Kläderna skaver i Kappahl
Kappahl har fortfarande förtvivlat svårt att få någon fart på sin försäljning. Vi tror aktien får svårt att lyfta innan det kommer tecken på att sortimentet åter ligger rätt.
20 januari, 2016
Kappahl har fortfarande förtvivlat svårt att få någon fart på sin försäljning. Vi tror aktien får svårt att lyfta innan det kommer tecken på att sortimentet åter ligger rätt.
20 januari, 2016
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
Klädkedjan Kappahl överraskade med en rapport som innehöll ett klart bättre resultat än väntat. Förklaringen till det var en oväntat hög bruttomarginal. Enligt färske vd:n Danny Feltman ligger prishöjningar, valutahedgar och framgångsrikt kampanjarbete bakom förbättringen av bruttomarginalen.
Den kraftiga förstärkningen av dollarn gör inköpen av kläder från framför allt Asien dyrare och många hade väntat sig ett rätt tufft kvartal för Kappahl. I stället presenterade bolaget en rekordhög marginal för perioden. Det tycks framför allt var Kappahls arbete med att säkra sina valutaflöden som har producerat oväntade resultat i kvartalet. Bolaget konstaterade dock i samband med rapporten på onsdagen att dollareffekterna kan bli mer kännbara under kommande kvartal.
Ett mindre roligt besked i Kappahls rapport var att försäljningsutvecklingen var fortsatt trög. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 0,8 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det var klart sämre än väntat och också klart sämre än marknaden i stort som sannolikt ökat med cirka 5-6 procent.
De prishöjningar som Kappahl har genomfört har enligt bolaget självt inte påverkat försäljningen negativt. Däremot har man hållit igen med priserbjudanden under kvartalet och för Kappahl får det relativt stor inverkan på försäljningen. Kunderna har vant sig vid att handla på reor och det är något som bolaget nu kommer att försöka söka sig bort ifrån.
För att få fart på försäljningen måste sortimentet bli starkare och där har Danny Feltman sin huvudsakliga utmaning under de kommande åren. Han har en lång erfarenhet från detaljhandel om ej specifikt från klädbranschen. På onsdagen pekade han på att han ville förtydliga sortiment och butiker för kunderna, mellan bland annat basplagg och modeplagg.
Det arbetet har dock redan påbörjats inom Kappahl och bolaget har tidigare flaggat för att den kommande vårkollektionen kommer att vara det första tydliga beviset på det nya kollektionsarbetet. Den prognosen upprepade Kappahl även på onsdagen. Lite oroande i det sammanhanget är dock beskedet i måndags om att sortiment- och designdirektören Carina Ladow kommer att lämna sin tjänst under våren.
Trots en lite sämre försäljningsutveckling än väntat i kvartalet innebar den starka bruttomarginalen att resultatet överträffade förväntningarna även på raderna längre ned i resultaträkningen. Kostnaderna för försäljning och administration var oförändrade mot året innan vilket var precis som väntat. Rörelseresultatet blev trots det 37 procent högre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning. Rörelsemarginalen landade på 10,0 procent mot väntade 7,3 procent.
Till skillnad från de senaste kvartalen så har Kappahls polska verksamhet bidragit till en resultatförbättring i perioden. Förlusten i Polen skrevs till -12 Mkr, ned från -16 Mkr för ett år sedan. Kvartalsförlusten i landet var betydligt lägre än i den senaste rapporten då Kappahl tyngdes av hela -26 Mkr från Polen.
Bolaget har slagit till reträtt i Polen och stängt ytterligare butiker i landet. Fortfarande är beskedet att man inte tänker lämna landet helt. Men dagens cirka 40 butiker ska minskas till 20-30 stycken och det arbetet pågår. Under första kvartalet introducerade Kappahl sin onlinebutik i Polen.
Det stora arbetet med att fräscha upp butiksbeståndet inom Kappahl rullar vidare. Ett nytt butikskoncept har tagits fram och arbetet att införa detta i hela butiksbeståndet pågår nu. Totalt hade Kappahl vid november månads utgång 373 butiker (varav 170 i Sverige och 101 i Norge) så det är ett omfattande projekt.
Kappahl har även påbörjat en breddning av butikskoncepten. Barnprodukterna i Newbie har fått tre egna butiker och även varumärket Hampton Republic 27 har fått en egen stand alone-butik. Den ligger i nyligen öppnade Mall of Scandinavia i Solna där Kappahl i november öppnade totalt tre nya butiker: Newbie, Kappahl och Hampton Republic 27.
