Vändning för konsumentbolag
Tittar vi på konsumentbolagen lyfter SEB fram case både i sällanköps- och i dagligvaruhandeln. Banken ser att det finns vissa tecken på att slutmarknaden förbättras för BHG samtidigt som bolaget senaste året lyckats sänka sina kostnader. Även fast bolagets försäljning i årstakt är lägre, så har den underliggande rörelsemarginalen successivt förbättrats.
"Även om möjligheten för lägre rörelsekapital är begränsad kan en ökad försäljning, lägre kostnader och lägre räntebetalningar ge ett fortsatt bra kassaflöde som kan minska den finansiella risken. På sikt kan det ge utrymme till förvärv och ökad tillväxttakt", skriver SEB.
För Essitys del tror SEB att fortsatta effektiviseringar väntar. Det senaste året har bolaget avvecklat mindre lönsam försäljning inom hygienprodukter vilket sänkt den organiska försäljningstillväxten.
Det tror SEB att det kan bli ändring på:
"Ökade satsningar på marknadsföring bör dock öka den organiska försäljningstillväxten."
Banken tror på en stabilare verksamhet framöver och lyfter fram att Essity blivit snabbare på att höja priser när råvarukostnader ökar.
"Värderingen är fortfarande en rabatt till både sin historik och liknande internationella bolag. Vinsttillväxt i kombination med fallande skuldsättning och även potentialen för lägre räntor bör ge stöd till en högre värdering."
Läs mer:
Satsar 100% på guld och silver: "Löjligt påstå att det är riskfyllt"