OrganoClick AB
Rekordstort intresse för OrganoClicks fluorkarbonfria tygbehandling på sportmässan ISPO (Cision)

2016-02-03 08:32
Nyligen hemkomna från sportmässan ISPO Munich 2016 kan det svenska miljöteknikföretaget OrganoClick AB rapportera om ett rekordstort intresse för sin produkt OrganoTex® som erbjuder ett biologiskt nedbrytbart och fluorkarbonfritt alternativ för vattenavvisande tygbehandling av kläder och skor.
Fluorkarboner, även kallade perfluorerade ämnen (PFAS eller PFC) har varit ett hett ämne de senaste åren, men efter Greenpeace rapport förra veckan - som fick stort genomslag i internationell media - är debatten hetare än någonsin. Fluorkarboner har använts sedan 1950-talet för att göra kläder och textil vattenavvisande men flera fluorkarboner så som PFOA har dock betydande negativa bieffekter, exempelvis bryts de ned extremt långsamt i naturen samt misstänks orsaka cancer och hormonstörningar. ”Sedan Norge införde restriktioner för PFOA i konsumentprodukter 2014 har frågan varit ett hett ämne inom textilbranschen. På ISPO-mässan i förra veckan hade vi 300 % fler besökare i vår monter än 2015 och vi för nu konkreta diskussioner med flera internationella klädvarumärken som genomför en övergång till helt fluorkarbonfri vattenavvisning till 2017 eller som senast 2020”, säger Mårten Hellberg som är VD på OrganoClick AB. Övergången till fluorkarbonfritt är emellertid komplicerad för klädvarumärkena eftersom den innebär att ny teknik måste implementeras och finjusteras i flera tygfabriker, i olika länder och på olika material. OrganoClick AB underlättar denna övergång genom att ge teknisk service och förmedlar kunskap om problemen med fluorkarboner till textilproducenterna. Klädvarumärkena förväntas också garantera att ingen kontaminering från fluorkarboner uppstår i underleverantörers fabriker vilka ofta använder både fluorkarbonfria och traditionella alternativ i samma fabrik. ”Vi erbjuder klädvarumärken som använder OrganoTex® regelbundna tester av fluorkarboner för att klädvarumärken och dess kunder ska känna sig trygga i att produkten som utlovat är helt fluorkarbonfri.”, säger Robin Grankvist som affärsområdeschef på OrganoClick AB. OrganoTex® produceras i Täby norr om Stockholm av OrganoClick AB. Den kemiska komponenten i OrganoTex® består av hydrofoba kolvätekedjor som är snabbt biologiskt nedbrytbara samt är klassad som helt ofarlig enligt den europeiska kemikalielagstiftningen REACH. OrganoTex® ger en mycket hög och hållbar vattenavvisande funktion som bibehåller textilens naturliga utseende och känsla.

OrganoClick - I dag