Enligt SME Direkts sammanställning räknar aktiemarknaden i snitt med en försäljningstillväxt på -1 procent för Kappahl under innevarande räkenskapsår. Bruttomarginalen väntas landa på 60 procent vilket är ungefärligen i nivå med de senaste åren. Rörelsemarginalen spås bli 5,1 procent, upp från 4,8 i fjol. Snittprognosen för vinst per aktie ligger på 2,08 kronor.
För nästkommande räkenskapsår väntas en försäljningsökning på 1,3 procent. Bruttomarginalen väntas ligga kvar kring 60 procent medan rörelsemarginalen stärks till 5,8 procent. Vinst per aktie stiger då till 2,47 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 13,8 respektive 11,6. Justerat för nettoskuldsättningen värderas rörelsen till 9,0 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit.
Direktavkastningen i Kappahl-aktien väntas uppgå till 3,2 procent respektive 4,3 procent de närmaste åren.
På mycket blygsamma förväntningar ser värderingen i Kappahl attraktiv ut. En höjning av innevarande års estimat känns rimlig givet att utfallet i det första kvartalet blev klart över förväntan. Fortfarande finns dock ett frågetecken kring hur dollareffekten kommer att slå under kommande kvartal.
Att Kappahl har höjt priserna och satt stopp för det överdrivna reandet kan ge mer bestående positiv effekt på bruttomarginalen. Viktigast för resultatutvecklingen på lite längre sikt blir ändå att få upp försäljningen igen och då måste sortiment, butiksytor och kommunikation förbättras.
Kappahl har fortfarande drygt fem år efter saker började gå fel inte lyckats vända trenden och vi tror att aktiemarknaden kommer att vara fortsatt avvaktande till aktien tills dess att vi ser några positiva tecken kring sortimentet.
Förhoppningsvis tas vårkollektionen emot med öppna armar av kunderna och då kan det definitivt vara läge att köpa Kappahl-aktien igen. Blir det ännu en miss väntar i värsta fall ytterligare något år innan en ny design- och sortimentschef kan sätta sin prägel på kläderna i butik.
Sammantaget tycker vi att allt för många frågetecken återstår att räta ut kring Kappahl och vi behåller en neutral rekommendation på aktie.
Kappahl har fortfarande förtvivlat svårt att få någon fart på sin försäljning. Vi tror aktien får svårt att lyfta innan det kommer tecken på att sortimentet åter ligger rätt.
20 januari, 2016
Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.
Klädkedjan Kappahl överraskade med en rapport som innehöll ett klart bättre resultat än väntat. Förklaringen till det var en oväntat hög bruttomarginal. Enligt färske vd:n Danny Feltman ligger prishöjningar, valutahedgar och framgångsrikt kampanjarbete bakom förbättringen av bruttomarginalen.
Den kraftiga förstärkningen av dollarn gör inköpen av kläder från framför allt Asien dyrare och många hade väntat sig ett rätt tufft kvartal för Kappahl. I stället presenterade bolaget en rekordhög marginal för perioden. Det tycks framför allt var Kappahls arbete med att säkra sina valutaflöden som har producerat oväntade resultat i kvartalet. Bolaget konstaterade dock i samband med rapporten på onsdagen att dollareffekterna kan bli mer kännbara under kommande kvartal.
Ett mindre roligt besked i Kappahls rapport var att försäljningsutvecklingen var fortsatt trög. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 0,8 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det var klart sämre än väntat och också klart sämre än marknaden i stort som sannolikt ökat med cirka 5-6 procent.
De prishöjningar som Kappahl har genomfört har enligt bolaget självt inte påverkat försäljningen negativt. Däremot har man hållit igen med priserbjudanden under kvartalet och för Kappahl får det relativt stor inverkan på försäljningen. Kunderna har vant sig vid att handla på reor och det är något som bolaget nu kommer att försöka söka sig bort ifrån.
För att få fart på försäljningen måste sortimentet bli starkare och där har Danny Feltman sin huvudsakliga utmaning under de kommande åren. Han har en lång erfarenhet från detaljhandel om ej specifikt från klädbranschen. På onsdagen pekade han på att han ville förtydliga sortiment och butiker för kunderna, mellan bland annat basplagg och modeplagg.
Det arbetet har dock redan påbörjats inom Kappahl och bolaget har tidigare flaggat för att den kommande vårkollektionen kommer att vara det första tydliga beviset på det nya kollektionsarbetet. Den prognosen upprepade Kappahl även på onsdagen. Lite oroande i det sammanhanget är dock beskedet i måndags om att sortiment- och designdirektören Carina Ladow kommer att lämna sin tjänst under våren.
Trots en lite sämre försäljningsutveckling än väntat i kvartalet innebar den starka bruttomarginalen att resultatet överträffade förväntningarna även på raderna längre ned i resultaträkningen. Kostnaderna för försäljning och administration var oförändrade mot året innan vilket var precis som väntat. Rörelseresultatet blev trots det 37 procent högre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning. Rörelsemarginalen landade på 10,0 procent mot väntade 7,3 procent.
Till skillnad från de senaste kvartalen så har Kappahls polska verksamhet bidragit till en resultatförbättring i perioden. Förlusten i Polen skrevs till -12 Mkr, ned från -16 Mkr för ett år sedan. Kvartalsförlusten i landet var betydligt lägre än i den senaste rapporten då Kappahl tyngdes av hela -26 Mkr från Polen.
Bolaget har slagit till reträtt i Polen och stängt ytterligare butiker i landet. Fortfarande är beskedet att man inte tänker lämna landet helt. Men dagens cirka 40 butiker ska minskas till 20-30 stycken och det arbetet pågår. Under första kvartalet introducerade Kappahl sin onlinebutik i Polen.
Det stora arbetet med att fräscha upp butiksbeståndet inom Kappahl rullar vidare. Ett nytt butikskoncept har tagits fram och arbetet att införa detta i hela butiksbeståndet pågår nu. Totalt hade Kappahl vid november månads utgång 373 butiker (varav 170 i Sverige och 101 i Norge) så det är ett omfattande projekt.
Kappahl har även påbörjat en breddning av butikskoncepten. Barnprodukterna i Newbie har fått tre egna butiker och även varumärket Hampton Republic 27 har fått en egen stand alone-butik. Den ligger i nyligen öppnade Mall of Scandinavia i Solna där Kappahl i november öppnade totalt tre nya butiker: Newbie, Kappahl och Hampton Republic 27.
Enligt SME Direkts sammanställning räknar aktiemarknaden i snitt med en försäljningstillväxt på -1 procent för Kappahl under innevarande räkenskapsår. Bruttomarginalen väntas landa på 60 procent vilket är ungefärligen i nivå med de senaste åren. Rörelsemarginalen spås bli 5,1 procent, upp från 4,8 i fjol. Snittprognosen för vinst per aktie ligger på 2,08 kronor.
För nästkommande räkenskapsår väntas en försäljningsökning på 1,3 procent. Bruttomarginalen väntas ligga kvar kring 60 procent medan rörelsemarginalen stärks till 5,8 procent. Vinst per aktie stiger då till 2,47 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 13,8 respektive 11,6. Justerat för nettoskuldsättningen värderas rörelsen till 9,0 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit.
Direktavkastningen i Kappahl-aktien väntas uppgå till 3,2 procent respektive 4,3 procent de närmaste åren.
På mycket blygsamma förväntningar ser värderingen i Kappahl attraktiv ut. En höjning av innevarande års estimat känns rimlig givet att utfallet i det första kvartalet blev klart över förväntan. Fortfarande finns dock ett frågetecken kring hur dollareffekten kommer att slå under kommande kvartal.
Att Kappahl har höjt priserna och satt stopp för det överdrivna reandet kan ge mer bestående positiv effekt på bruttomarginalen. Viktigast för resultatutvecklingen på lite längre sikt blir ändå att få upp försäljningen igen och då måste sortiment, butiksytor och kommunikation förbättras.
Kappahl har fortfarande drygt fem år efter saker började gå fel inte lyckats vända trenden och vi tror att aktiemarknaden kommer att vara fortsatt avvaktande till aktien tills dess att vi ser några positiva tecken kring sortimentet.
Förhoppningsvis tas vårkollektionen emot med öppna armar av kunderna och då kan det definitivt vara läge att köpa Kappahl-aktien igen. Blir det ännu en miss väntar i värsta fall ytterligare något år innan en ny design- och sortimentschef kan sätta sin prägel på kläderna i butik.
Sammantaget tycker vi att allt för många frågetecken återstår att räta ut kring Kappahl och vi behåller en neutral rekommendation på aktie.
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Placera granskar fondjättarna
Analys
Rapportperioden
Analytikerna om Volvo Cars
Makro
Igår, 16:43
Swedbank: Riksbanken sänker i sommar
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 462,54