VD-uppdatering avseende Transiro Int. AB:s förvärv av Wifog Sverige AB
5 december, 2019
5 december, 2019
Idag har styrelsen för Transiro Int. AB beslutat att fullfölja förvärvet av Wifog. Ett beslut som många av våra aktieägare haft blandade åsikter och känslor inför. Personligen är jag mycket glad över beslutet och ser fram emot att få påbörja arbetet med att integrera Wifog, med såväl lojalitetsplattform som mobiloperatör, i vår befintliga verksamhet. Min avsikt med denna uppdatering är att förklara varför. I den förvärvsprocess vi genomfört har vi noterat ett flertal synergier mellan bolagen som ökar potentialen för den gemensamma affären ordentligt, faktiskt än mer än vad vi först trott. Den lojalitetsplattform Wifog utvecklat möjliggör för oss att integrera en kundklubb, för våra användare av Kassanova, direkt i vårt befintliga system och anpassa den specifikt efter våra kunders önskemål och behov. Detta kommer inte enbart stärka vår konkurrenskraft utan också ge oss en helt ny produkt som möjliggör ökad intäkt per avtal. Den synergi vi ser störst potential i är att via Wifogs mobiloperatör utveckla ett unikt erbjudande för mobilt WIFI ombord till våra bussbolagskunder. Transiros 130 kunder har sammanlagt omkring 3000 turistbussar som gör längre resor. De abonnemang som finns på marknaden idag är, enligt våra kunder, inte anpassade efter branschen. Vi kommer därför att tillsammans med kunderna ta fram ett erbjudande helt skräddarsytt för deras behov. Dessutom kommer vi genom Wifog att kunna erbjuda företagsabonnemang till de drygt 8000 chaufförer som snart kommer att använda Transiros förarapp. Det faktum att Transiro redan har långa, etablerade affärsrelationer med bussbolagen ger oss en stor konkurrensfördel gentemot andra operatörer. Vår målsättning är att genom förvärvet bygga upp Transiro-gruppen till en koncern med en omsättning på 30 miljoner kronor och ett nettoresultat på 8-10% under 2020. Något som jag bedömer är helt rimligt givet att de identifierade synergierna i förvärvet estimeras inbringa intäkter uppgående till 8-10 miljoner kronor redan under första året och att mobiloperatören Wifog i DD:n estimerats till en årlig försäljning uppgående till 7 miljoner kronor. Därmed har vi en redan färdig affär som kommer att inbringa intäkter till koncernen från dag ett. Lägger vi då till nyttjande av den marknadsföringspott som ingår i förvärvet kommer försäljningen sannolikt öka ytterligare. Att förvärvet av Wifog Sverige AB kommer att göras till en kurs på 0,12 kronor per aktie, samtidigt som vi idag kommunicerar en företrädesemission för våra befintliga ägare på kursen 0,08 kronor är ett tydligt bevis för att ledningen för Wifog Holding AB (under namnändring till Vertical Ventures AB) tror på vår affär och plan för Bolaget. Jag hoppas att jag med denna uppdatering har förmedlat de styrkor jag ser med det beslutade förvärvet och att vi nu tillsammans kan känna tillförsikt inför kommande utmaningar! På återhörande, Johan Eriksson VD Transiro Int. AB
5 december, 2019
Idag har styrelsen för Transiro Int. AB beslutat att fullfölja förvärvet av Wifog. Ett beslut som många av våra aktieägare haft blandade åsikter och känslor inför. Personligen är jag mycket glad över beslutet och ser fram emot att få påbörja arbetet med att integrera Wifog, med såväl lojalitetsplattform som mobiloperatör, i vår befintliga verksamhet. Min avsikt med denna uppdatering är att förklara varför. I den förvärvsprocess vi genomfört har vi noterat ett flertal synergier mellan bolagen som ökar potentialen för den gemensamma affären ordentligt, faktiskt än mer än vad vi först trott. Den lojalitetsplattform Wifog utvecklat möjliggör för oss att integrera en kundklubb, för våra användare av Kassanova, direkt i vårt befintliga system och anpassa den specifikt efter våra kunders önskemål och behov. Detta kommer inte enbart stärka vår konkurrenskraft utan också ge oss en helt ny produkt som möjliggör ökad intäkt per avtal. Den synergi vi ser störst potential i är att via Wifogs mobiloperatör utveckla ett unikt erbjudande för mobilt WIFI ombord till våra bussbolagskunder. Transiros 130 kunder har sammanlagt omkring 3000 turistbussar som gör längre resor. De abonnemang som finns på marknaden idag är, enligt våra kunder, inte anpassade efter branschen. Vi kommer därför att tillsammans med kunderna ta fram ett erbjudande helt skräddarsytt för deras behov. Dessutom kommer vi genom Wifog att kunna erbjuda företagsabonnemang till de drygt 8000 chaufförer som snart kommer att använda Transiros förarapp. Det faktum att Transiro redan har långa, etablerade affärsrelationer med bussbolagen ger oss en stor konkurrensfördel gentemot andra operatörer. Vår målsättning är att genom förvärvet bygga upp Transiro-gruppen till en koncern med en omsättning på 30 miljoner kronor och ett nettoresultat på 8-10% under 2020. Något som jag bedömer är helt rimligt givet att de identifierade synergierna i förvärvet estimeras inbringa intäkter uppgående till 8-10 miljoner kronor redan under första året och att mobiloperatören Wifog i DD:n estimerats till en årlig försäljning uppgående till 7 miljoner kronor. Därmed har vi en redan färdig affär som kommer att inbringa intäkter till koncernen från dag ett. Lägger vi då till nyttjande av den marknadsföringspott som ingår i förvärvet kommer försäljningen sannolikt öka ytterligare. Att förvärvet av Wifog Sverige AB kommer att göras till en kurs på 0,12 kronor per aktie, samtidigt som vi idag kommunicerar en företrädesemission för våra befintliga ägare på kursen 0,08 kronor är ett tydligt bevis för att ledningen för Wifog Holding AB (under namnändring till Vertical Ventures AB) tror på vår affär och plan för Bolaget. Jag hoppas att jag med denna uppdatering har förmedlat de styrkor jag ser med det beslutade förvärvet och att vi nu tillsammans kan känna tillförsikt inför kommande utmaningar! På återhörande, Johan Eriksson VD Transiro Int. AB
Veckans analyser
Fortnox-budet
Veckans analyser
Fortnox-budet
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 459,61