Trapets AB
Trapets AB lanserar outsourcad marknadsövervakning (Cision)

2014-05-06 09:22
Trapets AB, en av Europas ledande oberoende leverantörer av lösningar inom marknadsövervakning, kan idag meddela tecknandet av en första kund på outsourcad marknadsövervakning. För att stödja instituten i deras skyldighet att övervaka sin handel har Trapets lanserat tjänsten Outsourced Market Surveillance, "OMS". OMS är en helt outsourcad tjänst där en separat avdelning inom Trapets bedriver den operationella övervakningen på uppdrag av institutet inkluderande upptäckt, utredning, dokumentation och rapportering av misstänkt handel. Tjänsten inkluderar även övervakningssystemet InstantWatch Market, installerat och anpassat efter institutets specifika förutsättningar. OMS finns i två versioner; FULL och BAS vilka båda innefattar hela spektrat av övervakningsuppgifter - från installation och anpassning av övervakningssystemet till det operativa arbetet med omedelbar och periodisk återkoppling till institutet. Skillnaden mellan de två versionerna är att i OMS-FULL åtar sig Trapets skyldigheten att rapportera misstänkt handel direkt till tillsynsmyndigheten medan i OMS-BAS rapporteras misstänkt handel tillbaka till institutet för beslut. Övervakningen bedrivs från Trapets lokaler i Stockholm och avdelningen kommer att ledas av Peter Nylén som anställdes av Trapets i augusti 2013. Peter kom närmast från tjänsten som Chef för Marknadsövervakningen på Burgundy och innan det arbetade han på Finansinspektionen med marknadsmissbruksutredningar och ansvarade för hanteringen av §10-rapporter. "Institutens skyldigheter att övervaka sin handel har gradvis ökat och förtydligats de senaste åren och den trenden kommer sannolikt fortsätta. Vi tror att Trapets Outsourced Market Surveillance är den enklaste, mest kostnadseffektiva och pålitliga lösningen för instituten att fullgöra sina skyldigheter att övervaka sin handel och rapportera misstänkta transaktioner till tillsynsmyndigheterna" säger Gunnar Wexell, styrelseordförande på Trapets AB. För ytterligare information: Peter Nylén Gunnar Wexell Head of Outsourced Market Surveillance Styrelseordförande Trapets AB +46 703 06 03 89 +46 705 10 18 68 peter.nylen@trapets.com gunnar.wexell@trapets.com Om Trapets AB Trapets AB är Nordens ledande leverantör av system och tjänster för marknadsövervakning, övervakning mot penningtvätt (AML) och kundscreening mot sanktions- och PEP-listor. Bolaget tillhandahåller expertstöd avseende övervaknings- och compliancelösningar för finansmarknaden samt med kompletta implementationsprojekt, systemdrift, konsulting och underhållstjänster. Tjänsterna sträcker sig från införande av system för compliance och avancerade övervaknings- och analysprogram till helt outsourcad marknadsövervakning. www.trapets.com ----------------------------------------------------------- http://news.cision.com/se/trapets-ab/r/trapets-ab-lanserar-outsourcad-marknadsovervakning,c9579726 http://mb.cision.com/Main/4757/9579726/240959.pdf