Scanias VD om satsningen i Kina: Vår styrka

Scania satsar på den kinesiska marknaden och på att öka orderingången. Det säger VD Christian Levin till Affärsvärlden, och berättar om samtalen med batteribolaget Lyten.

Scanias VD Christian Levin
Scanias VD Christian Levin. Foto: Pressbild

Idag, 16:50

Scanias moderbolag Traton stiger 2% på börsen. Bolaget rapporterade bättre resultat än väntat, även om vinstfallet var stort i det tredje kvartalet.

VD Christian Levin säger att bland de viktigaste nyckeltalen så tittar han särskilt på kundnöjdhet och kundernas lönsamhet.

"Att se till att de tjänar mer pengar på att välja en lastbil från Scania än en konkurrent. Det verkar som att vi lyckas med det. Scania ökar marknadsandelen ytterligare i Europa till rekordhöga 17,9%", säger Christian Levin till Affärsvärlden.

Ett annat nyckeltal Levin lyfter fram som viktigt är andel serviceförsäljning, för att kunna ha återkommande intäkter, men där är Levin inte nöjd.

"Det är väldigt viktigt för oss för att vara resilient i nedgångar att vi har en hög andel återkommande intäkter och där är andelen serviceförsäljning viktigt. Den ligger på ungefär 20% och det är inte tillräckligt bra utan vi behöver få upp det."

I framtiden vill Levin istället att kunderna ska gå över till en abonnemangsmodell där bolaget byter ut hårdvaran när det är ekonomiskt optimalt.

"Skicklighet" bakom kinesiska fabriken

Ett annat fokus för bolaget är den asiatiska marknaden. I kvartalet invigdes deras nya fabrik i Kina.

"Nu gäller det att ta det från ett högt intresse till många affärer. Så att vi kan börja fylla fabriken och bygga bilar."

Under nästa år hoppas bolaget på att bygga 10 000 lastbilar i fabriken.

"Det är mycket i vår bransch och det är ett stort steg. Men det har varit en jättefin start med jättebra reaktion från kunderna."

Ni satsar i Kina, samtidigt väljer konkurrenter att inte göra det. Vad är det som Scania fattar som konkurrenterna inte fattar?

"Jag kan bara svara på vad vi har fattat och hur vi har lyckats. Vi har varit 60 år i Kina men vi har alltid bara varit där som ett importmärke och då drabbats av både officiella och inofficiella handelshinder som Kina har i vår bransch. Och så har man ju krävt att vi ska gå in i ett joint venture med kinesiskt majoritetsägarskap för att få etablera industri", förklarar Levin och fortsätter:

"De reglerna ändrades under en väldigt kort tid och då högg vi på en licens och då få rätten att bygga industri själva."

Kortare ledtider till asiatiska kunder

Bolaget valde då också att ta ett strategiskt beslut att skapa en produktutvecklingsorganisation för att "dra nytta av den kompetens som Kina utvecklar".

"Det visste vi inte för fem eller sex år sedan när vi tog det här beslutet, att Kina så snabbt skulle bli så duktiga på elektrifiering, autonomi och andra teknologier som är himla viktiga i våran bransch. Så det har växt, kanske som en större rational än att få tillgång till världens största lastbilsmarknad som Kina fortfarande är."

Levin lyfter också möjligheten med kortare ledtider till asiatiska kunder.

"Därmed kan vi sälja skräddarsydda lösningar. Det är det som är Scanias styrka - vi är premiummärket och dyrast för att vi kan komma närmast kundens behov."

Med hjälp av fabriken i Kina satsar man på att öka marknadsandelarna i Asien markant, enligt Scania-chefen.

"Istället för att ha några få procent marknadsandel som vi har i Asien så ska vi kunna ha precis som vi har i Latinamerika eller Europa, någonstans mellan 10-20%."

Han ser ingen risk för att Tratons marknadsandelar i USA kommer att påverkas av den kinesiska satsningen.

"Det som är svårt för alla globala bolag och svårt för oss också, är en massa exportkontrollregler som gör att det inte nödvändigtvis går att använda samma komponenter, inte ens samma ingenjörer vilket man gärna hade velat som globalt bolag. Så det där stökar till det. Men vi är tvungna att anpassa oss. Det är naturligtvis en nackdel men du kan också säga att vår stora styrka är att vi kan vara regionaliserade."

Kravet till politikerna

Kortsiktigt är den viktigaste frågan för Scania att orderingången fortsätter att öka, enligt Levin.

"Så att vi kan omvandla det till affärer och fortsätta finansiera oss. Kassaflödet är superviktigt. Det är viktigt för vår finansverksamhet att vi kan ha en stabil rating och kapital. Där har vi en nackdel jämfört med våra konkurrenter. Vi har en hög nettoskuld efter förvärvet av International."

Den andra frågan Levin lägger mycket tid på är "den gröna omställningen".

"Vi har investerat enormt mycket i att få till en portfölj med elektriska lastbilar men även biogas- och biodieselfordon. Och de säljer alldeles för dåligt", säger Levin.

Han menar att det blir en stor utmaning för balansräkningen.

"Vi måste få hjälp från politikerna nu så att den omställningen händer i Europa. Den händer ju i Kina men den händer ju inte i Europa. Även fast vi började så är marknadspenetrationen 1,5% här, men 20% i Kina. Det är beklämmande för oss alla i hela branschen."

För samtal med Lyten

I oktober 2023 kritiserade Christian Levin Northvolt och sade under en kapitalmarknadsdag att den svaga försäljningen av ellastbilar berodde på batteripartnern. Sedan dess har Northvolt gått i konkurs och köpts av amerikanska Lyten.

Ska ni köpa batterier från Lyten?

"Det är alldeles för tidigt att svara på. Vi har en initial diskussion med dem, men de har inte ens kommit igång än. Det får vi se när de är uppe och kör", säger Levin idag.

Ämnen i artikeln

TRATON SE

Senast

27,64

1 dag %

2,75%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån