura spararna", skrev Pia Nilsson.
När Placera frågar Pia Nilsson hur föreningen ska arbeta för att få bukt med problemen är det flera delar som måste åtgärdas. Där rådgivningen kanske är den viktigaste. Enligt Pia Nilsson har Fondbolagens förening gjort en undersökning bland svenskar och den visar att en tredjedel av oss är villiga att betala för rådgivning.
"De bolag som säger sig ge rådgivning måste se till kundens helhet och inte bara till PPM-sparandet, rådgivningen måste också vara individuell för att den ska kunna vara bra. Då kan bolagen också ta ut en avgift för rådgivningen. Att bara placera kundernas pengar i egna fonder är inte rådgivning. De bolagen ska inte heller få kalla sig rådgivare och ta ut extra avgifter", säger Pia Nilsson (på bilden).
Fondbolagens förening ställer sig också positiva till förslaget att införa skriftliga avtal som ett komplement till de muntliga avtal som nästan alltid ingås med telefonförsäljarna från berörda bolag. Det kommer ge spararna en respit och möjlighet till eftertanke efter telefonsamtalet med påstridiga säljare.
"Vi har tillstyrkt förslaget om skriftliga avtal som kom i den statliga utredningen", säger Pia Nilsson.
Fondbolagens förening anser också att alla bolag som är verksamma inom rådgivning och förvaltning ska stå under Finansinspektionens tillsyn.
En del av de bolag som fanns med i Dagens Nyheters genomgång är också medlemmar i Fondbolagens förening. Enligt föreningens stadgar kan ett medlemsbolag uteslutas om det strider mot föreningens koder och riktlinjer. Men det finns inga planer på att utesluta någon enligt Pia Nilsson.
"Det är en hypotetisk fråga som inte är aktuellt idag. Vi vill verka för att våra medlemmar ska öka kvaliteten i sin verksamhet och värna om sina kunder på ett bra sätt", säger Pia Nilsson.