Ful marknadsföring från Merrant Global Hedge

Merrant Global Hedge är en nystartad hedgefond. I marknadsföringen framstår det som om fonden har funnits i två år, och varit högst framgångsrik. Att de historiska avkastningssiffrorna är pro forma, alltså inte verkliga, framgår smått och otydligt. Placera Nu:s fondexpert Jesper Strandberg rekommenderar att vänta med att köpa fonden till dess förvaltarna har bevisat sig med riktiga pengar.


14 februari, 2008

Nästa onsdag, den 20 februari, går månadens teckningstid ut för den nya fonden Merrant Global Hedge. Avkastningen de senaste två åren ser ut att ha varit enastående. Diagrammet visar att fonden lyckades undvika den stora nedgången i maj 2006 och hela den senaste nedgången som inleddes förra sommaren. Dock har den varit med på uppgången däremellan.

Den som är noggrann och läser lite längre ned på sidan och tittar på tabellen över avkastningen kan läsa två ovanliga ord, pro forma, med en liten stjärna efter. De flesta vet nog inte vad orden betyder och hoppar över dem. Men det är synd, för pro forma betyder "som om".

I detta fall innebär det att: Om fonden hade funnits sedan 2006 hade den presterat så som Merrant visar, men nu är fonden nystartad från årsskiftet, och inga kunder har fått några pengar investerade så som pro forma-siffrorna säger. Den första riktiga avkastningssiffran, den för januari i år, har fondbolaget ännu inte redovisat.

Det är dessutom olyckligt att Merrant fick in sina pro forma-siffror i Morningstars databas, för det framgår inte av diagrammet att siffrorna är pro forma. För många står Morningstar för sanningen, vilket också Morningstar är medvetet om. När Placera Nu påpekade problematiken så tog Morningstar bort fondens pro forma-historik ur sin databas. Avanza håller på att ta bort motsvarande material från sin hemsida.

Enligt Finansinspektionen får ett fondbolag inte använda pro forma siffror i material som inspektionen ansvarar för. Därför finns inte den goda historiken med i fondens faktablad. Ett fondbolag får dock använda pro forma siffror i marknadsföring och informationsmaterial, om det tydligt framgår att historiken just är pro forma. Det är konsumentverket som övervakar detta. Själv tycker jag att Merrant gott kunde vara tydligare med den informationen.

Innan förvaltarna har bevisat sig med riktiga pengar rekommenderar Placera Nu att vänta med att investera i fonden.

/Jesper Strandberg

------

Efter att analysen publicerades har företrädare för Merrant hört av sig och tillsammans med Avanza har de ändrat i marknadsföring. Nu syns det tydligare att den historiska avkastningen är pro forma./Placera Nu

-------

Genmäle

Merrant har talat med Finansinspektionen och fått godkännande att använda pro forma vid marknadsföring av Merrant Global Hedge. Det är inte Merrant utan Avanzas annonsavdelning som bestämt storleken på annonstexten där det anges att det är pro forma. Merrant har skickat in textförslag som Avanza redigerat. Merrant har ej haft invändningar på några av de ändringar i texten som Avanza föreslagit. Vidare har Avanza har gjort den grafiska utformningen av annonsen, ej Merrant.

Merrant har använt pro forma för att ge en indikation om hur Merrant Global Hedge kan avkasta och samvariera med aktiemarknaden i olika marknadsklimat. Merrant har använt exakt samma underliggande hedgefonder och samma procentuella viktning vid pro forma-beräkningarna som vid start av fonden januari 2008. OBS, Merrant har ej bytt ut hedgefonder månad för månad och ej ändrat hur mycket varje underliggande fond vägt i fonden under perioden 2006-2007. Merrant har efter Placera Nu:s artikel lagt in beskrivning i annonstexten om hur pro forma historiken beräknats.

/Ulf Sedig, VD Merrant Fonder

Ämnen i artikeln


Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån