VD: Electrolux tar andelar i USA
Vitvarubolaget Electrolux ser fortsatt marknadsandelsvinster i USA, främst tack vare nya köksprodukter och innovationer som pizzaugnar och kylteknik.

Idag, 13:57
Vitvarubolaget Electrolux ser fortsatt marknadsandelsvinster i USA, främst tack vare nya köksprodukter och innovationer som pizzaugnar och kylteknik.

Idag, 13:57
Vd Yannick Fierling säger att tillväxten sker brett, med ökad närvaro hos återförsäljare som Lowe’s, Home Depot och Best Buy.
Bolaget gynnas också av nya tullstrukturer som gynnar nordamerikansk produktion. Electrolux går inte ut med exakta siffror men uppger att en stor majoritet av dess produkter produceras i företagets fem fabriker i Nordamerika.
- Vi har varit ledande när det gäller prisökningar i Nordamerika under den senaste månaden, och det har verkligen inte varit lätt. Och jag tror att vi har haft stor tur som har haft alla dessa innovationer för att i princip kompensera för denna prisökning, eftersom vi, som ni vet, producerar i Nordamerika och är en av de tre största producenterna i Nordamerika. Och den senaste tullstrukturen som infördes i början av sommaren gynnade verkligen de nordamerikanska producenterna, säger Electrolux-chefen.
Vitvarutillverkaren inte har sett några tecken på att konkurrenter byggt upp lager inför eventuella tullhöjningar i Nordamerika.
Fierling uppger vidare att september var en positiv månad för bolaget i Europa, men betonar att marknaden präglas av stor osäkerhet. Han avstår från att kommentera trenden för oktober.
Däremot uppger han att konkurrensen i Europa ökar, särskilt genom en marknadsförskjutning mot lägre prisnivåer. Han framhåller samtidigt att det svenska bolaget fokuserar på varumärkena Electrolux och AEG inom kärn- och premiumsegmenten, vilket minskar exponeringen mot prispress.
Vitvarubolaget Electrolux ser fortsatt marknadsandelsvinster i USA, främst tack vare nya köksprodukter och innovationer som pizzaugnar och kylteknik.

Idag, 13:57
Vd Yannick Fierling säger att tillväxten sker brett, med ökad närvaro hos återförsäljare som Lowe’s, Home Depot och Best Buy.
Bolaget gynnas också av nya tullstrukturer som gynnar nordamerikansk produktion. Electrolux går inte ut med exakta siffror men uppger att en stor majoritet av dess produkter produceras i företagets fem fabriker i Nordamerika.
- Vi har varit ledande när det gäller prisökningar i Nordamerika under den senaste månaden, och det har verkligen inte varit lätt. Och jag tror att vi har haft stor tur som har haft alla dessa innovationer för att i princip kompensera för denna prisökning, eftersom vi, som ni vet, producerar i Nordamerika och är en av de tre största producenterna i Nordamerika. Och den senaste tullstrukturen som infördes i början av sommaren gynnade verkligen de nordamerikanska producenterna, säger Electrolux-chefen.
Vitvarutillverkaren inte har sett några tecken på att konkurrenter byggt upp lager inför eventuella tullhöjningar i Nordamerika.
Fierling uppger vidare att september var en positiv månad för bolaget i Europa, men betonar att marknaden präglas av stor osäkerhet. Han avstår från att kommentera trenden för oktober.
Däremot uppger han att konkurrensen i Europa ökar, särskilt genom en marknadsförskjutning mot lägre prisnivåer. Han framhåller samtidigt att det svenska bolaget fokuserar på varumärkena Electrolux och AEG inom kärn- och premiumsegmenten, vilket minskar exponeringen mot prispress.
Analyser
Rapporter


ECB
Idag, 14:52
ECB lämnar räntan oförändrad vid 2%
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 781,63